Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
12.02.2019, 00:00

Budúcnosť? Aj bary bez alkoholu

Jan Vlachynský sa podpísal pod rozmach barov v Brne, o expanzii na Slovensko však zatiaľ neuvažuje.

Budúcnosť? Aj bary bez alkoholu
Zdroj: ARCHÍV LIDI Z BARU

Prvý bar ste otvorili v roku 2012. Čo tomu predchádzalo?
Podnikať sme začali spolu s Andrejom Vališom pred desiatimi rokmi. Prvé skúsenosti sme získali z rozvážania muštov po brnianskych kaviarňach. Išlo síce o brigádu a boli sme zamestnancami muštárne, princíp v tom bol však podnikateľský. Všetko sme si robili sami, a sami sme si našli aj našich odberateľov. Pomohlo nám to v tom, že sme sa dostali do kaviarenských kruhov. Neskôr sme prišli aj s vlastným produktom, Turbomoštom (pozn. autora, ide o zmes jablčného muštu, jablčnej pálenky a zmesi korenia). Chceli sme sa však posunúť ďalej, a tak sme otvorili stánok na vianočných trhoch. Za sebou už máme desiatu sezónu. S tým prišiel nejaký zlom. Zamestnávali sme aj iných ľudí a uvedomili sme si, že si vieme týmto spôsobom zarobiť peniaze.


Vyštudovali ste psychológiu a politológiu. Nie sú to príliš vzdialené odbory od toho, čo robíte dnes?
Ja si, naopak, myslím, že to štúdium s tým veľmi úzko súvisí. Psychológia je pri pozeraní sa na ľudí a vzťahy veľmi zásadná. Dennodenne používame veľa psychologických pojmov a prístupov a máme svojich interných koučov. Obzvlášť v gastronómii sú vzťahy veľmi dôležité. Práve psychologický základ sa mi preto veľmi hodil. Podobne je to aj s psychológiou. V prvom ročníku nás už učili, že najčastejším povolaním absolventa politológie nie je stať sa politickým analytikom, ale riaditeľom hypermarketu. Týka sa to teórie moci, ako presadiť nejakú myšlienku. Hovorím teda, že som vyštudoval presne to, čo robím, aj keď to na prvý pohľad tak nevyzerá.


Začínali ste s muštom. Ako ste sa z trhov premiestnili do baru?
V podstate sa to stalo už počas druhého roka. Problémom nebolo to, že boli trhy vonku, ale skôr to, že sa týkali iba mesiaca v roku. Najväčšiu depresiu sme totiž mali, keď sa skončili. Povedali sme si preto, že chceme niečo nastálo. A ďalšie roky sme potom zisťovali, čo to má byť. Vedeli sme, že to má byť bar, ale keďže sme tomu vôbec nerozumeli, museli sme najprv objaviť, čo to dobrý bar je. Dosť sme cestovali. Inšpiráciu sme našli hlavne v New Yorku, až sme náš prvý bar, Bar, který neexistuje, v roku 2012 otvorili.


Česko je známe hlavne pivnou kultúrou. Prečo nastáva boom kokteilov teraz?
Podľa mňa sme sa extrémne dobre trafili do vlny, ktorá prebieha nielen v Českej republike, ale celosvetovo. Keď sme skúmali, ako kokteilová kultúra vznikla a rozširovala sa, tak sa hovorí o dvoch míľnikoch. Prvým je druhá polovica 19. storočia, druhý prebieha de facto teraz od roku 2000. Mali sme veľké šťastie. Kokteily kulminujú a je otázkou, kam to pôjde ďalej. Nedávno sme napríklad rozmýšľali o tom, že v jednom z našich barov zrušíme alkohol. Vedieme večné debaty o tom, čo v tom svete

Nedozvedeli ste sa všetko?

Predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov a získajte neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu s ktorým vám nič neunikne.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.