Lietadlá zostávajú nečinne stáť na zemi a aerolínie musia lákať pilotov na vyššie platy, čo znižuje ich zisky. Letecké odborové zväzy na celom svete pritom požadujú stále väčšie výhody.
Dopravcovia ako Emirates a austrálska spoločnosť Qantas v uplynulých mesiacoch vynaložili obrovské peniaze na nábor personálu. Napriek tomu mali problémy s využitím svojich lietadiel naplno pre nedostatok ľudí.
Piloti írskych nízkonákladových aerolínií Ryanair, najväčších v Európe, zakladajú odbory po celom kontinente v snahe dosiahnuť lepšie pracovné podmienky. A Air France čelia štrajkom pilotov.
V Spojených štátoch piloti, ktorí akceptovali zníženie platov, keď tamojší dopravcovia pred zhruba dekádou krachovali, sa teraz tešia zo strmého rastu miezd v rámci nových zmlúv, keďže leteckým spoločnostiam sa aktuálne darí generovať veľké zisky.
Predpovede zisku sa znižujú
Prudký nárast nákladov na zamestnancov prichádza v čase, keď stúpajúce ceny paliva redukujú marže aerolínií. Tie upozorňujú, že súčasné nízke ceny leteniek už nemôžu držať krok s nákladmi.
"A tieto nákladové tlaky sa hneď tak nezastavia," skonštatoval hlavný ekonóm medzinárodnej leteckej asociácie IATA Brian Pearce na výročnej schôdzi v Sydney. IATA už znížila predpoveď ziskov leteckých spoločností v tomto roku o 12 percent, pričom ako dôvod uviedla vyššie náklady na palivo a mzdy.
"Je to príznak širšieho problému. Ak sa pozrieme na vyspelé ekonomiky, nezamestnanosť v štátoch OECD (Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj) klesla na historické minimá. Pre nedostatok pilotov sa začíname dostávať pod mzdové tlaky," povedal.
Aj inflácia v ekonomikách OECD po rokoch spánku ožíva a požiadavky na mzdy pilotov odrážajú tento fakt, dodal Pearce.
Vysoké náklady na výcvik pilotov a niekoľko rokov zmrazený nábor nových ľudí na trhoch, ako sú USA a Austrália, odradili potenciálnych záujemcov o vstup do odvetvia. Podľa odhadov amerického koncernu Boeing budú aerolínie potrebovať 637.000 ďalších pilotov počas nasledujúcich 20 rokov.
IATA predpovedá, že letecká doprava sa v tomto období takmer zdvojnásobí. Výcvikové spoločnosti ako kanadská CAE Inc a L3 Technologies budujú nové simulátory, aby dokázali pokryť dopyt. Aj výrobcovia lietadiel Airbus a Boeing rozširujú svoje podnikanie o služby, ako je výcvik, kde sú marže potenciálne vyššie ako pri výrobe lietadiel.
Musia súperiť s Čínou
Niektoré aerolínie zase plánujú rozšíriť svoje školiace programy. Qantas chcú vybudovať novú leteckú školu, aby si zabezpečili dostatok pilotov. A Emirates otvorili vlani v novembri tréningovú akadémiu pre 600 kadetov.
Ostatné letecké spoločnosti musia súperiť s Čínou, kde je veľký dopyt po skúsených kapitánoch zo zahraničia. Ázijská krajina ich láka na vysoké platy - a bez dane.
Andrew Herdman, generálny riaditeľ Asia Pacific Airlines, však tvrdí, že problémom nie je ani tak nedostatok pilotov ako rastúce náklady na ich prilákanie a udržanie, najmä skúsených kapitánov. Podľa neho medzi aerolíniami už prebieha "platová vojna".
Tá najtvrdšie zasiahla krajiny, kde sú priemerné mzdy pomerne nízke a konkurencia dokáže ponúknuť pilotom oveľa väčšie platy, ako si lokálne aerolínie môžu dovoliť. Napríklad SriLankan Airlines už prišli o množstvo pilotov. Odlákali ich dopravcovia v Perzskom zálive, keďže tento personál je veľmi mobilný a jazykom odvetvia je na celom svete angličtina.