Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
11.01.2022, 00:00

Elektroautá majú problém s kľúčovým kovom. Ten viazne v Číne aj u protinožcov

  • Polovodiče, hliník, kremík, horčík či oceľ.
  • To sú komodity, ktoré pre pandémiu zažili tlak na cenu.
  • Automobilky si však budú musieť poradiť s ďalším problémom.
  • Cena najmäkšieho kovu na svete, potrebného pri výrobe batérií, vlani päťnásobne narástla a tento trend má pokračovať.

Európa v oblasti mobility stavila na jediného koňa. Budúcnosť vidí v batériách a elektromotoroch. „Zelené“ vozidlá však robia veľké problémy výrobcom, lebo do nich musia masívne investovať a ešte ich aj zákazníkovi predať za prijateľnú cenu.

Spotrebiteľ zase okrem vyššej cenovky musí „prehltnúť“ aj problémy s dojazdom či nabíjaním.

​Problémy s cenou pritom mali byť čoskoro zažehnané, keďže elektromobily sa mali podľa odhadov vyrovnať autám so spaľovacím motorom už o tri roky.

Svedčil o tom aj dlhodobý trend poklesu hodnoty batérií, v roku 2010 v prepočte za jednu megawatthodinu stáli 1 200 dolárov, podľa posledných údajov je to zhruba 140 dolárov.

Tento vývoj mal pokračovať a do roku 2030 sa mal s rastúcimi ťažobnými a výrobnými kapacitami dostať pod 60 dolárov.

Brusel však môže tvrdo naraziť. Trh totiž zápasí s čoraz väčším nedostatkom strategickej komodity – lítiom. To enormne tlačí aj na cenu.

Podľa portálu Tradingeconomics.com ešte pred rokom stála tona tohto alkalického kovu deväťtisíc eur. Dnes presahuje rekordných 41-tisíc.

„V roku 2021 zaznamenala cena lítia vďaka zvyšujúcemu sa globálnemu dopytu a problémom s ponukou rast o 486 percent,“ konštatuje analytik X-Trade Brokers Lukáš Lipovský.

Na ilustráciu, cena zlata medziročne klesla o necelé tri percentá, striebra o 11 percent a platiny o vyše deväť percent.

Top producenti sú za hranicami Únie

Batériový trh budú logicky ovládať krajiny, ktoré majú najväčšie ložiská. Problém je ten, že najľahší kov na svete sa Európe zďaleka vyhol. Svoje náleziská má Česko, Nemecko či Portugalsko, ale podľa analytikov by ani ich úplné vyťaženie zďaleka nestačilo.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 71% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Do konca súťaže zostáva

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.