Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
18.09.2018, 00:00

Muž, ktorý robí zo stavebníctva moderný biznis

Haw Choon Chiau, ktorý stojí na čele koncernu Chin Hin Group, vyvíja inovatívne stavebné materiály priaznivé voči životnému prostrediu.

Haw Choon Chiau zastupoval Malajziu na júnovom vyhlasovaní Svetového EY podnikateľa roka.
Zdroj: EY

Počas jeho študentských čias nič nenasvedčovalo tomu, že sa Haw Choon Chiau stane jedným z najúspešnejších biznismenov v stavebníckom segmente v celej juhovýchodnej Ázii. Ako 13-ročný zanechal školu a namiesto vzdelávania sa zapájal do výtržností mládežníckeho gangu v malajzijskej metropole Kuala Lumpur.

S takouto perspektívou svojho syna sa však Hawov otec, ktorý v Malajzii prevádzkoval obchod so stavebnými materiálmi, nedokázal zmieriť. Hawa poslal na prestížnu školu do Singapuru, aby získal kvalitné vzdelanie a zdokonalil sa v angličtine.

To sa mu nakoniec aj podarilo. Dnes má Haw 34 rokov, jeho firma Chin Hin Group patrí medzi najväčších producentov stavebných materiálov v celom regióne a on sám je najmladším generálnym riaditeľom spoločnosti zapísanej na malajzijskej burze. Počas deviatich rokov od chvíle, kedy prevzal vedenie od svojho otca, sa mu podarilo firmu výrazne rozšíriť. Počet zamestnancov sa zo 70 zvýšil na tisíc a skupina za minulý rok vygenerovala tržby vo výške takmer 280 miliónov eur.


Modulárne domy
Koncern Chin Hin Group dnes zastrešuje sedem rôznych segmentov – od výroby betónových blokov až po produkciu slnečnej energie. Najviac sa však firma preslávila stavaním modulárnych domov. Na rozdiel od budov postavených z tradičných tehiel či panelov sú modulárne domy vybudované z ľahkých prefabrikovaných dielov, takzvaných modulov. Na ich prípravu používa Haw betón vyrobený ekologickou metódou, ktorú vyvinula jeho firma samotná.

Ako pripomína podnikateľ, stavebné materiály z jeho dielne dnes môžeme nájsť v skutočne mnohých veľkých komplexoch po celej Malajzii. „Medzi posledné projekty patrí napríklad hotel Four Season v centre Kuala Lumpuru. Stojí v bezprostrednom susedstve dvojičiek Petronas Towers,“ uvádza pre HN Haw.

Projekt bol dokončený iba tento rok. S výškou 343 metrov sa Four Season stal najvyšším hotelom na svete. Po Petronas Towers je to aktuálne druhá najvyššia budova v Malajzii.

Chin Hin Group zároveň dodáva betón aj do budovy, ktorá sa po dokončení naplánovanom na rok 2024 stane najvyššou v celej Malajzii. Ide o projekt KL 118, známy aj ako Permodalan Nasional Berhad 118, ktorý bude mať 644 metrov. Prekoná tak i dosiaľ najvyššiu stavbu Malajzie – slávne dvojičky Petronas Towers vysoké 452 metrov. Aj to podľa Hawa dosvedčuje, ako rýchlo napreduje stavebný rozvoj v Kuala Lumpur.

Prototyp smart city
Malajzijská metropola sa aj vďaka novým technológiám použitým pri rozširujúcej sa výstavbe stáva prototypom smart city, teda inteligentného mesta. Kuala Lumpur sa v tomto smere zaraďuje po bok takých miest ako Tokio, Šanghaj či Dubaj.

Haw má jasno v tom, prečo sú práve ázijské krajiny a ich technologické firmy také úspešné v globalizovanom svete biznisu. „Tajomstvo tohto úspechu vidím v celkovom systéme a zákonoch, ktoré sú nastavené u nás v Ázii.

Podnikateľské prostredie je vysoko konkurenčné a udržiava nás v neustálom tlaku. Aby sme prežili a dokázali byť konkurencieschopní, nesmieme prestať bojovať, snažiť sa o rast a byť maximálne efektívni,“ tvrdí šéf koncernu Chin Hin Group.

