Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
01.08.2018, 11:37

Thajsko chce byť ekonomickým tigrom juhovýchodnej Ázie. Do rozvoja investuje desiatky miliárd

  • Thajsko je druhou najvýkonnejšou ekonomikou juhovýchodnej Ázie.
  • Aby sa jeho ekonomický rast ešte zvýšil, investuje do infraštruktúry 45 miliárd dolárov.
  • Významne bude rozširovať kapacity letiska aj prístavu.
Thajsko chce byť ekonomickým tigrom juhovýchodnej Ázie. Do rozvoja investuje desiatky miliárd
Zdroj: Reuters

Thajská ekonomika je druhou najvýkonnejšou v regióne juhovýchodnej Ázie a thajská vláda intenzívne láka zahraničných investorov, ktorí majú tento prudký rozvoj ešte urýchliť. Jednou z najdôležitejších súčastí týchto plánov je rozvoj rozsiahlej ekonomickej zóny Východný ekonomický koridor (EEC).

Dvadsaťročná stratégia rozvoja Eastern Economic Corridor Act spočíva vo vzniku hospodárskej zóny, ktorá má zhltnúť investície vo výške 45 miliárd dolárov. Oblasť EEC sa rozprestiera na 13-tisícoch kilometroch štvorcových juhovýchodne od Bangkoku a vláda jej hospodársky rozvoj podporuje predovšetkým budovaním dopravných systémov.

EEC je tiež kľúčovou súčasťou hospodárskej politiky Thailand 4.0, ktorú terajšia vojenská vláda ohlásila v roku 2016. Zástupcovia EEC tvrdia, že ide o najlepšiu investičnú destináciu v juhovýchodnej Ázii. Vhodná je napríklad pre firmy pôsobiace v leteckom alebo farmaceutickom priemysle.

Prístav Laem Chabang Port:

Expanzia prístavu

Jednou z najdôležitejších súčastí EEC je kontajnerový prístav Laem Chabang Port, asi 25 kilometrov severne od mesta Pattája. "Existuje od roku 1991 a už teraz ním prechádza 90 percent všetkej obchodnej výmeny, ktorú Thajsko uskutoční so zahraničím na mori," povedal českým novinárom šéf obchodného rozvoja prístavu Sul Ukapatsakul. Rozsiahlym gestom asi dvojmetrového muža ukazuje z vyhliadkovej veže rozsiahly areál plný prepravných kontajnerov, žeriavov a kamiónov.

Vlani sa cez tento prístav vyviezlo 3 923 785 ton tovaru a doviezlo 3 753 492 ton. Len nových automobilov tadiaľ prešlo viac ako 1,2 milióna. Najväčšími obchodnými partnermi sú pritom Čína, USA, Japonsko, Indonézia a Vietnam. Do roku 2038 by tu malo vzniknúť popri existujúcich troch ďalších šesť terminálov a kapacita prístavu by sa mala zvýšiť na približne 20 miliónov ton.

Rozšírenie letiska

Ďalšou súčasťou EEC je neďaleké letisko U-Tapa. Vzhľadom k tomu, že obe bangkocké medzinárodné letiská už kapacitne nevyhovujú dnešným požiadavkám, thajská vláda chce z letiska U-Tapao urobiť ďalšiu významnú destináciu pre aerolinky.

Nový druhý terminál má kapacitu letiska zvýšiť zo súčasných 800-tisíc pasažierov ročne na tri milióny. Podľa riaditeľa letiska Vorapola Tongpriču je terminál za 620 miliónov bahtov (vyše 16 miliónov eur) len začiatkom trojročnej prvej fázy ďalšieho rozvoja vzdušného prístavu.

V druhej fáze plánuje vláda kapacitu navýšiť až na 15 miliónov cestujúcich ročne a potom sa má postupne rozrásť až na kapacitu 60 miliónov pasažierov. Má sa tak stať druhým najväčším z troch letísk v blízkosti Bangkoku, po letisku Suvarnabhumi.

Zatiaľ je U-Tapao len malým provinčným letiskom. Nový terminál určený pre medzinárodné lety zatiaľ zíva prázdnotou, ale to sa čoskoro zmení. "Už budúci rok v januári sa otvorí nová medzinárodná časť," sľubuje. "V budúcnosti budeme usilovať aj o diaľkové lety," povedala ČTK hovorkyňa letiska Romvarin Čansingová. Letisko teraz využívajú menšie letecké spoločnosti predovšetkým k leteckému spojeniu s čínskymi mestami a metropolami susedných krajín.

Aj letisko sa tak má stať časťou hospodárskeho srdca Thajska prepojeného železničnými koridormi, diaľnicami a lodnými cestami a posiateho priemyselnými zónami a vedeckými parkami.

Vesmírny výskum

Jedným z nich je thajská kozmická agentúra GISTDA (Geo-Informatics and Space Technology Development Agency). Jej výskumné centrá sú dnes súčasťou projektu Východného ekonomického koridoru inovácií (EECi), ktorý sa má stať vedeckým uzlom regiónu ASEAN.

Thajský vesmírny program sa sústredí na vývoj satelitných technológií, ktoré majú umožňovať lepšiu navigáciu v cestnej, leteckej či lodnej doprave aj meteorologické predpovede. Pre poľnohospodárov potom vyvíja technológie pre "chytré farmárčenie", umožňujúce automatickú, presnú a čo najefektívnejšiu sejbu a zber s pomocou satelitom ovládaných traktorov.

GISTDA teraz vyvíja svoj vlastný softvér pre riadenie satelitov (VOSSCA) a má za sebou desaťročnú skúsenosť s prevádzkovaním satelitu THEOS-1. Plány na jeho nahradenie satelitom THEOS-2 už zahŕňajú nielen vytvorenie satelitu samotného, ​​ale aj vybudovanie kapacít na vývoj ďalších vesmírnych satelitov malej a strednej veľkosti (do 500 kilogramov).

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.