Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
28.12.2018, 11:09

Paradoxný dôsledok Trumpovej obchodnej vojny: Prístavy v USA nestíhajú

  • Americkí obchodníci sa snažia predzásobiť pred hroziacim zvýšením dovozných ciel na čínsky tovar.
  • Nákladné prístavy na západnom pobreží Spojených štátov zaznamenali rekordné objemy tovarov.
  • Ukazuje to, že Trumpova obchodná vojna namiesto toho, aby znížila čínsky dovoz do Spojených štátov, skôr znížila americký export opačným smerom.

Nákladné prístavy na západnom pobreží Spojených štátov zamerané na obchod s Áziou vykazujú nevídanú aktivitu. Americkí obchodníci sa totiž snažia "predzásobiť" pred zvýšením dovozných ciel na čínsky tovar. Americký prezident Donald Trump ho plánuje na budúci rok, ak nedôjde k dohode s jeho čínskym náprotivkom Si Ťchin-pingom.

O paradoxnom dôsledku obchodnej vojny medzi dvoma najväčšími svetovými ekonomikami informovala agentúra Bloomberg. Kvôli hroziacemu navýšeniu dovozných ciel na čínsky tovar sa totiž mnohí americkí obchodníci rozhodli nakúpiť čo najviac čínskeho tovaru v predstihu. Nákladné prístavy na západnom pobreží Spojených štátov kvôli tomu zaznamenali rekordné objemy tovarov.

"Skladisko a distribučné centrá v južnej Kalifornii sú plné," povedal Bloombergu Phillip Sanfield, hovorca losangeleského prístavu. S logistickými problémami sa podľa neho stretáva celá zátoka San Pedro v Kalifornii. Tu sa nachádzajú dva najdôležitejšie americké nákladné prístavy, Los Angeles a Long Beach.

Losangeleský prístav bol značne vyťažený už vlani, kedy cez neho pretieklo celkovo 9,3 milióna prepravných jednotiek TEU, čo bolo najviac v histórii. V nákladnej doprave predstavuje jeden TEU ekvivalent objemu tovarov, ktoré sa zmestia do kontajnera s dĺžkou 20 stôp (približne 6 metrov). Tento rok bude podľa Sanfielda pre prístav opäť rekordný, najmä kvôli vysokej decembrovej aktivite.

Druhým najdôležitejším americkým nákladným prístavom je Long Beach. Aj pre ten bol minulý rok prelomovým, prešli cez neho tovary v objeme 7,5 milióna TEU. Tento rok zrejme rekord prekoná, do konca novembra už stihol distribuovať 7,35 milióna TEU, čo je v medziročnom porovnaní o 7,3 percenta viac. Aktivita v amerických prístavoch je jedným z ukazovateľov, že sa svetovému obchodu darí, pretože USA sú najväčším svetovým dovozcom.

Spojené štáty dovážajú stále viac
Napriek snahám Donalda Trumpa o zníženie amerického dopytu po zahraničných produktoch doviezli Spojené štáty tento rok v októbri tovary v rekordnej hodnote, vyplýva z dát amerického ministerstva obchodu. Tiež deficit zahraničného obchodu USA stúpa, v októbri dosiahol po piatich mesiacoch trvalého rastu hodnotu 77,2 miliardy dolárov.

Svetová obchodná organizácia (WTO) predpokladá pre tento rok rast objemu medzinárodného obchodu o 3,9 percenta, pričom ešte v roku 2016 tento nárast predstavoval 1,8 percenta. Podľa hlavného ekonóma WTO Roberta Koopmana napriek opatreniam ako sú Trumpove clá bol tento rok z hľadiska medzinárodného obchodu "pomerne solídnym rokom".

Rekordné objemy tovarov v amerických prístavoch na západnom pobreží navyše ukazujú, že obchodná vojna Donalda Trumpa namiesto toho, aby znížila čínsky dovoz do Spojených štátov, skôr znížila americký export opačným smerom. Longbeachsky prístav totiž vykáže za tento rok oveľa viac prázdnych kontajnerov, ktoré mieria späť do Ázie, než zaznamenal vlani. Podľa predbežného odhadu by mal tento rozdiel činiť 11 percent.

Američania nakupujú do zásoby, Číňania hľadajú nových dodávateľov
Kým americkí spotrebitelia urýchlili svoje nákupy čínskeho tovaru pre obavy z navýšenia dovozných ciel v budúcom roku, podľa výkonného riaditeľa prístavu Long Beach Maria Cordera je na opačnej strane Tichého oceánu trend opačný. "Čínske firmy vyzerajú, že sa snažia nájsť iných dodávateľov tovarov a surovín, takže je tu nižší dopyt po americkom vývoze a teda viac prázdnych kontajnerov," povedal Cordero agentúre Bloomberg.

Tohtoročná obchodná horúčka by však mohla znamenať, že v budúcom roku dôjde k spomaleniu. Zatiaľ však nie je jasné, kedy sa nárast objemu importu do Spojených štátov zastaví. Na začiatku decembra sa Trump so svojím čínskym náprotivkom Si Ťchin-pingom dohodli na 90-dňovom prímerí v obchodnom spore. V januári by mali vzájomné rokovania pokračovať, zatiaľ je zvýšenie amerických ciel odložené na 1. marec 2019. Ak dovtedy nedôjde medzi dvoma najväčšími svetovými ekonomikami k dohode, clá na čínsky dovoz, ktorého ročná hodnota dosahuje zhruba 200 miliárd dolárov, sa zdvihnú z desiatich na 25 percent.

Ak by však namiesto dohody došlo len k predĺženiu dočasného moratória medzi oboma krajinami, znamenalo by to pre obchodníkov len predĺženie obdobia neistoty a tým pádom by snaha o "predzásobenie" mohla pokračovať. Podľa analytikov je totiž tento typ odozvy jednoduchší, než hľadanie alternatívnych dodávateľov.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.