Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
24.07.2018, 14:37

Predčasný koniec veľkého šéfa Fiatu a Ferrari. V Zürichu bojuje o život

  • Sergio Marchionne stál na čele Fiatu od júna 2004.
  • Za jeho pôsobenia sa automobilka dokázala zbaviť dlhu a expandovať.
  • Jeho nečakaný koniec v čele firmy spôsobila choroba.
Predčasný koniec veľkého šéfa Fiatu a Ferrari. V Zürichu bojuje o život
Zdroj: Reuters

Jedna z najväčších osobností autopriemyslu dneška bojuje o život. Sergia Marchionneho cez víkend narýchlo odvolali zo všetkých funkcií. Nekompromisný muž zachránil Fiat a urobil z neho jednu z najvýznamnejších svetových automobiliek. Nezaobišlo sa to bez krviprelievania.

"Vážené kolegyne, vážení kolegovia, toto je bezpochyby najzávažnejšie list, ktorý som kedy písal." Tak začína písanie Johna Elkanna, prezidenta FCA, zamestnancom talianskoamerického koncernu.

"V posledných štrnástich rokoch, najprv vo vedení Fiatu, potom Chrysleru a nakoniec FCA bol Sergio najlepším generálnym riaditeľom, akého sme si mohli priať a pre mňa bol mentorom, kolegom a drahým priateľom. Pre mnohých bol Sergio osvieteným vodcom," pokračuje Elkann, aby oznámil, že Sergio Marchionne bojuje o život.

Marchionne zachránil Fiat a aj keď sa to možno chvíľami nezdá, urobil z talianskej automobilky jedného z významných hráčov svetového automobilového biznisu. Nenávidia ho však milovníci kultovej značky Lancia, ktorú pred niekoľkými rokmi bez sentimentu "zarezal". Slepo trval na tom, že urobí z Alfy Romeo opäť veľkú značku svetového formátu. Na meno mu nemôžu prísť tiež skalní fanúšikovia Ferrari.

To a mnoho ďalšieho má na svedomí jedna z najvýznamnejších osobností autopriemyslu posledných rokov. K číslám mal odjakživa veľmi blízky vzťah. Tvrdý, geniálny a charizmatický workoholik, ktorý je hlavne ekonóm a manažér. Sentiment si dovolí, len keď na tom neprerobí. Za pol roka chcel odísť do dôchodku.

Teraz Marchionne bojuje v jednej z najväčších nemocníc vo Švajčiarsku o život. Koniec Sergia na veliteľskom mostíku koncernu Fiat-Chrysler (FCA) a ikonického Ferrari si takto nikto nepredstavoval. Nevyzerá to vôbec dobre.

Bojuje s rakovinou?

Franz Grande Stevens, dlhoročný advokát Agnelliho rodiny pre denník Corriere della Sera však naznačil, že Marchionne bojuje ako silný fajčiar s rakovinou pľúc. "Tie budú moja smrť, hovoril často. A potom si zapálil," spomína Stevens.

Oficiálne vyhlásenie automobilky hovorí o "komplikácií po operácii pravého ramena". "Tento typ pľúcnej patológie so sebou prináša práve silné bolesti chrbta a odborníci na onkológiu vysvetľujú, že chirurgický zákrok môže v tomto prípade znamenať nemalé ohrozenie pre aortu a teda aj mozog," vysvetľuje.

Na samozrejmú otázku, kto ho nahradí, odpovedal kedysi Marchionnovsky. "Môj nástupca o tom nevie. Dozvie sa to pol hodiny pred oficiálnym oznámením. Rovnako to bolo v mojom prípade a nevidím dôvod, prečo by to v jeho prípade malo byť iné," povedal najlepší glosátor medzi kapitánmi dnešného autopriemyslu. A presne tak nejako sa o svojej novej práci dozvedel jeho nástupca minulý víkend.

