Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
22.04.2018, 00:00

Doprava budúcnosti Hyperloop sa blíži. Prví sa v rúrke zvezú šejkovia

Firma bude v Emirátoch testovať, či je komerčná prevádzka dopravných kapsulý v rúrke rýchlosťou až 1 200 kilometrov za hodinu vôbec životaschopná.

Doprava budúcnosti Hyperloop sa blíži. Prví sa v rúrke zvezú šejkovia
Zdroj: Youtube

Už o dva roky má byť v prevádzke prvá komerčná potrubná doprava na báze technológie Hyperloop. Desaťkilometrová trať vyrastie medzi Abú Zabí a Dubajom v Spojených arabských emirátoch.

Sľubuje to firma Hyperloop TT, ktorá pred časom prejavila záujem aj o Brno. Rovnaká firma začala tiež výstavbu testovacej trati vo Francúzsku.

Stavba prvého desetikilometrového úseku má začať budúci rok na pozemkoch miestneho developera ALDARA blízko hraníc medzi emirátmi Abú Zabí a Dubaj.

Dubajskej letisko Al-Maktúma je vzdialené dve desiatky kilometrov. Výstavná plocha, kde prebehne dubajskej Expo 2020, je vzdialená 40 kilometrov. Práve návštevníkom svetovej výstavy sa chcú predstavitelia Hyperloop pochváliť s funkčnou traťou.

"Veríme, že s podporou regulátora bude prvá časť v prevádzke pred začiatkom Expa 2020," hovorí šéf Hyperloop TT Bibop Gresta. Výstava otvorí svoje brány v októbri 2020.

"Zmluva, ktorú sme podpísali, predstavuje základ prvého komerčného systému postaveného na technológii Hyperloop na svete. Cieľom je prepojiť mesta Abú Zabí, Al Ajn a Dubaj. A možno aj Rijád," dopĺňa Gresta. Hlavné mesto Saudskej Arábie pritom leží od Dubaja zhruba tisíc kilometrov.

Návratnosť projektu

Firma bude v Emirátoch testovať, či je komerčná prevádzka dopravných kapsulý v rúrke rýchlosťou až      1 200 kilometrov za hodinu vôbec životaschopná.

Prevádzkový riaditeľ Hyperloop TT Andres de Leon na konci minulého roka portálu iDNES.cz povedal, že celková návratnosť projektu sa pohybuje medzi 15 až 20 rokov. Je vraj teda oveľa rýchlejšia ako pri vysokorýchlostnej železnice.

Zástupcovia firmy tvrdia, že superrýchly potrubný systém, ktorého základom sú kapsule pohybujúce sa vo vákuu, nemusí byť obmedzený len na dopravu ľudí. Mohol by umožniť tiež prepravovať náklad z prístavov na brehoch Perzského zálivu.

Testovacie rúrky vo Francúzsku

Hyperloop TT tento týždeň tiež začal s výstavbou testovacej trate v Toulouse. Počíta sa s dvoma fázami. Ešte tento rok má byť dokončený testovací, 320 metrov dlhý okruh.

A počas budúceho roka by malo byť sprevádzkované kilometer dlhé potrubie, ktoré bude usadené na šesťmetrových stĺpoch. Prepravné kapsule pre cestujúcich sú teraz vo výrobe v Španielsku, hotové majú byť v lete.

Hyperloop TT má záujem stavať aj v Česku, firma vlani v januári podpísala memorandum o porozumení s Brnom.

Nie sú jediní

Nie je ale jedinou firmou, ktorá sa o potrubnú dopravu zaujíma. Futuristický dopravný prostriedok testuje v nevadskej púšti tiež Virgin Hyperloop One, do ktorej vlani investoval britský miliardár Richard Branson. Aj táto firma mieri na Arabský polostrov, jej predstavitelia sa nedávno dohodli so Saudami. Vlastnú verziu vysokorýchlostného transportného systému nedávno ohlásila tiež kanadská spoločnosť TransPod.

Francúzska testovacie trať bude tretia na svete, ale prvá v Európe. Vedľa nevadského testovacieho centra, kde koncept skúša Hyperloop One, existuje ešte skúšobná trať v blízkosti sídla SpaceX vizionára Elona Muska v Kalifornii. Na nich sa však doteraz testovali len zmenšené modely kapsulí. V Nevade sa podarilo pri testovaní zatiaľ dosiahnuť rýchlosť 387 kilometrov za hodinu.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.