Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
05.05.2018, 10:00

Hviezdy YouTube dostávali zaplatené za to, aby navádzali deti k podvodu

Spoločnosť EduBirdie so sídlom na Ukrajine, ktorá ponúkala študentom spracovanie slohových prác na zákazku, propagovalo cez YouTube viac ako 250 kanálov.

Hviezdy YouTube dostávali zaplatené za to, aby navádzali deti k podvodu
Zdroj: Reuters

Vyšetrovanie britskej televíznej stanice BBC odhalilo, že hviezdy YouTube boli platené za to, aby navádzal deti k podvodom. Ich úlohou bolo propagovať ukrajinskú spoločnosť, ktorá nabádala žiakov a študentov k tomu, aby nestrácali čas písaním školských prác a namiesto toho si ich radšej nechali spracovať na zákazku.

Ako zistila BBC, spoločnosť EduBirdie so sídlom na Ukrajine, ktorá ponúkala študentom spracovanie slohových prác na zákazku, propagovalo cez YouTube viac ako 250 kanálov.

Britský minister pre vedu a výskum Sam Gyimah médiám oznámil, že bol šokovaný povahou a rozmermi videí, ktoré BBC odhalila a že YouTube má morálnu povinnosť konať. "Niet pochýb o tom, že je to nesprávne, pretože to umožňuje a normalizuje podvádzanie v priemyselnom meradle," vyjadril svoj názor Gyimah.

Reklama pre stovky miliónov užívateľov

Prieskum BBC Trending odhalil, že vyše 1 400 videí s reklamou EduBirdie si zobrazilo viac ako 700 miliónom užívateľov YouTube. Spoločnosť svoje služby ponúka žiakom a študentom z celého sveta.

YouTube je obľúbený u mnohých žiakov základných škôl, ktorí sú mladší ako 12 rokov. V niektorých videách na YouTube reklama deťom oznamuje, že ak sa nechcú obťažovať písaním školskej práce, EduBirdie má "super inteligentného nerda", ktorý to urobí za nich.

Reklamy sa objavujú vo videách na kanáloch YouTube, ktoré pokrývajú celý rad oblastí, vrátane žartov, randenie, hier, hudby a módy. Zahŕňajú niekoľko hviezd, ako je Adam Saleh, ktorého kanál má štyri milióny sledujúcich alebo britský hráč JMX, ktorý má dva a pol milióna priaznivcov.

Obaja spomínaní po vyšetrovaní BBC videá s reklamami EduBirdie odstránili. BBC sa tiež obrátila na matku jedného dvanásťročného chlapca, ktorý podporil firmu na svojom kanáli s 200 tisíc sledujúcimi. Aj ten reklamu vzápätí odstránil.

Viac času na hry

Kanálom s desiatkami tisíc predplatiteľov mohli byť ponúknuté stovky dolárov za každú reklamu. Tieto reklamy neboli jasne označené ako videoreklamy, ako je na YouTube zvykom. Namiesto toho sa v nich YouTuber odklonili od toho, čo zvyčajne robia, osobne vychvaľovali činnosť EduBirdie a sľubovali, že spoločnosť doručí školskú prácu, ktorá bude ohodnotená najlepšou známkou "A".

Stanica BBC si prostredníctvom EduBirdie objednala kompletné spracovanie dvoch slohových prác. Obe boli dodané kompletne zhotovené. Chýbalo len meno študenta, ktorý ich spracoval. Jedna z prác bola školou ohodnotená na "C", čo rozhodne nie je "A", ktoré spoločnosť v reklame sľubuje.

Niektorí YouTuberi vo svojej propagácii EduBirdie naznačujú, že používanie služby umožni študentovi venovať viac času na hranie videohier alebo užívanie drog. Napríklad britský YouTuber Alpay B v jednom zo svojich videí vyzýva svojich priaznivcov: "Nestrácajte čas tým, že robíte svoje slohovky, nechajte si ich vypracovať."

Reklama EduBirdie má taký vplyv, že veľmi malé deti vysielajú na YouTube videá, v ktorých reklamu samy napodobňujú. Gyimah uviedol, že marketing EduBirdie bol šokujúci a zhubný, pretože podvádzanie prezentoval ako "životný štýl".

"Myslím si, že je absolútne nechutné, že sa tieto organizácie snažia zneužívať zraniteľnosti mladých ľudí tým, že pomáhajú propagovať niečo, čo nie je dobré ani etické," okomentovala čin predsedníčka Národného zväzu študentov Shakira Martinová.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.