Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
10.06.2018, 00:00

Luxusné vína a drahé obleky. Kedysi striedma Čína sa mení na konzumnú spoločnosť

Ekonómovia majú obavy, že sa Čína zmení na vysoko zadlžený národ posadnutý osobnou spotrebou.

Infografika
Zdroj: HN

"Neviditeľní chudobní" je nové trendy označenie, ktoré sa šíri na čínskom internete. S nádychom irónie označuje mladých ľudí, ktorí zarábajú viac ako 10.000 jüanov mesačne (asi 1300 eur), čo je pre väčšinu Číňanov veľmi slušný zárobok - ale zároveň sú zvyknutí vo veľkom míňať.

Títo ľudia nosia obleky v prepočte za takmer 400 eur, nechajú si robiť pravidelne pleťovú masku, pijú najvyberanejšie vína a tvrdia, že jediné zodpovedajúce bývanie pre nich sú nájomné byty, kde za nájom dajú viac ako polovicu platu.

Stručne povedané, táto takzvaná "chudobná" populácia za svoju chudobu vďačí skôr svojmu extravagantnému životnému štýlu, než nízkym príjmom, podotýka denník The Economic Observer.

Nadmerná spotreba rozvráti čínsku kultúru

V krajine, ktorá bola historicky známa striedmosťou svojich obyvateľov, znepokojuje tento generačný trend niektorých ekonómov. Majú obavy, že spoločnosť zvyknutá tradične skôr šetriť, strieda spoločnosť žijúcu "od výplaty k výplate". A to so sebou nesie riziko, že sa celá Čína zmení na vysoko zadlžený národ posadnutý osobnou spotrebou.

Títo ekonómovia sú - rovnako ako rad kritikov postmodernej doby - presvedčení, že nadmerná a nadbytočná spotreba rozvráti čínsku kultúru a jej korene.

Čína teraz zažíva to, čo francúzsky filozof Jean Baudrillard opísal vo svojej knihe z roku 1970 nazvanej Konzumná spoločnosť. Teda moderných občanov obklopených neustálym nadbytkom vecí, služieb a materiálneho bohatstva, čo nevyhnutne vedie k ohromujúcej spotrebe. A tá predstavuje základnú zmenu ľudskej skúsenosti.

Symbol postavenia a identity

Snaha o sebauspokojenie je ústredným bodom postindustriálnej spoločnosti, kedy sa spoločnosť vyvíja vpred a zlepšujú sa životné štandardy. V tej chvíli požiadavky značného počtu ľudí presahujú ich základné potreby.

Luxusný nábytok, elektronika, dovážané detské mlieko, drahá kozmetika a oblečenie - to všetko predstavuje nielen materiálne požiadavky Číňanov, ale je to zároveň symbolom ich vlastnej identity a postavenia.

Stručne povedané, uctievanie tovaru je teraz hlboko zakorenené v povedomí ľudí a stáva sa novou ideológiou čínskej spotrebiteľskej spoločnosti.

Pred časom vzbudil pozornosť čínskeho internetu príbeh inžiniera v jednej firme, ktorého pri schôdzke naslepo dievča ihneď odmietlo, pretože prišiel v topánkach vyrobených v Číne. Len preto, že nepatrí medzi "neviditeľne chudobných", stal sa terčom posmechu mladých ľudí na sociálnych sieťach.

Potreba záchranných sietí

Snaha preukázať vlastné postavenie a vkus, podporiť svoju identitu a zvýšiť si sebavedomie priživuje spotrebnú spoločnosť - a naopak. Preto je hanba nosiť domáce značky, sendvič nie je sendvičom, ak na ňom nie je avokádo, dovolenka nie je hodná zmienky, pokiaľ nie je v zahraničí, a tak ďalej.

V tomto aspekte sa mladí Číňania nijako nelíšia od Američanov zvyknutých všetko platiť kreditnou kartou. Ale rozdiel je v tom, že v Amerike po viac ako 200 rokoch fungujú podporné finančné, dôchodkové a poistné systémy.

Z ekonomického hľadiska teda nie je fenomén rastúceho počtu "neviditeľných chudobných" v Číne tak naliehavý, ako potreba podoprieť ho penzijnými a poistnými systémami, ktoré týmto mladým zabránia spadnúť medzi skutočne chudobných, až dosiahnu stredného a vyššieho veku.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.