Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
21.12.2018, 16:45

Lož, ktorá sa vyplatila. Bývalý šéf KFC presvedčil Japoncov, že na Západe jedia ľudia cez Vianoce kurča

  • Keď v sedemdesiatych rokoch otvorili v Japonsku prvé reštaurácie KFC, nemali príliš veľký úspech.
  • Šéf prvého KFC v krajine však dostal nápad, ktorý mu pomohol zachrániť biznis.
Lož, ktorá sa vyplatila. Bývalý šéf KFC presvedčil Japoncov, že na Západe jedia ľudia cez Vianoce kurča
Zdroj: kfc.co.jp

Počas posledných štyridsiatich rokov sa vyprážané kurča z KFC stalo súčasťou vianočných osláv vo väčšine japonských rodín.

Takeši Okawara, ktorý viedol prvé pobočky KFC v Japonsku, teraz tvrdí, že táto tradícia je založená na jeho lži. Údajne totiž verejne šíril, že vyprážané kurča je tradičné západné vianočné jedlo.

Keď v sedemdesiatych rokoch otvorili v Japonsku prvé reštaurácie KFC, nemali príliš veľký úspech. V podobnej pozícii boli aj Vianoce, ktoré ako kresťanský sviatok v prevažne budhistickom a šintoistickom Japonsku príliš veľa ľudí neoslavovalo.

Takeši Okawara, šéf prvého KFC v krajine, jedného dňa dostal od miestnej školy nenápadnú ponuku. Zúčastniť sa na jej vianočnom večierku a ponúkať tam kurča z KFC. Pretože mal problémy reštauráciu uživiť, obliekol sa do kostýmu Santa Clausa a vyrazil, informuje denník Business Insider.

Nečakaný úspech

Akcia bola na jeho počudovanie veľmi úspešná a deti si prítomnosť Santa Clausa s vedierkom kuracieho mäsa veľmi pochvaľovali. Okawaru veľmi skoro pozvala na večierok ďalšia škola, a jemu sa nápad zapáčil.

Všetky sochy plukovníka Sandersa (zakladateľa KFC, kresba jeho tváre je dodnes znakom reťazca) obliekol do vianočných kostýmov a začal vyprážané kurča propagovať ako variantu amerického vianočného moriaka.

Vianočné výzdoby v KFC si čoskoro všimli aj novinári. Verejnoprávna televízia NHK sa rozhodla za Okawarom vyraziť a pohovoriť si o tom, ako sa Vianoce oslavujú na Západe. "Viem, že ľudia v Amerike cez Vianoce nejedia kurča. Jedia moriaka. Ale povedal som im, že jedia kurča. Klamal som," povedal pre Business Insider. "Dodnes to ľutujem," dodal.

Vymýšľal si Okawara opäť?

Japoncom sa však nová tradícia zapáčila, vianočné kampane KFC sa v roku 1974 stali oficiálnymi a Okawara zasadol na post šéfa tohto reťazca pre Japonsko. Vianočný KFC kýblik sa dokonca stal natoľko populárnym, že sú na naň v súčasnosti Japonci ochotní čakať v niekoľkohodinových radoch.

Americké vedenie reťazca však Okawarovu verziu príbehu poprelo. Materská spoločnosť KFC, Yum Brands tvrdí, že nápad na nahradenie moriaka vyprážaným kuraťom prišiel od jedného zo zahraničných návštevníkov reštaurácie.

Nech už to bolo akokoľvek, počas Vianoc sa v japonských médiách každoročne objavujú rozsiahle kampane KFC a ďalších reťazcov, ktoré predávajú vyprážané kurčatá. Tržby počas tohto obdobia totiž zďaleka predbehnú náklady na reklamu.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.