Práve toto prostredie podľa neho spôsobuje, že firmy v niektorých ázijských krajinách prudko rastú a expandujú. Takúto ekonomiku podporuje návrhmi zákonov a inými opatreniami aj vláda. Netýka sa to iba Malajzie, ale aj ďalších krajín ako je napríklad India.

Perspektívna Ázia
A práve okolité ázijské krajiny považuje How za perspektívne trhy pre budúce podnikanie jeho spoločnosti. „Máme isté priority, na ktoré sa zamieriavame. Tou momentálne je a v nasledujúcich rokoch aj zostane južná a juhovýchodná Ázia, konkrétne krajiny ležiace okolo Malajzie. Možno v neskoršej budúcnosti sa porozhliadneme aj po iných regiónoch ako je Európa či Spojené štáty, ale nateraz nič také neplánujeme,“ uzatvára Haw, ktorý je aktuálnym malajzijským EY Podnikateľom roka.

Spoločnosť EY vyhlásila včera už 13. ročník tejto súťaže na Slovensku. Víťaz bude v júni budúceho roka reprezentovať našu krajinu pri vyhlasovaní Svetového EY podnikateľa roka.


Budúcnosť stavebníctva patrí ekologickým materiálom
Modulárne domy výrazne šetria čas aj peniaze a sú dostupnejšie i pre menej bohaté vrstvy obyvateľov, tvrdí pre HN Haw Choon Chiau, šéf koncernu Chin Hin Group a aktuálny malajzijský EY Podnikateľ roka.

Ste spolumajiteľom a šéfom najväčšieho malajzijského producenta stavebných materiálov. Môžete priblížiť, ako ste sa k tomuto biznisu vôbec dostali?
Vysvetlím vám to na príbehu našej rodiny. Pochádzam z podnikateľského prostredia. Prvý obchod zakladal môj starý otec už v roku 1974. V severnej Malajzii začal predávať cement a ďalšie menej náročné stavebné materiály. V tomto biznise pokračoval aj môj otec. Neskôr sme sa postupne rozhodli prejsť k výrobe stavebných materiálov. V roku 1988 sme sa stali trhovým lídrom vo výrobe a distribúcii cementu v krajine. Presťahovali sme sa do Kuala Lumpur, kde sú možnosti podnikania predsa len väčšie.

Vaša skupina zahŕňa aj iné segmenty, ako je napríklad slnečná energia. Čo spája vaše firmy?
Keď sa bližšie pozriete na predmet nášho podnikania, tak všetky spoločnosti, ktoré vedieme, sú spojené s výstavbou a stavebnými materiálmi. Celý náš biznis model je dobre integrovaný a prináša vysokú pridanú hodnotu. Avšak nevyhýbame sa ani vstupu do ďalších sektorov. Veľmi pozorne sa pozeráme na nové možnosti biznisu.

Na ktorý sektor sa budete najviac zameriavať v nasledujúcich rokoch?
Myslím si, že budúcnosť našej firmy bude patriť modulárnym domom. Pri ich výstavbe využívame namiesto tradičných tehlových či panelových produktov systémy modulov, ktoré sami vyrábame z našich vlastných materiálov. Tým sa výrazne šetrí čas aj peniaze, takže bývanie je dostupnejšie i pre menej bohaté vrstvy obyvateľov. V nasledujúcich rokoch chceme byť poskytovateľom práve takýchto riešení.

Skupinu Chin Hin vediete od roku 2009. Dnes máte 34 rokov a ste najmladším generálnym riaditeľom spoločnosti zapísanej na malajzijskej burze. Myslíte si, že práve vaša mladícka dravosť spolu s kvalitným vzdelaním v Singapure pomohli úspechu firmy?
Kvalitné vzdelanie je nepochybne veľmi významný faktor, ale nie najdôležitejší. Iba dobré školy rozhodne nestačia. Vzdelanie musíte skombinovať so zapálením a oddanosťou k tomu, čo robíte. To sú podľa mňa hlavné ingrediencie úspechu, ktoré sú dôležitejšie než samotné vzdelanie.

Mnohí podnikatelia tvrdia, že ich kľúčom k úspechu sú inovácie. Platí to aj o vás?
Odpoviem vám na konkrétnom príklade. Naša firma vyvinula jedinečnú technológiu – špeciálny betón s ultravysokou účinnosťou. Sme jeho jediným producentom v Malajzii. Táto technológia zmenila celú výrobu stavebných materiálov. Používame ju pri mnohých inováciách a zlepšeniach v početných oblastiach stavebníctva. Nielen pri výstavbe domov, ale napríklad aj pri výrobe betónových potrubí. To je len jedna ukážka našich investícií do vývoja inovatívnych stavebných materiálov.

