Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
10.02.2019, 15:47

Ku dnu ako Titanic. Symbol Hollywoodu nezvládol nástup moderných technológií a bojuje s veľkými stratami

  • Filmová a distribučná spoločnosť Paramount Pictures mala v uplynulých troch rokoch straty vo výške 900 miliónov dolárov a márne sa pokúša vrátiť na výslnie.
  • Paramount prerobil bezmála pol miliardy dolárov kvôli filmovým prepadákom Monster Trucks a Ben-Hur.
  • Štúdio sa však netrápi len v kinách, v posledných rokoch ho ťahá dole aj jeho materská spoločnosť.
Ku dnu ako Titanic. Symbol Hollywoodu nezvládol nástup moderných technológií a bojuje s veľkými stratami
Zdroj: Dreamstime

Symbol Hollywoodu a jedno z najstarších filmových štúdií na svete bojuje o život. Miesto, kde vznikol najzárobkovejší film sveta, Titanic, nezvládlo nástup moderných technológií a márne sa snaží nájsť nový kurz.

Filmová a distribučná spoločnosť Paramount Pictures mala v uplynulých troch rokoch straty vo výške 900 miliónov dolárov a márne sa pokúša vrátiť na výslnie.

Zlý bol najmä rok 2016. Paramount prerobil bezmála pol miliardy dolárov kvôli filmovým prepadákom Monster Trucks a Ben-Hur. Príjmy oboch týchto filmov boli zhruba o 120 miliónov dolárov nižšie ako náklady na ich výrobu a marketing.

Ústup zo slávy vo filmovej brandži však najlepšie dokumentuje znižujúci sa podiel na trhu. Kým v roku 2011 štúdio držalo na domovskom americkom trhu pätinu, vlani kleslo už na 6,4 percenta a z hlavnej hollywoodskej šestky je jednoznačne najhoršie.

Nechali si utiecť seriály

Štúdio sa však netrápi len v kinách, v posledných rokoch ho ťahá dole aj jeho materská spoločnosť. V roku 1994 kúpil 50,1 percenta Paramount Pictures mediálny konglomerát Viacom, ktorý za podiel zaplatil 9,75 miliardy dolárov.

Táto suma očistená o infláciu dnes už presahuje celkovú trhovú hodnotu Viacomu. Zlý manažment totiž firmu poškodil natoľko, že k začiatku tohto roka boli akcie Viacomu na minime od pokrízového roku 2009.

Za hlavnú chybu Viacomu mnohí označujú premeškanú príležitosť kúpiť spoločnosť Marvel Entertainment, ktorá v posledných rokoch zaplavuje kina jedným kasovým trhákom za druhým. Značku totiž kúpil v roku 2009 Disney za štyri miliardy dolárov a urobil z nej zlaté teľa.

Paramountu zostali iba distribučné práva na filmy o niektorých postavách zo sveta Marvel. Aj tie však nakoniec skončili v rukách Disneyho, a to za "smiešnych" 115 miliónov dolárov.

Ako chyba sa ukázalo aj prerušenie spolupráce Viacomu s producentom úspešných hororov Jasonom Blumom. Ten potom našiel uplatnenie u konkurenčného štúdia Universal Pictures, pre ktoré produkoval úspešnú hororovú sériu Očista.

Veľká chyba Viacomu

Viacom však hlavne podcenil význam televíznej produkcie. V roku 2006 totiž prešla divízia Paramount Television pod správu novovzniknutej samostatnej firmy CBS. Najmä v čase vzostupu takzvanej Quality TV, žánru, v ktorom sa stierajú rozdiely medzi filmom a seriálom, sa to ukázalo ako zlý krok.

Viacom si chybu uvedomil až v roku 2013 a získal televíznu divíziu Paramountu späť. Vlani zarobila 400 miliónov dolárov, aj vďaka seriálu The Alienist, psychologickému thrilleru z konca 19. storočia, ktorý sa týka vrážd chlapčenských prostitútov. Momentálne Paramount Television produkuje deväť seriálov, do roku 2020 ich chce mať dvadsať.

Paramount Pictures v súčasnosti pracuje na tom, aby sa vrátil medzi filmovú elitu. Pomôcť mu v tom má dlhoročný manažér spoločnosti Fox Jim Gianopulos, ktorý od roku 2017 zastáva post výkonného riaditeľa Paramount Pictures. Jeho plánom je dostať štúdio do čiernych čísel, najmä prostredníctvom lepšieho výberu filmov na distribúciu.

Nástup streamovacích platforiem

Dôležité však bude najmä to, ako sa filmová spoločnosť vyrovná s nástupom streamovacích platforiem. Čím ďalej tým viac divákov totiž opúšťa kina a káblovú televíziu a presúva sa na internet. Najväčšia z týchto platforiem, Netflix, ohlásila na tento rok 90 vlastných filmov. To je zhruba toľko, koľko vyrobí päť najväčších hollywoodskych štúdií dohromady.

Na túto vlnu zatiaľ Viacom reagoval iba akvizíciou drobnej streamovacie platformy Pluto TV za 340 miliónov dolárov. Ostatní hráči na mediálnom trhu sa však novým podmienkam prispôsobujú rýchlejšie.

Disney kupuje väčšinu aktivít štúdia 21st Century Fox zhruba za 70 miliárd dolárov, telekomunikačný gigant AT&T prevezme spoločnosť Warner Bros. za 85 miliárd. Obrie fúzie majú spoločný cieľ, vytvorenie nových streamovacích služieb, ktoré budú schopné obstáť.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.