Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
16.10.2018, 00:00

Muž, ktorý vládne biznisu s eventmi

Japonský miliardár Takateru Kawano vedie spoločnosť TKP Corporation, ktorá je globálnym lídrom v prenájme áčkových priestorov a organizácii konferencií.

Takateru Kawano zastupoval Japonsko na júnovom vyhlasovaní Svetového EY Podnikateľa roka v Monaku.
Zdroj: EY

Podnikanie mal v sebe odmalička. Keď jeho starému otcovi skrachoval obchod, pevne sa rozhodol, že jedného dňa naplní všetky jeho ciele. Založil si preto internetovú banku, ktorá sprostredkúvala online obchody. Ani to však nebolo ono.

V roku 2005 preto japonský podnikateľ Takateru Kawano založil realitnú a developerskú spoločnosť TKP Corporation, ktorá je dnes popredným globálnym lídrom v poskytovaní konferenčných priestorov áčkovej kategórie. Jeho majiteľa vyniesla až medzi dolárových miliardárov.

Expanzia do zahraničia
Keď TKP Corporation pred 13 rokmi vznikla, prenajímanie priestorov najvyššej kvality na konferencie, kongresy či veľké spoločenské udalosti bolo ešte v plienkach. To sa po príchode Kawana na trh zmenilo. Uspel aj vďaka tomu, že sa vo svojom biznise riadil starým japonským konceptom mottainai. Ide o tradíciu absolútneho využitia a recyklácie zdrojov, ako aj minimalizácie ich plytvania. „Uvedomil som si, že na trhu s nehnuteľnosťami je mnoho príležitostí nevyužitých. Mnoho spoločností pristúpi radšej k demolácii budovy, než aby sa ju pokúsilo zachrániť. Naším cieľom a základom biznisu je kontinuita, ktorá vychádza z konceptu mottainai,“ tvrdí pre HN Kawano. Podľa neho sa na sekundárnom trhu dá opätovne využiť až 80 percent zdrojov. Len zvyšných 20 percent je nepoužiteľných.


Prvú konferenčnú miestnosť TKP Roppongi otvoril Kawano hneď v prvý rok fungovania firmy v Tokiu, ktoré leží na hlavnom ostrove Honšú. V roku 2006 sa koncern začal rozširovať aj mimo tohto regiónu, keď vstúpil na ďalšie japonské ostrovy.

Kľúčovým zlomom pre koncern priniesol rok 2010, keď TKP Corporation začala podnikať v zahraničí. „Dnes je v Tokiu asi 45 percent nehnuteľností, ktoré poskytujeme. Rozšírili sme sa nielen na ostrovy Hokkaidó či Kjúšú, ale aj do iných štátov. Máme pobočku v americkom New Yorku, čínskom Šanghaji, Hongkongu aj Singapure,“ dodáva Kawano, ktorý je aktuálnym japonským EY Podnikateľom roka.

Šanca po cunami
V Európe podľa vlastných slov zatiaľ nepodniká. V budúcnosti má však rozhodne záujem expandovať, a to aj vstupom na európske trhy. Plánuje tiež rozšíriť svoje priestory v pevninskej Číne, kde už teraz jeho TKP Šanghajské konferenčné centrum patrí medzi obľúbené miesta konania rôznych prestížnych eventov. Ako upozorňuje, biznis v Číne má svoje vlastné špecifiká a správanie, ktorým sa jeho firma musí prispôsobiť.

Prirodzene, nie vždy šlo v Kawanovom biznise všetko podľa plánu. Podobne ako jeho starý otec, aj on musel čeliť viacerým problémom a krízam. Tá najvážnejšia prišla po tom, ako v marci 2011 zasiahlo japonský región Tóhoku silné zemetrasenie a následne vlna cunami. Prírodná katastrofa si vyžiadala životy viac ako 15-tisíc ľudí.

Japonsko sa vtedy ocitlo vo finančnej kríze, ktorá zasiahla aj TKP Corporation. Kawano sa ju však pokúsil využiť vo svoj prospech. „Po tomto zemetrasení som sa rozhodol diverzifikovať biznis spoločnosti a rozšíriť ho o ďalšie eventy. Keď prišla kríza, trh sa vyprázdnil a mnohé miesta na ňom zostali prázdne. Ja som sa začal viac zameriavať na rozvoj banketových sál v hoteloch, mítingy a ďalšie veľké udalosti.“

TKP sa následne pustil nielen do sprostredkovania miest konania takýchto podujatí, ale aj ich fyzického zabezpečovania. „Po tragédii z roku 2011 sme sa začali viac starať o prípravu banketových hál, organizáciu eventov, zdieľanie ich prezentácie aj kompletný catering. Klientom poskytujeme celý balík služieb, čím náš biznis výrazne narástol,“ doplnil Kawano, ktorý uplynulú sobotu oslávil svoje 46. narodeniny.

Miliardový majetok
Dnes TKP ponúka zhruba dve tisícky konferenčných miestností, ktoré dokážu prijať 1,5 milióna ľudí mesačne. Firma sa stará približne o stotisíc korporátnych klientov.

Veľký rozmach spoločnosti viedol Kawana k tomu, aby ju v marci minulého roka zapísal na tokijskú burzu. Najvyššiu hodnotu zaznamenala TKP Corporation na začiatku tohto roka. Cena akcie prekročila vtedy viac ako štvornásobok oproti hodnote, ktorú mala počas primárneho úpisu. Kawanov majetok tak dosiahol odhadovanú miliardu dolárov. Celkovo je TKP Corporation šiestou najväčšou spoločnosťou v 242-člennom indexe prudko rastúcich firiem Tokyo Stock Exchange Mothers.

