Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
08.11.2018, 00:00

Na leteckej mape sa črtá nový problém. Boeing 737 MAX

Najvýznamnejší americký výrobca lietadiel čelí problému za problémom.

Stále zostáva nejasné, koľko času mala posádka na to, aby mohla reagovať.
Zdroj: Reuters

Presne trinásť minút trval let Boeingu 737 MAX 8 indonézskej spoločnosti Lion Air. Krátko po štarte sa nepoškodené zrútilo do Jávskeho mora. Túto tragickú nehodu nikto neprežil. Počet obetí letu JT 610 je 189, uviedli vyšetrovatelia. Záchranná akcia trvá už týždeň, jeden z potápačov zahynul tiež. V pondelok Indonézsky bezpečnostný výbor pre dopravu šokoval informáciou, že nové, dvojmesačné lietadlo, malo pravdepodobne nefunkčný rýchlomer, inak zvaný aj senzor AOA. Vyšetrovatelia uviedli, že jedna z čiernych skriniek odhalila, že ukazovateľ rýchlosti letu zlyhal počas posledných štyroch letov tohto stroja, teda aj pri poslednom lete.


Zlyhania základných systémov s následkom havárie stroja môžu výrazne oslabiť pozíciu Boeingu ako najväčšieho výrobcu lietadiel.


Bola šanca na záchranu
Odborníci sa zhodujú, že podobné situácie, keď zlyhá niektorý z palubných prístrojov, sa proste dejú a diať budú. „Treba sa pozrieť v tomto prípade na to, že ak aj zlyhal tento prístroj, pilot to mal zvládnuť. Piloti sú školení na to, aby vedeli zvládnuť situáciu, keď im vypadne niektorý zo základných prístrojov,“ upozorňuje odborník na letectvo a profesor z Fakulty letectva Žilinskej univerzity Antonin Kazda. „V tomto prípade by mohlo byť zaujímavé, akým spôsobom školí táto letecká spoločnosť svojich pilotov,“ dodáva Kazda. Naráža tak na údajnú problematiku leteckých spoločností, ktoré sa nedostatočne starajú o svoje posádky. „V prípade chýbajúcich údajov z poškodených senzorov existujú aj postupy, ktoré by mali piloti vykonať, ale zostáva nejasné, koľko času posádka letu JT 610 mala na to, aby mohla reagovať v relatívne nízkej nadmorskej výške okolo päťtisíc stôp,“ uvádza letecký bezpečnostný analytik Alexander Droczky.


Hodnota lietadla 737 MAX 8 je v približnej hodnote 102 miliónov eur. Prvý oficiálny let tejto série sa uskutočnil v máji minulého roku. Ide tak o pomerne mladý model. Lietadlá typu 737 MAX v súčasnosti používa 36 leteckých spoločností po celom svete. V Európe s nimi lietajú najmä Air Canada, United Airlines, American Airlines, LOT Polish Airlines, Air Italy či TUI Group. Stále sú to však relatívne nové modely a jednotlivé spoločnosti ich maj

Nedozvedeli ste sa všetko?

Predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov a získajte neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu s ktorým vám nič neunikne.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.