Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
06.07.2018, 17:43 Aktualizované dňa 07.07.2018 o 07:16

Čína otvára brány autám zo Slovenska

Najľudnatejšia krajina plánuje znížiť clá na dovoz hotových vozidiel z 25 na 15 percent. Premiéra Petra Pellegriniho o tom ubezpečil na schôdzke v Sofii šéf čínskej vlády Li Kche-čchiang.

Premiér Peter Pellegrini
Zdroj: TASR/M. Erd

Slovenským automobilkám sa otvárajú nové možnosti, kam by po avizovanom uvalení 25-percentných ciel na európske autá zo strany Spojených štátov mohli umiestniť svoje produkty. Importné brány totiž plánuje ešte viac otvoriť najľudnatejšia krajina sveta. „Čínsky premiér Li Kche-čchiang ma uistil, že jeho krajina má záujem zvýšiť vzájomnú obchodnú bilanciu so Slovenskom. Čína plánuje znížiť clá na dovoz hotových vozidiel z Európskej únie z 25 percent na 15,“ uviedol pre slovenských novinárov v piatok večer po stretnutí s Li Kche-čchiangom v Sofii premiér Peter Pellegrini. Obaja predsedovia vlád sa dnes v bulharskej metropole zúčastnia na summite krajín strednej a východnej Európy a Číny vo formáte 16+1.

Lepšie ceny v Číne

Podľa Pellegriniho ide o výbornú správu aj pre slovenské automobilky vzhľadom k tomu, čo sa deje na opačnej strane zemegule, teda v Spojených štátoch. Tamojší prezident Donald Trump avizoval rozšírenie vojny ciel aj na autá. To by mohol pocítiť najmä slovenský automobilový priemysel, ktorý hrá v exporte našej krajiny významnú úlohu. „Autá vyrobené na Slovensku sa tak budú môcť predávať za lepšie ceny aj na čínskom trhu,“ podčiarkol predseda vlády.

Obaja premiéri podľa Pellegriniho na štvrtkovej schôdzke, ktorá sa odohrala v sofijskom Balkan Sofia Hoteli, otvorili aj viaceré projekty týkajúce sa dopravy. „Informoval som čínskeho premiéra, že Slovensko hrá veľmi dôležitú a strategickú úlohu pri transporte plynu z východu na západ. Máme záujem zohrávať túto úlohu aj v budúcnosti. Hovorili sme konkrétne o možnosti predĺženia širokorozchodnej trate z východnej časti Slovenska až k Bratislave smerom k Dunaju. Mohlo by to výrazne znížiť potrebu prekladať kontajnery, ktoré prichádzajú do Európy z východu sveta,“ pripomenul slovenský premiér.

Širokorozchodná trať za osem miliárd eur

Lídri hovorili o tom, či by Čína mala záujem zúčastniť sa na tomto projekte po finančnej stránke. Tento projekt je totiž kalkulovaný niekde na úrovni siedmich až ôsmich miliárd eur, čo je značná a zaujímavá suma aj pre čínske banky a investorov. Takisto načrtli tému o ukončení certifikácie poľnohospodárskych výrokov z našej krajiny. „Slovensko má záujem svoje vysoko kvalitné potraviny, hlavne mliečne produkty, ako je sušené mlieko a podobne, čo najskôr dostať na čínske trhy,“ zdôraznil Pellegrini.

Slovensko tiež podľa neho dokáže vytvoriť podmienky pre veľkú čínsku investíciu, ktorá by mohla prísť k nám. Ako krajina eurozóny by mohlo byť v hľadáčiku pre čínske investície.

V rámci dnešného summitu sa v Sofii uskutoční aj biznis fórum, na ktorom sa zúčastní zhruba 250 čínskych spoločností a približne sedem stoviek podnikateľských subjektov z krajín strednej a východnej Európy.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.