Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
13.01.2019, 00:00

Žiadna diéta, radšej behajte. Coca-Cola zmenila stratégiu čínskej vlády pre boj s obezitou

Potravinárskemu gigantovi sa to podarilo cez vedecké názory a inštitút, ktorého cieľom je znižovať obezitu.

Žiadna diéta, radšej behajte. Coca-Cola zmenila stratégiu čínskej vlády pre boj s obezitou
Zdroj: Reuters

Spoločnosť Coca-Cola Company dlhodobo ovplyvňovala boj čínskej vlády s detskou obezitou. Pracovníkom ním plateného inštitútu sa podarilo presvedčiť vládne kruhy, že by sa deti mali viac zamerať na pohyb a nie na zmenu jedálnička. Firma si tak zachovala podiel predaja sladkého nápoja na trhu.

Čína dlhodobo zápasí s problémom obrích rozmerov - obezitou. Už v roku 2011 ňou trpelo vyše štyridsať dva percent čínskej dospelej populácie. A číslo stále rastie.

V roku 1991 to pritom bolo iba 20,5 percenta. Podľa akademičky z Harvardovej univerzity Susan Greenhalghovej je jednou z príčin správanie spoločnosti Coca-Cola, pre ktorú je Čína tretím najväčším svetovým trhom.

Ovplyvňovanie trvalo desaťročia

Firma, ktorá si privlastnila ako reklamný predmet Santa Clausa, rozširovala svoj vplyv v Číne už od roku 1999.

Podľa denníka the Guardian sa najväčšie ovplyvňovania čínskej vlády odohrávalo vždy skrz vedecký inštitút International Life Science Institute (Isil) založený viceprezidentom Coca-Coly Alexom Malaspinom za veľkého prispenia samotnej spoločnosti.

"ILSI- China má veľký vplyv vo vládnych kruhoch," tvrdí Greenhalghová. Inštitút do minulého roka viedol Chen Chunming.

Bol veľmi známym nutričným odborníkom a predtým pôsobil ako predseda Čínskej akadémie pre preventívnu medicínu, ktorá spadá pod čínske ministerstvo vnútra. Práve jeho osoba poskytovala inštitútu veľký vplyv a mohol tak vďaka tomu kontrolovať smerovanie vládnej politiky.

Inštitút je totiž v Čínskej ľudovej republike vnímaný ako "budovateľ mostov medzi vládou, akademikmi a priemyslom, informujúci o posledných vedeckých objavoch, ktoré by mohli mať vplyv na výživu (obzvlášť potom v oblasti obezity a vývoja detí), bezpečnosť stravovania, prevenciu chronických ochorení," opísala situáciu Greenhalghová vo vedeckom periodiku British Medical Journal.

Coca-Cola pritom nebola jedinou spoločnosťou podporujúcou trochu menej zdravý spôsob stravovania. Finančné dary pritekali od firiem Nestlé, McDonalds či PepsiCo. Coca-Cola však investovala rozhodne najväčšie sumy.

Žiadne diéty, ale pohyb!

"Neorganizujeme len konferencie, meníme vedecké poznatky v politiku," povedal počas jedného z mnohých rozhovorov s Greenhalgovou šéf ILSI Chen Chunming. A práve to sa stalo zásadným faktorom.

Rovnako ako v USA aj v Číne začala Coca-Cola od roku 2004 propagovať "zdravý a aktívny životný štýl", inak povedané - jedlo a pitie je súčasťou zdravého života a aby ste sa vyhli obezite, musíte sa hýbať.

Hoci bol inštitút dlhodobo v Európe a USA kritizovaný, v Číne sa pokúšal aj nachádzať benefity v pití sladených nápojov. Čínskej pobočke inštitútu sa nakoniec podarilo medzi rokmi 1999-2015 úplne zmeniť verejnú politiku vlády od zamerania na výživové hodnoty a diéty k dôrazu na fyzickú aktivitu.

Národné plány tak úplne ignorovali odporúčania Svetovej zdravotníckej organizácie o obmedzení sladených nápojov, či zníženie na deti cielenej reklamy na jedlo. Cieľom bolo vždy viac pohybu, ako propagovala Coca-Cola.

Inštitút obvinenia popiera

Všetko bolo navyše podporované vedeckými konferenciami, na ktorých pravidelne vystupovali experti na obezitu, ktorí boli podľa Greenhalgovej na výplatnej páske buď samotnej Coca-Coly, alebo inštitútu.

"Tým, že spoločnosť nahrnula obrovské finančné zdroje za jeden vedecký názor a na druhej strane chýbala protiváha, zabezpečila si Cola v Číne bezpečný trh," tvrdí vedkyňa.

Jej pozíciu podporil aj uznávaný nutričný ​​expert Barry Popkin. ILSI tvrdenia vedcov popiera s tým, že existuje kvôli spolupráci vedcov, nie kvôli lobingu.

"Radi by sme tiež podotkli, že mnohí experti vymenovaní v článku už pre ILSI nepracujú, alebo s ním nie sú spojení," uviedli zástupcovia inštitútu vo vyhlásení. Samotná spoločnosť Coca-Cola potom pre denník The Guardian uviedla, že si je vedomá vysokého obsahu cukru v nápojoch a pracuje na jeho znížení.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.