Reuters
StoryEditor

Putin za volantom kamiónu otvoril "stavbu storočia." Most na anektovaný Krym má 19 kilometrov

15.05.2018, 11:14
Autor:
ČTKČTK
​Vybudovanie mosta sa pre Kremeľ stalo prioritou a v Rusku ho označovali za stavbu storočia.

Ruský prezident Vladimír Putin dnes za volantom kamiónu a v priamom prenose štátnych televízií otvoril Krymský most, spájajúci ruskú pevninu s anektovaným Krymom. Putin najprv navštívil dispečing, monitorujúci prevádzku na moste, následne sa pozdravil so stavbármi a potom v ich spoločnosti zasadol za volant oranžového kamiónu Kamaz, aby ako prvý na čele kolóny stavbárskej techniky prešiel z jedného brehu na druhý po 19 kilometrov dlhom moste.

"Je to symbolické. Nebyť prezidenta, most by nestál," usúdil reportér spravodajskej televízie Rossija 24. "Most sa dostáva do prevádzky o pol roka skôr oproti plánu," zdôraznila stanica. Podľa kontraktu mal staviteľ automobilovú časť mosta odovzdať až v decembri, ale stavbári "to zvládli za 816 dní", dodala.

​Putin označil otvorenie spojnice za historickú udalosť. "V rôznych historických epochách, dokonca už za cára, ľudia snívali o postavení takéhoto mosta. A hľa, nakoniec vďaka vašej práci a talentu sa tento projekt, tento zázrak uskutočnil," ďakoval tvorcom mosta prezident a sľúbil ďalšie grandiózne projekty. "Budeme stavať nové cesty, nové mosty, nové letiská a prístavy. Urobíme život našich ľudí lepší, hodnotnejší. Určite sa nám to podarí," zdôraznil.

Prvé automobily s bežnými smrteľníkmi na most nad Kerčským prielivom vojdú z oboch brehov v stredu ráno, železničná trať má byť hotová budúci rok. Od mosta si Moskva sľubuje nielen väčší príliv turistov na zabraný polostrov, ale hlavne lepšie zásobovanie Krymu a zvýšenie výkonu miestnej ekonomiky.

Okupantom sa bude hodiť, keď budú utekať

"Most sa okupantom bude určite hodiť, keď budú utekať z nášho Krymu," okomentoval stavbu ukrajinský prezident Petro Porošenko a zdôraznil, že napriek všetkým snahám Ruska legitimizovať dočasnú okupáciu ukrajinského polostrova bude Ukrajina ďalej brániť svoje práva.

Ukrajinský premiér Volodymyr Hrojsman agentúre AFP povedal, že "ruský okupant" sa mostom postaveným na anektovaný polostrov "vysmieva" medzinárodnému právu, pretože porušuje územnú celistvosť Ukrajiny.

Podľa odborníkov citovaných agentúrou Interfax je most významným hospodárskym aj politickým povzbudením Ruska a pre Ukrajinu môže mať negatívne následky. Bývalý ukrajinský minister hospodárstva Viktor Suslov očakáva oživenie turistického ruchu a v dôsledku pravdepodobného ekonomického rastu aj zníženie tlaku na dotácie z ruského štátneho rozpočtu.

Môže mať aj vojenský význam

Význam mosta môže byť podľa ukrajinského exministra aj vojenský, pretože v prípade vojnového ohrozenia most uľahčuje armádnu logistiku pri prísune vojsk a výzbroje. Ústretovosť etnických Rusov žijúcich na Kryme voči Moskve sa nepochybne zvýši.

Ukrajina naopak podľa Suslova stratí príjmy z tranzitu na Krym, ale straty budú hlavne politické. "Krym teraz bude ešte pevnejšie pripútaný k Rusku a obyvateľstvo polostrova bude ešte viac pororuské," predpovedá bývalý ukrajinský minister.

​Po obsadení ukrajinského polostrova v roku 2014 zavládol medzi ruskojazyčnými obyvateľmi Krymu veľký optimizmus, ktorý však postupne opadol v dôsledku problémov s nedostatkom elektriny, surovín a vody. Cesta smerujúca na sever na Ukrajinu zostala zatvorená a polostrov čelil veľkým dopravným problémom. Spojenie s ruskou pevninou obstarávali trajekty, ktorých prevádzka často viazla vinou nepriaznivého počasia.

Oficiálne stál 228 miliárd rubľov

Most sa pre Kremeľ stal prioritou a v Rusku bol označovaný za stavbu storočia. Začalo sa vo februári 2016, stavba podľa oficiálnych údajov po dokončení bude stáť celkovo 228 miliárd rubľov (vyše tri miliardy eur). V médiách sa medzitým objavili špekulácie, že skutočné náklady sú ešte ďaleko vyššie, než tvrdí Kremeľ.

Most, ktorý je v Rusku najväčší, je dlhý 19 kilometrov. Začína sa na Tamanskom polostrove v ruskom Krasnodarskom kraji a cez ostrov Tuzla smeruje na západ cez Kerčský prieliv na krymský Kerčský polostrov. Projektovaná priepustnosť je 40-tisíc automobilov počas 24 hodín. Kamiónom má byť vjazd na most zakázaný až do jesene, pokiaľ neskončí turistická sezóna. Vlakových súprav má cez most prejsť až 47 denne.

01 - Modified: 2024-04-20 11:56:02 - Feat.: - Title: Ukrajinci útočili v ôsmich ruských regiónoch, cielili na energetickú infraštruktúru 02 - Modified: 2024-04-20 09:55:58 - Feat.: - Title: Poľsko sa chce pridať ku schéme NATO na zdieľanie jadrových zbraní. Silnejú hrozby z Ruska, vyhlásil Duda 03 - Modified: 2024-04-20 08:29:54 - Feat.: - Title: Na Ukrajine zahynul po útoku dronu vojnový reportér ruského denníka 04 - Modified: 2024-04-19 19:48:16 - Feat.: - Title: "Plánovaný atentát". Poľská vláda čelí kritike za spochybnenie ruskej stopy v Kaczyňského kauze 05 - Modified: 2024-04-19 19:20:40 - Feat.: - Title: Mysleli si, že je špión. Američan, bojujúci na ruskej strane, zahynul v Donecku
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
20. apríl 2024 14:02