Nové smerovanie

Prvého júna šesťdesiatšesťročný Marchionne so šarmom sebe vlastným predstavoval nový "cestovný poriadok" taliansko-amerického koncernu do roku 2022 a oznámil obrat kurzu v smere k elektromobilite, ktorú do tej doby hlasno a sarkasticky odmietal. Naposledy sa objavil na verejnosti 26. júna v Ríme pri odovzdávaní Jeep Wrangler talianskym karabinierom.

Začiatkom júla podstúpil v Zürichu operáciu, objavili sa však závažné komplikácie. Že niečo nie je v poriadku, sa prevalilo po troch týždňoch, keď Marchionneho šéf John Elkann napísal zamestnancom automobilky list, v ktorom oznámil, že Sergio nie je schopný vykonávať svoju funkciu a na pozíciu generálneho riaditeľa sa nevráti.

Cez víkend sa jeho stav prudko zhoršil. Na jednotke intenzívnej starostlivosti sa u neho striedajú jeho štyridsaťsedemročná priateľka Manuela Battezzatová (s ktorou je dvanásť rokov) a jeho dvaja synovia z predchádzajúceho manželstva Alessio Giacomo a Jonathan Tyler. V nedeľu večer sa dokonca objavili informácie, že je v kóme.

Zmeny vo funkciách

Na dosadení Marchionneho do funkcie šéfa automobilového koncernu mal zásadný vplyv štyridsaťdvaročný prezident FCA John Elkann. Prapravnuk Giovanniho Agnelliho, ktorý koncom devätnásteho storočia automobilku Fiat spoluzakladal, teraz vedie fond Exor, ktorý má FCA pod kontrolou.

Teraz musel cez víkend narýchlo zvolať vedenie fondu a urobiť veľkú rošádu na vedúcich pozíciách.

"Spoznali sme sa pri jednom z najtemnejších momentov v histórii Fiatu a vďaka jeho intelektu, vytrvalosti a vodcovskými schopnostiam sa nám podarilo spoločnosť zachrániť," opisuje Elkann, vnuk zakladateľa rodinného klanu Gianniho Agnelliho vo svojom liste zamestnancom.

Marchionneho bude podľa očakávania ťažké nahradiť. Jeho vizionárstvo, vytrvalosť, prostorekosť, ale aj pracovitosť a šarm z neho robili jedného z najzaujímavejších a najvýraznejších kapitánov autopriemyslu dneška. Práve preto ho v roku 2004 najali.

Rozpráva sa, že keď sa taliansko-kanadský manažér presúval do vedenia Fiatu z vedenia finančnej spoločnosti UBS, švajčiarskeho mamuta SGS a funkcií v ďalších spoločnostiach, nosil pri sebe šesť telefónov značky Blackberry, za každé pôsobisko jeden. Manažér, ktorého svet nepozná inak ako v čiernom svetri a okopaných mokasínach, sa narodil v talianskom Chieti a keď mal štrnásť, rodina odišla do Kanady.

Sarkazmus, vtip a netrpezlivosť

Sergio má talianske aj kanadské občianstvo, žije vo Švajčiarsku a keď nelietal tryskáčom cez Atlantik, jazdil do práce do Turína svojimi Ferrari, Maserati a občas aj vzácnou Alfou Romeo 8C Competizione, ale najčastejšie firemným vrtuľníkom priamo na heliport na streche sídla Fiatu. Vyštudovaný právnik pracoval ako daňový špecialista a prešiel úspešne vedením niekoľkých spoločností.

Fiat bola jeho prvá skúsenosť z autopriemyslu. Je usmievavý, pôsobí milo, je však tiež prísny a netrpezlivý. Pri svojom nástupe do Turína urobil medzi manažérmi radikálnu čistku. Často sa prihováral priamo k zamestnancom a na tlačových konferenciách nastupoval pred novinárov sám a s absolútnou istotou ich vždy ukočíroval, nikdy nešiel ďaleko pre vtip, sarkazmus a občas niekoho zosmiešnil.

