Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
01.08.2018, 00:00

Megaprojekt, ktorý spojí chorvátske pobrežie, postaví Čína. S vlastnými robotníkmi

Na moste, ktorý spolufinancuje Európska únia, sa v pondelok oficiálne začali práce.

Megaprojekt, ktorý spojí chorvátske pobrežie, postaví Čína. S vlastnými robotníkmi
Zdroj: Reuters

Je to len pár kilometrov pobrežia, ktoré delia Dubrovník a priľahlé okolie od zvyšku Chorvátska. Malý prímorský výbežok inak vnútrozemskej Bosny však už od rozpadu Juhoslávie komplikuje cestu tisícom turistov mieriacich v lete do starobylého mesta na Jadrane a denne aj miestnym obyvateľom a pohybom tovaru.

Takzvanú dubrovnícko-nerestvanskú župu v najjužnejšom cípe krajiny má do troch rokov spojiť so zvyškom štátu štvorprúdový most, ktorý bosniansky pobrežný pás celkom obchádza cez polostrov Pelješac. Najväčší infraštruktúrny projekt v krajine za dlhé dekády postavia Číňania.

Má stáť do troch rokov
V juhodalmátskom mestečku Ston predvčerom zástupcovia chorvátskeho riaditeľstva ciest a diaľnic a čínskych stavbárov podpísali dokumenty, začínajúce stavebné práce na moste a na naň nadviazaných infraštruktúrach. Začína tak plynúť lehota 36 mesiacov, dokedy sa Číňania zaviazali projekt dokončiť. Tender vyhrala čínska spoločnosť China Road and Bridge Corporation v polovici januára, keď lacnejšou ponukou porazila rakúsky Strabag a taliansko-turecké konzorcium Ataldi a IC Ictas Insaat.


Podľa chorvátskych médií si Číňania ako konzultanti vtedy najali bývalého šéfa chorvátskych ciest a diaľnic alebo exšéfku kampane chorvátskej prezidentky Kolindy Grabarovej Kitarovičovej. „Prvé časti mosta začnú z mora čnieť desať mesiacov od začiatku stavebných prác. Za rok a pol budú hotové prvé pylóny, dva piliere a preklenovací oblúk,“ spresnil hlavný projektant, Slovinec Marjan Pipenbaher, pre miestny denník Jutarnji list.

Celkové náklady na projekt vrátane prístupových ciest či obchvatu okolo obce Ston čínska spoločnosť vyčíslila na 526 miliónov eur. Z 85 percent sumu zafinancuje Európska únia. Pre Brusel je to vôbec najväčší projekt, ktorý v Chorvátsku sľúbil zadotovať. Balkánska krajina sa síce pred piatimi rokmi stala najmladším členským štátom Únie, no na vstup do schengenského priestoru zatiaľ stále čaká. Keď sa tak stane, prepojenie medzi obomi časťami štátu bude nanajvýš potrebné. Trvalo niekoľko mesiacov, kým Záhreb mohol dať projektu konečne zelenú – údajne sa čakalo práve na vyjadrenie Bruselu. Je to totiž prvýkrát, keď sa jediná čínska spoločnosť prihlásila do verejnej súťaže na projekt takého významu v niektorom zo štátov Európskej únie. Čínski stavbári z China Road and Bridge Corporation nie sú v odbore nováčikmi. Spoločnosť je dcérskou firmou čínskeho štátneho kolosu China Communications Construction Company. Ten má na konte okrem iného aktuálne najdlhší most sveta vedúci cez more v čínskej zátoke Chang-čou. Samotná China Road and Bridge Corporation stavia tiež diaľnicu v susednej Čiernej Hore a v Srbsku.


Privezú si robotníkov
Most na polostrov Pelješac plánovali chorvátski politici už od konca 90. rokov. Treba podotknúť, že k nevôli časti bosnianskych náprotivkov, ktorí dodnes poukazujú na to, že stavbou si Záhreb doslova uzavrie prístup na otvorené more. Napriek námietkam niekdajší chorvátsky premiér Ivo Sanader hneď dvakrát v roku 2005 a znovu o dva roky neskôr prestrihol stuhu na stavenisku. Zakaždým však projekt skrachoval.


Chorvátske firmy, ktoré dúfali, že si aspoň čiastočne ukroja z práce na projekte, majú smolu. Miestna tlač uvádza, že do Dubrovníka má čo nevidieť doraziť asi stovka čínskych robotníkov. Podľa denníka Slobodna Dalmacja navyše naprázdno obídu aj hotelieri a majitelia apartmánov, ktorí dúfali, že u nich aspoň prenocujú. Čínska spoločnosť vraj plánuje zamestnancov ubytovať na svojej lodi.  

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.