Rozhovor
Realitné trhy v New Yorku a Tokiu majú mnoho spoločného
Hlavným kritériom pre výber nových priestorov je lokalita, tvrdí pre HN Takateru Kawano, šéf TKP Corporation a aktuálny japonský EY Podnikateľ roka.

Kto je typickým klientom, ktorému zabezpečujete priestory pre jeho eventy?
Sú to predovšetkým veľké firmy zastupujúce rôzne segmenty. Medzi klientmi máme väčšinu japonských top sto spoločností zo sektorov, ako sú financie, bankovníctvo či výroba. Celkový počet korporátnych klientov sa blíži k číslu stotisíc. Z nich však až 60 percent našich tržieb vygeneruje 500 najväčších podnikateľských subjektov. Napríklad len jedna firma sa nám postará o tržby vo výške troch miliónov dolárov ročne. Celkovo tieto podujatia navštívi každý mesiac 1,5 milióna ľudí.

Nové priestory vyberáte vy osobne? Čo je vaším hlavným kritériom pre túto voľbu?
Hlavným kritériom pre výber nových priestorov je lokalita, tá je extrémne dôležitá. Prirodzene, veľkú úlohu hrá i stav nehnuteľnosti a to, do akej miery ju bude potrebné rekonštruovať. Podrobne treba prekontrolovať všetky parametre a časti budovy, okná, základy či suterénne priestory. Zároveň treba vyhodnotiť nielen to, v akom stave je nehnuteľnosť, ale aj či je vhodná na konferenčné priestory alebo kancelárie.

Aký je vo vašom segmente rozdiel medzi trhom v Japonsku a povedzme Spojených štátoch?
Ja by som povedal, že nejde ani tak o rozdiely medzi jednotlivými krajinami. Medzi trhmi napríklad v Tokiu a New Yorku sú podobnosti, majú mnoho spoločných vecí. My si vyberáme trhy na základe ich veľkosti. Vstupujeme do miest, ktoré sú porovnateľné či dokonca ešte väčšie, než je Tokio. Dopyt na realitnom trhu je dnes skutočne vysoký, a to v oboch krajinách. Biznis je preto čoraz tvrdší. Na scénu vstúpili západné firmy ako Amazon, ktoré si hľadajú a rozširujú kancelárie. Trh si preto vyžaduje nové budovy, o ktoré treba bojovať. Všetko si to žiada oveľa viac voľných priestorov, než je momentálne k dispozícii.

Máte pre všetky aktivity jednotný biznis model?
To zase nie, naše biznis modely sú prispôsobené rozdielnym segmentom trhu. Nedá sa povedať, že máme jeden univerzálny model, každý je iný. Jeden je napríklad zameraný na životné prostredie, ďalší sa koncentruje na veľké hi-tech firmy.

Hrajú inovácie vo vašom biznise dôležitú úlohu?
Áno, prirodzene. Naši klienti sú veľmi nároční. Vyžadujú si konferenčné priestory najvyššej kvality. Majú spíkrov, ktorí komunikujú a pracujú s publikom pomocou najnovších technológií. Veľké konferencie sú čoraz viac interaktívne a tomu musia byť prispôsobené aj priestory a technológie, ktoré klientom poskytujeme.

Chystáte sa postaviť aj svoje vlastné budovy?
My si už teraz budujeme aj vlastné nehnuteľnosti. A netýka sa to len konferenčných miestností, ktorých aktuálne máme zhruba dve tisícky. Snažíme sa rozšíriť a kombinovať služby pre našich klientov. Chceme im poskytovať celé balíky služieb, nielen priestory pre kongresy a konferencie. Aj preto sme nedávno vstúpili so segmentu hotelov a dovolenkových rezortov.

Poskytujete ich korporátnym klientom, alebo aj individuálnym zákazníkom?
Obidvom skupinám. V súčasnosti máme dve desiatky hotelov. Ich vyťaženosť je najväčšia cez pracovný týždeň, keď prebiehajú firemné tréningy, teambuildingy a ďalšie korporátne operácie. Hotelové izby potom počas víkendov prenajímame jednotlivo retailovým zákazníkom. Na japonské pomery to naozaj nie sú drahé hotely.

Postavili ste si tieto hotely sami, alebo ste rekonštruovali už existujúce budovy?
Asi tak 50 na 50. Zhruba polovicu z týchto hotelov sme si postavili sami, zvyšných 50 percent sme kúpili a rekonštruovali. V niektorých hoteloch prevádzkujeme aj sály na bankety, ktoré organizujeme. Prirodzene, máme záujem postaviť vlastné hotely a vstúpiť na trh s ubytovaním aj v zahraničí, v krajinách ako je Singapur, Taiwan, Malajzia či ďalšie.

Kde vidíte vašu spoločnosť o päť alebo desať rokov? Sústredíte sa na konferenčné haly, alebo viac na hotely či turistický segment?
Samozrejme, stále sa budeme zameriavať na konferenčné priestory, ktoré v súčasnosti tvoria drvivú väčšinu nášho biznisu. Našich 20 hotelov poskytuje tritisíc lôžok, čo sú len necelé tri percentá miest v nami ponúkaných konferenčných miestnostiach. Biznis však nepochybne budeme rozširovať aj v ďalších segmentoch.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.