Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
26.09.2018, 00:00

Marketingový boss z Zürichu: Švajčiarsko láka k sebe špičky IT

Som presvedčený, že klienti, ktorí používajú digitálne agentúry, neprestanú v budúcnosti využívať ani tradičné médiá, tvrdí pre HN Thomas Hanan, zakladateľ a šéf spoločnosti Webrepublic a aktuálny švajčiarsky EY Podnikateľ roka.

Marketingový boss z Zürichu: Švajčiarsko láka k sebe špičky IT
Zdroj: WEBREPUBLIC

Spoločnosť Webrepublic, ktorú ste založili pred deviatimi rokmi, sa pod vaším vedením vypracovala na jedného z lídrov švajčiarskeho digitálneho marketingu. Prečo ste si vybrali práve tento segment?
Pred tým, než som sa rozhodol vstúpiť do vlastného biznisu, som pracoval pre spoločnosti Google a Yahoo. Počas svojho pôsobenia v Googli som videl, že klasické mediálne agentúry stále zaobchádzali s digitálnymi médiami veľmi konzervatívne a málo vedecky. To znamená, že nevedeli, ako reálne využívať dáta. Ja som identifikoval možnosti, ako by sa s nimi dalo pracovať inteligentnejšie. Snažil som sa lepšie pochopiť, ako by klienti mohli využiť web vo forme akejsi páky pre ich biznis. Teda nielen ako komunikačný, ale aj kľúčový predajný kanál.

Je podľa vás marketing v klasických médiách, ako sú televízia či rozhlas, mŕtvy?
Rozhodne mŕtvy nie je a ani nebude. Veľmi dôležitou otázkou je to, ako sa bude reklama v klasických médiách využívať. Objednávať sa bude práve prostredníctvom digitálnych kanálov. Som presvedčený, že klienti, ktorí používajú digitálne agentúry, neprestanú v budúcnosti využívať ani tradičné médiá.

Myslíte si teda, že aj o 10 rokov či 20 rokov marketing v klasickej televízii prežije, hoci v inej forme?
Je jasné, že prežije. Spôsob, akým sa bude využívať, sa však zmení. Rovnako klasické médiá budú lepšie synchronizované s digitálnymi iniciatívami klientov. Nebudú prebiehať po dvoch oddelených trasách, ako je to v mnohých prípadoch dnes.


Segment nových digitálnych technológií napreduje veľmi rýchlo. Ako sa vyrovnávate s týmto fenoménom? Máte tím IT špecialistov, ktorí dokážu rýchlo zareagovať na aktuálny vývoj?
Toto je jedna z najdôležitejších otázok, ktorú treba zodpovedať. Veľkou výzvou, ktorej čelíme, je spôsob, ktorým by naša spoločnosť dokázala absorbovať všetky veľmi rýchlo napredujúce technické inovácie. Mojou odpoveďou na tento vývoj je budovanie takej firemnej kultúry, aby inovácie boli jedným z hlavných motorov rozvoja spoločnosti.

Čo si môžeme pod takouto firemnou kultúrou predstavovať?
Motivujeme zamestnancov, aby sa sami usilovali prinášať do firmy inovácie a dokázali s nimi držať krok. Tomu je prispôsobená aj horizontálna štruktúra firmy. Ak by sme mali vertikálny prístup manažmentu a rozhodnutia by sa prijímali výlučne zhora nadol, boli by sme príliš pomalí. Neboli by sme schopní reagovať dostatočne rýchlo na vývoj v segmente a zavádzať vo firme nevyhnutné novinky.

Koľko peňazí investujete do výskumu a vývoja?
Nechcem hovoriť o presných číslach. Odhadol by som, že tieto investície sa pohybujú niekde medzi 20 až 30 percentami tržieb. Máme inžinierske oddelenie, ktoré sa permanentne podieľa na vývoji a inováciách. Zároveň je pre nás extrémne dôležitou oblasťou aj vzdelávanie. Berieme našich ľudí na konferencie po celom svete, posielame ich na rôzne školenia. V podstate je i to súčasťou výskumu a vývoja.

Ste vy sám špecialista v odbore informačných technológií a podieľate sa na vývoji nových produktov?
Nie som IT špecialista, avšak mám iné vedecké vzdelanie. Vyštudoval som totiž astrofyziku. Myslím si však, že veľmi dobre rozumiem tomu, ako používatelia využívajú web a rozličné digitálne kanály.

