Napriek zdravotným komplikáciám, ktoré so sebou nesie užívanie mnohých prostriedkov, ktoré zosvetľujú odtieň kože, dopyt po nich rastie.
Dobre sa predáva v Afrike a na Blízkom východe, ale najviac záujemcov je teraz v Ázii. Ázijsko-pacifický trh pre "bieliacu" kozmetiku predstavuje najlukratívnejší región.
Tohtoročná štúdia akademickej platformy '"Frontiers in public health" skúmala užívanie kozmetiky, ktorá zosvetľuje farbu kože, na indickom trhu. Viac ako polovica účastníkov výskumu priznala, že tieto produkty používa.
Sila reklamy
Jedným z dôvodov popularity týchto prípravkov v Indii je aj ich masívny propagácia v tamojších médiách. Približne polovica účastníkov výskumu uviedla, že cítili potrebu vyskúšať produkty práve kvôli reklamám.
Dopyt po tomto druhu kozmetiky rastie i globálne. Výskumná spoločnosť Global Industry Analysts ju v roku 2017 vyčíslila na 17,9 miliardy dolárov, pričom ju ťahali regióny v Ázii, na Blízkom východe a v Afrike. Tento dopyt by mal do roku 2024 narásť na 31,2 miliardy dolárov.
Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) uvádza, že podiel afrických žien ktoré využívajú prípravky pre zosvetlenie farby kože kolíše medzi 25 percentami v Mali a 77 percentami v Nigérii. V spomínanej Indii predstavujú tieto produkty 61 percent trhu s dermatologickými výrobkami.
Vysoká popularita v Ázii
Podľa analytickej firmy Future Market Insights, ktorá skúma trhy vo viac ako 150 krajinách sveta, je pre predaj týchto výrobkov najlukratívnejším trhom práve ázijsko-pacifický región. Na ňom prebieha viac ako polovica globálneho obchodu s produktmi, ktoré zosvetľujú odtieň kože.
"V mnohých spoločnostiach, obzvlášť v Ázii, bola farba kože dlho vnímaná ako znak sociálnej triedy," povedala Evelyn Nakano Glennová z Kalifornskej univerzity v Berkeley pre CNN.
"V súvislosti so západným kolonializmom v 18. a 19. storočí sa stal biely odtieň kože Európanov synonymom vyššieho statusu, zatiaľ čo tmavšia kože, napríklad Filipíncov, predstavovala koloniálnych podriadených."
Medzi nepriaznivé vplyvy patria zápaly a ekzémy
Medzi ázijské krajiny, ktoré vykazujú vysokú mieru popularity "bieliacej" kozmetiky patrí aj Thajsko. Časopis Forbes cituje výskum spoločnosti Nielsen, podľa ktorého na tamojšom trhu predstavujú polovicu tamojšieho trhu s krémami na tvár práve krémy, ktoré týmto spôsobom menia farbu kože.
Prípravky sú populárne napriek zdravotným komplikáciám, ktoré ich užívanie sprevádzajú. Z účastníkov spomínanej indickej štúdie ich 17 percent priznalo, že zaznamenali nepriaznivé vedľajšie účinky.
Iba tri percentá z nich však vyhľadali lekársku pomoc. Medzi nepriaznivé efekty prípravkov patria rôzne druhy ekzémov, kožných zápalov či prejavy hyperpigmentácie.
Prípravky ženám ubližovali
Japonský výrobca kozmetiky Kanebo musel kvôli podobným komplikáciám uhradiť vyrovnanie 18-tisícom žien, ktoré používali jeho bieliace prípravky na kožu. Na pokožke sa im totiž objavili biele škvrny, ktoré spôsobila bieliaca chemikália rhododenol, ktorú firma využívala vo svojich produktoch.
Podľa portálu Japan Times sa predávali od roku 2008, spoločnosť ich stiahla v roku 2013 a na svoj web vyvesila varovanie, aby ich ľudia ďalej nepoužívali.
WHO upozorňuje tiež na to, že na internete sú mnohé bieliace prípravky, ktoré obsahujú ortuť. Jej použitie pre väčšinu kozmetických prípravkov zakazuje Európska únia a tiež mnohé africké krajiny.
Anorganická ortuť, ktorú kozmetika určená na zosvetlenie kože obsahuje, škodí najmä pečeni. Okrem toho spôsobuje vyrážky na koži, jej odfarbenie, zjazvenie alebo zníženú schopnosť brániť sa bakteriálnym a iným infekciám.