Koľko peňazí z vašich tržieb investujete do výskumu a vývoja?
V tejto oblasti nemáme pevne stanovený rozpočet. Keď vidíme príležitosť, tak do nej investujeme.

Zúčastňujete sa vy osobne na vývoji nových produktov?
Áno, samozrejme. Je to moja veľká vášeň. Mám rád výskum a z času na čas sa na ňom podieľam. Zároveň sa snažím porozumieť, ako budú fungovať trhy v budúcnosti, do ktorých budeme investovať.

Sú vaše nové materiály ekologické a priateľské voči životnému prostrediu?
Prirodzene. Sme najväčším malajzijským producentom ekologicky priaznivého betónu. A nielen neho. Máme dohromady 80 zelených produktov. Prispievame k zásobovaniu krajiny čistými zdrojmi energie. Podnikáme v oblasti slnečnej energie, kde sme jedným z najväčších malajzijských výrobcov. Som veľmi hrdý na to, že máme úspech práve v tomto sektore. Som totiž absolútne presvedčený, že budúcnosť patrí práve obnoviteľným zdrojom energie.

Podporuje vás štát pri výrobe slnečnej energie?
Áno, malajzijská vláda podporuje a dotuje projekty všetkých druhov obnoviteľnej energie v našej krajine.

V ktorých známych projektoch v Malajzii môžeme nájsť vaše stavebné materiály?
Je ich naozaj veľa. Medzi posledné projekty patrí napríklad hotel Four Season v centre Kuala Lumpuru. Stojí v bezprostrednom susedstve dvojičiek Petronas Towers. Bol dokončený iba tento rok, s výškou 343 metrov sa stal najvyšším hotelom na svete. Po Petronas Towers je to aktuálne druhá najvyššia budova v Malajzii. Zároveň dodávame betón aj do budovy, ktorá sa po dokončení naplánovanom na rok 2024 stane najvyššou v celej Malajzii. Ide o projekt KL 118, známy aj ako Permodalan Nasional Berhad 118, ktorý bude mať 644 metrov. Prekoná tak aj dosiaľ najvyššiu stavbu dvojičiek Petronas Towers vysokých 452 metrov. Aj to dosvedčuje, ako rýchlo napreduje stavebný rozvoj v Kuala Lumpure.

Malajzia sa spolu s inými krajinami regiónu stáva postupne globálnym technologickým lídrom. V čom vidíte tajomstvo úspechu vašej krajiny?
To tajomstvo vidím v celkovom systéme a zákonoch, ktoré sú nastavené u nás v Ázii. Podnikateľské prostredie je vysoko konkurenčné a udržiava nás v neustálom tlaku. Aby sme prežili a dokázali byť konkurencieschopní, nesmieme prestať bojovať, snažiť sa o rast a byť maximálne efektívni. Práve toto prostredie spôsobuje, že firmy v niektorých ázijských krajinách prudko rastú a expandujú. Takúto ekonomiku podporuje návrhmi zákonov a inými opatreniami aj vláda. Netýka sa to pritom iba Malajzie, ale aj ďalších krajín, ako je napríklad India.

Doma v Malajzii patríte medzi najväčších hráčov v segmente. Ste aktívni aj v zahraničí?
Áno, naše materiály vyvážame na Filipíny, do Singapuru, Austrálie, na Taiwan či do ďalších krajín.

Plánujete expanziu aj na úplne nové trhy, napríklad do Európy?
Máme isté priority, na ktoré sa zameriavame. Tou momentálne je a v nasledujúcich rokoch aj zostane južná a juhovýchodná Ázia, konkrétne krajiny ležiace okolo Malajzie. Možno v neskoršej budúcnosti sa porozhliadneme aj po iných regiónoch, ako je Európa či Spojené štáty, ale nateraz nič také neplánujeme.

Kde by ste rád videli vašu spoločnosť o päť alebo desať rokov?
Chceli by sme byť nielen najrešpektovanejším producentom stavebných materiálov v našom regióne, ale zároveň aj partnerom veľkých stavebných spoločností. To by som z našej firmy naozaj rád urobil.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.