Odkiaľ pochádzajú vaši najvýznamnejší klienti? Sú zo Švajčiarska alebo aj z iných krajín Európy či celého sveta?
Vo Švajčiarsku má sídlo veľa nadnárodných spoločností. Našu klientelu tvoria zo 60 percent domáce firmy, ktoré sa zameriavajú na švajčiarsky trh. Zvyšných 40 percent sú globálni klienti. Spolupracujeme s niektorými veľmi veľkými medzinárodnými koncernami sídliacimi vo Švajčiarsku. Sú to napríklad výrobcovia luxusných hodiniek ako Rado alebo Chopard či firmy pôsobiace v chemickom priemysle. Avšak máme klientov aj v Spojených štátoch, Južnej Afrike či ázijských krajinách. Tento rok sme veľmi úzko spolupracovali s Medzinárodnou futbalovou federáciou FIFA na projektoch spojených so svetovým šampionátom v Rusku. Bol to jeden z kľúčových prvkov biznisu našej firmy ako poprednej digitálnej agentúry.

Ste vy osobne futbalovým fanúšikom?
Áno, samozrejme. Zabezpečil som si dokonca vstupenky na semifinále a finále majstrovstiev sveta.

Ako spolupráca s veľkými firmami vlastne vyzerá?
Vždy sa pozeráme na to, do akej miery je digitálny tím na strane klienta sofistikovaný. Vo všeobecnosti sa snažíme klienta v tejto oblasti vzdelávať. Jedným z najväčších problémov je totiž to, že najvyšší manažment veľkých spoločností vrátane ich generálnych riaditeľov či členov predstavenstva stále nechápe, aké možnosti v skutočnosti web má. Je pre nich veľmi náročné mať v tejto oblasti jasnú stratégiu a názor, podľa ktorého prijmú konečné rozhodnutie. Jedine ak sa nám podarí naučiť ich to, môžeme zabezpečiť maximálny dosah reklamy.

Pripravujete aj vstup na nové trhy?
S týmto variantom pracujeme a stále ho nechávame otvorený. Len nedávno, tento rok v júni, sme sa presťahovali do nových kancelárií v Zürichu s rozlohou 3 500 štvorcových metrov. Potrebovali sme tento krok, pretože sme sa rozrástli na viac ako 160 ľudí. Takže áno, snažíme sa krok za krokom expandovať. Určite tak budeme robiť aj naďalej, ale nechcem predbiehať. O všetkom rozhodujeme spolu s kolegami.

Navyše, vo vašom segmente je to zrejme skôr o konkrétnom klientovi, a nie o trhu. Ak budeme mať perspektívneho záujemcu zo zahraničia, tak za ním pôjdete...
Presne tak. Naše odvetvie rastie veľmi rýchlo. Ak chceme uspieť, musíme byť veľmi špecifickí. A to sa týka aj klientov, s ktorými chceme spolupracovať. Je pre nás dôležité, aby mali dostatočne veľké digitálne ambície.

Máte nejaké obchodné väzby na Slovensko, prípadne na región strednej Európy?
Žiaľ, zatiaľ nie. Keď som pracoval pre Google, strávil som dosť veľa času v Chorvátsku. Bola to najvýchodnejšie ležiaca krajina, v ktorej som osobne pôsobil. V každom prípade, som otvorený všetkým možnostiam. Mám motiváciu a inšpiráciu spolupracovať aj s východoeurópskymi trhmi. Pracujeme s klientmi, ktorí vstupujú na trhy východnej Európy. Zároveň však máme veľký záujem o východoeurópskych klientov, ktorí chcú vstupovať na západné trhy. Napríklad už teraz veľmi úzko kooperujeme s ruským vyhľadávačom Yandex.

V európskych krajinách vrátane Slovenska prevládajú stereotypy, že Švajčiarsko je predovšetkým krajinou syrov či čokolád. Z technológií sú to maximálne luxusné hodinky. Vy ste dôkazom, že to tak úplne nie je pravda. Myslíte si, že budúcnosť švajčiarskej ekonomiky patrí práve IT sektoru?
Verím, že Švajčiarsko má veľký potenciál stať sa IT lídrom v rámci Európy. Vezmite si len to, že najdôležitejšie vývojové centrum Googlu mimo Spojených štátov sa nachádza práve vo Švajčiarsku. Ďalej je tu výskumné centrum spoločnosti IBM. V Zürichu pôsobí Federálny technologický inštitút ETH, ktorý je jednou z najprestížnejších vzdelávacích inštitúcií na svete.