Milovník vážnej hudby sa k autobiznisu dostal viacmenej náhodou. Keby v časoch, keď nastúpil do Fiatu, boli v problémoch pekárne, možno by dnes úspešne velil  napríkladim. Takto prišiel na to, že vie dobre predávať autá.

Predviedol sa vtedy vo veľkom štýle. Peniaze na záchranu Fiatu "vyrazil" z Američanov, konkrétne ich vymámil z koncernu General Motors, aby im o niekoľko rokov zobral inú automobilku - Chrysler. Fiat bol vtedy neustále v strate, mal dlhy (podľa magazínu Quattroruote to bolo 15 miliárd eur) a Marchionne ho mal ozdraviť.

Diabolský plán

Prefíkaný lišiak prišiel s diabolským plánom. Využil zmluvy z roku 2000, kedy GM kúpil dvadsať percent akcií Fiatu a ten za to dostal šesť percent akcií amerického podniku. Súčasťou dohody bola opcia, podľa ktorej mohli Taliani kedykoľvek ponúknuť zvyšok Fiat Auto americkej automobilke a tá ho musela odkúpiť.

Marchionne vtedy na GM zatlačil, ten si uvedomil, že by pre neho takýto obchod mohol znamenať veľké problémy a radšej sa vykúpil. GM to stálo jeden a pol miliardy eur za to, že Fiat neuplatní opciu a ešte musel Talianom vrátiť desať percent jeho akcií. Fiat mohol zainvestovať a odštartovať novú éru.

Pikantné pokračovanie mala Marchionneho aféra s GM v marci 2015, keď šéfke americkej automobilky General Motors Mary Barraovej pristál v pošte e-mail, v ktorom ju žiadal o stretnutie, na ktorom chcel prebrať možnú fúziu oboch koncernov. Nič z toho vtedy nebolo.

Finančná kríza

Ďalšia veľká chvíľa prišla v roku 2009. Vtedy praskla v Amerike obria úverová bublina, svet bol v ekonomickej kríze a americké automobilky na lopatkách. Marchionne si vtedy v Detroite vyhliadol toho najslabšieho z veľkej americkej trojky - Chrysler, ktorý sa ešte spamätával z rozchodu s nemeckým Daimlerom (výrobca mercedesov).

Korisť, ktorá musela žiadať o bankrotovú ochranu a firmu zachraňovala vláda, dostal Marchionne od administratívy Baracka Obamu vlastne zadarmo - výmenou za poskytnutie technológií Chrysleru. Keď v roku 2014 odkúpil Fiat zvyšok akcií, vznikol koncern FCA, siedmy najväčší výrobca áut sveta.

Fiat je dnes v Európe skôr neviditeľný a stráca pozície aj doma v Taliansku, značka je však veľmi úspešná napríklad v Južnej Amerike. Ako celok však zanecháva Marchionne firmu vo veľmi dobrej kondícii. Na dividendách chce FCA v najbližších piatich rokoch vyplatiť šesť miliárd eur. Podľa doterajších výsledkov by mal splniť alebo aj prekročiť všetky ciele päťročného plánu a predovšetkým ku koncu tohtoročného júna automobilka zlikvidovala celý svoj dlh.

Mazanie dlhu

Pri svojom júnovom vystúpení Marchionne vysvetlil, že po ére budovanie solídnych základov automobilky, čomu venoval prvú dekádu svojej vlády vo Fiate (v rokoch 2004 až 2014), pracoval práve na zmazaní jej dlhu. Hodnota FCA sa podľa Marchionneho zdvojnásobila. "Zatiaľ čo akcionári našich desiatich hlavných konkurentov stratili priemerne šesť percent," dodal.

