Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
05.12.2018, 10:30

Newsblog: Leonardo DiCaprio dostane pri lete do vesmíru trojdňový výcvik a fľašu šampanského

Dnes o tom, že boháči svoj luxus budú demonštrovať cestami do vesmíru a nie luxusnými jachtami.

Alebo o nano-influenceroch a ich výhodách pre značky

Model cestovného raketoplánu SpaceShipTwo americkej spoločnosti Virgin Galactic.
Zdroj: www.virgingalactic.com

Symbol bohatstva už nie sú jachty a tryskáče, ale výlety do vesmíru

Celý výlet bude trvať dve hodiny. Po štarte sa vo výške približne 100 kilometrov nad zemou kozmická raketa zastaví a pasažieri budú mať pár minúť užiť si nulovú gravitáciu. Potom sa raketa vydá späť na zem. Takýto výlet si v najbližších rokoch užijú zrejme iba veľmi bohatí ľudia. Jedným z nich je aj dánsky finančník Per Wimmer. Ten za lístok na obežnú dráhu Zeme zaplatil 250-tisíc dolárov. „Chcem radšej manuál písať ako ho sám nasledovať a preto chcem byť prvým Európanom turistom vo vesmíre,“ tvrdí cestovateľ pre Financial Times, ktorý prešiel 70 krajín sveta a na Fiji sa potápal so žralokmi. Kvôli letu podstúpil už tréning na centrifugách v Spojených štátoch a Rusku.

Jedným z priekopníkov ciest do vesmíru je Richard Branson, boháč a majiteľ Virgin Galactic company. Podľa neho cena lístkov najbližšiu dekádu klesne na 40 tisíc dolárov. Sám Branson o výletoch do vesmíru sníva už dlho. „Ešte pred 50 rokmi, keď som sledoval prvé pristátie na Mesiaci, som sníval o tom, že tam raz sám poletím a umožním zažiť túto fantastickú skúsenosť tisíckam ďalším,“ hovorí. Spolu s Wimmerom si vo Virgin Galactic rezervovalo lístky ďalších 600 osobností, medzi nimi aj Katy Perry, Brad Pitt, Tom Hanks či Leonardo DiCaprio. Títo všetci dostanú trojdňový tréning a v rakete ich bude čakať fľaša špeciálne upraveného šampanského, ktoré môžu v nulovej gravitácii buchnúť. Takto zrejme bude vyzerať v blízkej budúcnosti demonštrácia luxusu. Mark Stephens je právnik, ktorý sa stýka s takto bohatými ľuďmi. Tvrdí, že „keď už dovolenkovali v Antarktíde a v ponorkách na dne oceánov, títo ultrabohatí ľudia si myslia, že dosiahli hranicu zážitkov na Zemi a hľadajú úplne nové dobrodružstvá, ktoré nikto ešte neskúsil.“

A kedy konečne poletí prvá turistická výprava do vesmíru? Tá Bransonova zrejme v priebehu nasledujúcich mesiacov.

Bezos chce, aby sme opustili planétu

Keď sa spomenie cesty do vesmíru, človeku zväčša napadne extravagantný Elon Musk a jeho firma SpaceX. Cesty do vesmíru ale vyvíjajú aj iné spoločnosti. Jednou z nich je aj Blue Origin patriaca Jeffovi Bezosovi (majiteľ Amazonu). Časopis Wired prináša práve príbeh Blue Origin. Aj keď Musk zatiaľ vyhráva na Twitteri (7 miliónov followerov vs. 123 tisíc), Blue Origin v tichosti pokračuje k naplneniu svojho cieľa. Reportéra Wired pozval Bezos na svoju základňu, kde mu ukázal komplex aj s raketou New Shepard. Bezos hovorí, že v prvej polovici roka 2019 raketa vynesie prvých ľudí do vesmíru a následne sa môže začať aj turistický biznis. Narozdiel od Bransona tvrdí, že na výcvik bude turistom stačiť iba jeden deň, keďže ostatné procesy bude plne zautomatizované. Rovnako budú mať pasažieri pár minút na pokochanie sa vesmírom v nulovej gravitácii a nasledovať bude návrat na zem. Zaujímavé je, že turistov nebude sprevádzať žiaden člen posádky. Podľa Bezosa to nebude za potreby.

Talianska tragédia v číslach

Štvrtej najväčšej ekonomike EÚ sa nedarí rásť. A to je jej najväčší problém. Financial Times sa pýtali ekonómov a rôznych expertov prečo je to tak. Je za tým niekoľko dôvodov. Taliansko je spolu s Gréckou jedinou krajiny eurobloku, ktorá sa z krízy spred desiatich rokov ešte nezotavilo. Napríklad v HDP na hlavu je na tom horšie ako v roku 2000 a to už je čo povedať.

Prečo ekonomika Talianska stagnuje:

1. Rodinné firmy nie sú také produktívne ako ich konkurencia. Pilierom talianskej ekonomiky sú práve malé rodinné firmy s menej ako 10 zamestnancami.

2. Nielen malé firmy nie sú produktívne. Aj tie väčšie zaostávajú za svojimi konkurentmi z OECD. Znepokojivejší je aj fakt, že zaostávajú aj tie najviac efektívne firmy v Taliansku.

3. Zaujímavá je aj štatistika, že menej ako jedna z 10 firiem predáva svoje produkty online. Horšie je na tom v EÚ už iba Rumunsko a Bulharsko.

4. Školstvo. Dobre známy príbeh u nás trápi aj Talianov. Vysoko centralizovaný systém má za následok aj to, že v meraní PISA sú 15-roční študenti najhorší zo svojich rovesníkov.

5. Asi najväčšia tragédia talianskeho systému: jeden zo štyroch ľudí vo veku 18 až 35 rokov nepracuje a ani sa nevzdeláva.

6. Katastrofálne je Taliansko na tom aj z pohľadu efektivity verejných služieb. Z pohľadu dodržiavania zmlúv sa podľa rebríčka Svetovej banky umiestnilo na 111. mieste zo 190.

7. Podľa World Justice Project sa Taliani umiestnili na predposlednom mieste z 35 rozvinutých krajín sveta podľa funkčnosti občianskeho právneho systému.

8. Vysoký dlh krajiny spôsobuje, že investície putujú radšej do vládnych dlhopisov ako do investícií v súkromnom sektore. Taliansko platí až 3,7 percenta HDP na úroky zo svojho dlhu, čo je dvojnásobok priemeru EÚ.

Privítajte nano-influencerov

Nano-influenceri. Neviete, kto sú to? Možno že predsa len viete. A možno že takého dokonca poznáte. Reč je o bežných ľuďoch, ktorí si zdieľaním značiek na Instagrame alebo na YouTube točením vlogov vydobili povesť image-makerov. Ale prečo nano? Preto, lebo počet ich followerov nepresiahne pár tisícok fanúšikov a za reklamu nedostanú horibilné sumy, ale „iba“ samotný produkt. New York Times si všíma mladé hviezdy YouTube, ktoré na videokanáli sledujú fanúšikovia. Jedným z dôvodov, prečo sa svetoznáme značky začali k nim obracať je fakt, že sú lacnejší a presvedčivejší. „Ich chýbajúca popularita je jednou z kvalít, ktorá ich robí prístupnými. Keď odporučia napríklad šampón na Instagrame, ich slovo je presvedčivé rovnako ako rada od kamaráta.“

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.