Lákate k vám zahraničných expertov?
Áno. Švajčiarsko má naozaj veľmi dobrú infraštruktúru pre kvalitných profesionálov. Majú motiváciu, aby sa sem presťahovali. Som presvedčený, že Švajčiarsko má potenciál, aby vyrástlo zo sektorov čokolád, hodiniek a syrov. Zároveň však treba pripomenúť, že naša krajina je drahá. Z tohto dôvodu musí byť konkurencieschopná v oblasti kvality a úrovne služieb. Pretože čo sa týka úrovne cien, tak s inými sa nemôžeme porovnávať.

Z ktorých krajín pochádzajú vaši najvýznamnejší konkurenti?
To je pomerne komplexná otázka. Spoločnosť Webrepublic je totiž aktívna nielen v oblasti digitálnych médií, ale zároveň vykonáva veľa práce aj v analytickej oblasti či množstvo strategických konzultácií. Takže odpoveďou na vašu otázku by bolo to, že škála našej konkurencie je naozaj široká. Od britskej agentúry WPP, ktorá patrí medzi hlavných hráčov v oblasti reklamných a marketingových služieb, cez veľké mediálne agentúry zo skupiny Omnicom Group až po digitálne spoločnosti, ako je PSG, a podobne. Veľký rozdiel medzi nami a väčšinou z nich je však ten, že sme nielen konzultačná spoločnosť, ale máme aj operatívne aktivity. Staráme sa teda aj o exekutívu.

Vidíte vašu spoločnosť o päť alebo desať rokov v nejakom novom odvetví?
V prvom rade chcem zdôrazniť, že časové rozmedzie piatich či desiatich rokov je v našom segmente skutočne veľmi dlhé obdobie. Momentálne chcem ako hlavný šéf stratégií a výskumu viesť firmu jednak medzinárodným smerom a zároveň poskytovať služby, ktoré idú ďaleko za hranicu digitálnych médií. To zároveň znamená, že Webrepublic bude zahŕňať aj tradičné médiá, ako sú televízie, tlač či rádiá. Budeme mať na starosti všetko to, čo sa nazýva programatická reklama. Tá je podľa mňa z technologického hľadiska jedným z najväčších evolučných krokov v oblasti toho, ako si objednávate reklamu.

Už chcel niekto od vás kúpiť vašu spoločnosť? A ak by o vás mala záujem nejaká skutočne veľká nadnárodná spoločnosť, akú odpoveď by ste jej dali?
Nemôžem povedať konkrétne mená. V každom prípade, jediná vec, o ktorú sa práve v tomto období snažím, je mať čo najviac zábavy a potešenia zo svojej práce. A ja z nej naozaj mám potešenie. Webrepublic je stopercentne nezávislá firma. Nemáme žiadnych externých investorov ani dlhy. Tie sú skutočne nulové. Aj vďaka tomu sa na trhu môžeme pohybovať veľmi rýchlo. A to je super. Môžeme totiž sami prijímať rozhodnutia a ísť po našej vlastnej ceste. Nemáme žiadne veľké prekážky, čo je v súčasnosti privilégium. A keby ma niekto požiadal, aby som mu predal svoju spoločnosť? Pravdepodobne by som mu povedal – nie. Pretože okrem iných dôvodov platí, že cesta našej spoločnosti sa iba začala. Je to mimoriadne vzrušujúce.

Viete si predstaviť, že by ste vstúpili na burzu?
Práve teraz ani v nasledujúcich piatich rokoch by som si to nevedel predstaviť. Pribrzdilo by ma to v mojom vývoji. Momentálne považujem rýchlosť za základnú esenciu môjho biznisu.

Kto je Thomas Hanan
Vyštudovaný astrofyzik získaval základy znalosti IT v gigantoch Google a Yahoo. V roku 2009 sa rozhodol založiť vlastnú spoločnosť Webrepublic, ktorá sa vypracovala na jedného z kľúčových hráčov vo švajčiarskom digitálnom marketingu. Firma dnes zamestnáva vyše 160 ľudí a pôsobí v 30 krajinách po celom svete. Marketingovo pokrýva 120 švajčiarskych aj globálnych značiek.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.