Na Marchionneho miesto, teda post generálneho riaditeľa FCA, bol teraz menovaný Mike Manley, ktorý doteraz viedol značku Jeep. Tá je dnes jednou z hlavných značiek koncernu. Prvýkrát sa Manley v novej úlohe predstaví na verejnosti v stredu, kedy bude prezentovať výsledky FCA za druhý štvrťrok tohto roka.

Päťdesiatštyriročný Brit bude podľa oznámenia FCA pokračovať v stratégii, ktorú Marchionne minulý mesiac načrtol. Manley nastúpil do koncernu DaimlerChrysler v roku 2000 a vedenie Jeepu mu pridelil Marchionne v roku 2009, keď značku preberal Fiat. Od roku 2015 stojí Manley na čele ďalšej divízie koncernu FCA, automobilky Ram vyrábajúcej úžitkové vozy. Obe značky sú výnimočne úspešné.

Posledné štyri roky prekonáva Jeep hranicu milión vyrobených áut ročne (keď Fiat značku prevzal, predávala 300-tisíc áut ročne) a očakáva sa, že tento rok zabezpečí 70 percent zisku FCA. O Manleym nebolo donedávna veľmi počuť, Philippe Houchois, analytik spoločnosti Jeffries Financial Services však pripomína, že práve on sa podieľal na vytváraní plánu FCA na ďalšiu päťročnicu.

Zmeny vo vedení Ferrari

Marchionne bol tiež riaditeľom a predsedom predstavenstva výrobcu športových luxusných áut Ferrari, ktorý sa oddelil od FCA v roku 2016. Mal ho viesť až do roku 2021. Na pozícii prezidenta ho nahradí práve John Elkann a na post generálneho riaditeľa nastúpi Louis Carey Camilleri (63) , generálny riaditeľ Philip Morris International a od roku 2017 člen predstavenstva Ferrari.

Camilleri sa narodil v Egypte maltským rodičom, má občianstvo USA, ale žije vo Švajčiarsku, rovnako ako Marchionne. Sergio Marchionne bol predsedom predstavenstva firmy CNH Industrial, vyrábajúcej poľnohospodárske stroje, traktory, autobusy a ďalšie dopravné prostriedky pod značkou New Holland. V čele predstavenstva výrobcu CNH Industrial nahradí Marchionneho Suzanne Heywoodová. Aj tieto dve firmy patria pod Exor a teda Agnelliom.

Posledné Marchionneho zemetrasenie v FCA prinieslo ešte jednu zmenu. Z firmy odchádza Alfredo Altavilla, šéf FCA pre Európu, Afriku a Stredný východ, ktorý patril k Marchionneho blízkym spolupracovníkom a bol jedným z kandidátov na post najvyšší. V pondelok dal výpoveď a skončí v auguste.

Neexistuje návod na použitie

Aj napriek tomu, že bol Marchionneho odchod na odpočinok naplánovaný na rok 2019 dlho dopredu avizovaný, mnohí analytici čakali, že za sebou úplne dvere nezavrie. Mysleli, že zostane a bude dávať inštrukcie z pozadia. "Marchionne viedol FCA veliteľským štýlom s neustálymi ochranárskymi opatreniami. Neexistuje žiadny návod na obsluhu," vysvetľuje Max Warburton, analytik spoločnosti Bernstein. Tiež Elkann vo svojom liste zdôrazňuje Marchionneho nenahraditeľnosť.

Akcie spoločností Fiat Chrysler (FCA) a Ferrari začali pondelkové obchodovanie prepadom o viac ako päť percent. Keď Marchionne 1. júna 2004 Fiat preberal, obchodovala sa jedna akcia automobilky za 6 eur a celá hodnota firmy bola asi 9,3 miliárd eur.

Dnes sa hodnota FCA a Ferrari dohromady odhaduje na 48,6 miliárd, to je 420 percentný nárast. Akcie FCA sa dnes obchodujú za 16,4 eura a akcie Ferrari za necelých 120 eur (pri vstupe na burzu 4. januára 2014 štartovali na 43 eurách).

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.