Reuters
StoryEditor

Poľsko chystá európske superletisko, má prepraviť až sto miliónov pasažierov

25.06.2018, 19:00
Poľská vláda plánuje vybudovať medzi metropolou Varšavou a tretím najväčším mestom Lodž letisko s kapacitou až sto miliónov cestujúcich ročne.

Radikálna zmena čaká obyvateľov poľskej obce Baranów vzdialenej asi 40 kilometrov od Varšavy. V pokojnej poľnohospodárskej oblasti má do roku 2027 vyrásť superletisko napojené na diaľničnú sieť a nové linky železničnej rýchlodráhy. To všetko dohromady vytvorí centrálny dopravný uzol nazvaný Solidarita.

Tamojšia radnica preto minulú nedeľu zvolala nezáväzné referendum, v ktorom 84 percent voličov hlasovalo proti umiestnenia letiska.

"Investície nepochybne zaistia rozvoj regiónu, pretože vzniknú firmy aj pracovné miesta. Avšak okrem výhod so sebou prinesie aj vysťahovanie obyvateľov z ich domovov a ohrozenie životného prostredia. Pribudne hluk a dopravné problémy," uvažuje starosta Baranówa Andrzej Kolek. Podľa jeho odhadu sa do dvoch rokov bude musieť presťahovať približne dvetisíc ľudí, teda takmer polovica obyvateľov obce.

Chopinovo letisko narazilo na limity

Letisko Fryderyka Chopina vo Varšave je doteraz najväčším a najvyťaženejším letiskom v Poľsku. Z jeho polohy neďaleko centra mesta ťažia okrem iného ľudia z nadnárodných firiem sídliacich v mrakodrapoch pri hlavnej stanici prezývaných "varšavský Manhattan". Z kancelárie sa k terminálu dostanú za pol hodiny.

Chopinovo letisko v posledných rokoch zaznamenalo rýchly nárast leteckej dopravy, a blíži sa tak svojim kapacitným limitom kvôli okolitej zástavbe. "Sme obmedzení infraštruktúrou aj umiestnením letiska v meste, preto ho nemôžeme ďalej rozširovať," vysvetlil denníku Rzeczpospolita riaditeľ varšavského letiska Mariusz Szpikowski.

Nové letisko medzi Varšavou a Lodžou s rozlohou asi tritisíc hektárov Chopinovo letisko úplne nahradí. V prvej etape má zvládnuť odbaviť až 45 miliónov cestujúcich ročne, v druhej dokonca až sto miliónov. Zaradilo by sa tak medzi najväčšie dopravné uzly Európy. Pre porovnanie, Chopinovo letisko podobne ako pražské letisko Václava Havla vlani vybavilo okolo 15 miliónov cestujúcich, bratislavské letisko M. R. Štefánika vybavilo dva milióny cestujúcich. Európe inak kraľuje londýnske Heathrow so 78 miliónmi cestujúcich za minulý rok.

Vládny splnomocnenec pre centrálny dopravný uzol Mikołaj Wild tvrdí, že celý región strednej a východnej Európy ťaží diera v infraštruktúre. "V tomto regióne, kde žije 180 miliónov obyvateľov, nie je ani jedno veľké prestupné letisko, ktoré by ľudia mohli využívať," povedal poľskému rozhlasu. Tamojšia vláda verí, že by sa z Varšavy mohlo stať dopravné centrum aj pre okolité krajiny.

Pritiahne ďalšie investície

Od vybudovania superletisko si kabinet premiéra Mateusza Morawieckého sľubuje tiež prílev nových investícií. Predpokladá, že v okolí vznikne aj nadväzujúca sieť služieb.

"Už teraz spolupracujeme s partnermi na ďalších infraštruktúrnych projektoch, ktoré umožnia otvoriť niekoľko hotelov rôznych kategórií, ale aj kancelárske budovy," tvrdí šéf investičnej spoločnosti Chopin Airport Development Gheorghe Marian Cristescu. Podľa neho pribudnú tiež nákupné centrá a ďalšie objekty súvisiace s potrebami prestupného letiska.

Zatiaľ ale do Baranówa, odkiaľ má za deväť rokov odletieť prvé lietadlo, nevedie železnica ani diaľničné napojenie. Vláda sľubuje postaviť medzi Varšavou a Lodžou rýchlodráhu, takže cesta z nového letiska do hlavného mesta by trvala približne 15 minút, do Lodže 25 minút. Rýchlych spojov sa majú dočkať aj ďalšie veľké mestá v Poľsku.

Náklady na výstavbu dopravného uzla poľská vláda odhaduje v prepočte na sedem až osem miliárd eur vrátane výstavby potrebných diaľnic a železničných tratí. Poľsko počíta s tým, že časť investície pokryje z prostriedkov EÚ, a zároveň verí, že sa na nákladoch budú podieľať aj ďalší investori. Vláda už rokovala s Čínou a Singapurom, žiadne záväzné rozhodnutie však zatiaľ nepadlo.

Referenda v Baranówe sa zúčastnila menej ako polovica obyvateľov obce. Výsledky sú napriek tomu platné, aj keď pre vládu nezáväzné.

Splnomocnenec Mikołaj Wild sľúbil, že postoj občanov dotknutej obce vláda zohľadní, hoci osobitný zákon o výstavbe centrálneho dopravného uzla začal platiť už vo štvrtok. Ešte dva roky podľa Wilda potrvajú rokovania s vlastníkmi o odkúpení pozemkov. S ponúkanými cenami obyvatelia Baranówa totiž takisto nesúhlasia. Začatie stavby vláda plánuje na rok 2021.

Autorka je dopisovateľka českých Lidových novín v Poľsku.

01 - Modified: 2024-04-19 09:56:49 - Feat.: - Title: V Poľsku zadržali dvoch podozrivých z útoku na Navaľného spolupracovníka 02 - Modified: 2024-04-19 07:43:35 - Feat.: - Title: Katarské letisko Hamad považujú cestujúci za najlepšie na svete 03 - Modified: 2024-04-18 21:23:00 - Feat.: - Title: Poľská ekonomika rástla v roku 2022 výraznejšie, než sa predpokladalo 04 - Modified: 2024-04-18 20:29:20 - Feat.: - Title: Poľskí poľnohospodári nepúšťajú kamióny cez hraničné priechody s Ukrajinou 05 - Modified: 2024-04-18 19:49:46 - Feat.: - Title: Najbližšie týždne môžu rozhodnúť vojnu na Ukrajine, povedal poľský premiér Donald Tusk
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. apríl 2024 21:40