Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
21.03.2019, 14:19

Piloti pred pádom preverovaného boeingu spoločnosti Lion Air hľadali v príručke, čo robiť

Októbrová nehoda indonézskych aerolínií sa znovu dostala do centra pozornosti po tom, čo sa tento mesiac zrútilo za podobných okolností lietadlo rovnakého typu spoločnosti Ethiopian Airlines.

Piloti pred pádom preverovaného boeingu spoločnosti Lion Air hľadali v príručke, čo robiť
Zdroj: Flickr.com/Iman Hartoyo

Piloti lietadla Boeing 737 MAX indonézskej spoločnosti Lion Air, na ktorého palube pri októbrovom nešťastí zahynulo 189 ľudí, krátko pred pádom stroja hľadali v letovej príručke, ako udržať nad lietadlom kontrolu.

Posádka mala problémy s výškou a rýchlosťou letu. Na dnešnej tlačovej konferencii to uviedli indonézski vyšetrovatelia na základe údajov z hlasového záznamníka hovorov z kokpitu boeingu.

Podľa televízie ABC v súvislosti s novými informáciami o nehode stroja spoločnosti Lion Air vstúpil do prípadu americký Federálny úrad pre vyšetrovanie (FBI), ktorý preveruje postup schvaľovania lietadla do prevádzky. Presná úloha FBI nie je úplne jasná, pretože vyšetrovanie je v úvodnej fáze, dodala stanica ABC.

Októbrová nehoda indonézskych aerolínií sa znovu dostala do centra pozornosti po tom, čo sa tento mesiac zrútilo za podobných okolností lietadlo rovnakého typu spoločnosti Ethiopian Airlines so 157 ľuďmi na palube.

Spoločnosť Boeing čelí podozreniu, že za obe tragické havárie počas necelého pol roka môžu chybné čidlá a chyba softvéru. Vyšetrovatelia sa tiež sústreďujú na to, či boli piloti na ovládanie nového typu lietadla dostatočne vycvičení.

Vyšetrovanie pádu lietadla Lion Air

Predbežná správa o príčine pádu lietadla Lion Air konštatovala, že piloti mali problémy s udržaním kontroly nad strojom vo chvíli, keď automatický bezpečnostný systém opakovane poslal lietadlo do strmhlavého letu.

Vyšetrovateľ indonézskeho národného dopravného výboru Nurcahyo Utomo dnes uviedol, že piloti krátko po štarte boeingu 29. októbra hľadali kvôli problémom s kontrolou lietadla v príručkách návod, ako v danej situácii postupovať, čo ale nestihli. V posledných 20 sekundách vládla v kokpite panika. Následne sa lietadlo, smerujúce z indonézskej metropoly Jakarty do letoviska pri ostrove Sumatra, veľkou rýchlosťou zrútilo do jávskeho mora.

Čierny pasažier zachránil lietadlo

Obdobné problémy riešili piloti tiež pri lete stroja Boeing 737 MAX spoločnosti Lion Air z ostrova Bali do Jakarty o deň skôr. Vyhlásil to dnes predseda indonézskej národnej komisie pre dopravnú bezpečnosť Soerjanto Tjahjono a potvrdil pri tom, že v kokpite bol vtedy aj tretí pilot, ktorý v ten deň nemal službu.

Podľa správy agentúry Bloomberg práve tretí pilot, ktorý cestoval načierno, zrejme tento let zachránil. Kapitánovi lietadla a druhému pilotovi totiž vraj poradil, ako vypnúť chybný automatický bezpečnostný systém, ktorý nútil lietadlo rútiť sa strmhlav k zemi. Túto tézu dnes Thjahjono nepotvrdil a vyhlásil, že v spravách o pomoci tretieho pilota sú niektoré podrobnosti vykonštruované.

Pasažieri zo zachráneného letu boeingu spoločnosti Lion Air z 28. októbra na sociálnych sieťach opisovali kolísanie rýchlosti a výšky letu, ktoré vyvolalo na palube chaos aj nevoľnosť niektorých cestujúcich. Nakoniec sa ale správanie lietadla stabilizovalo a stroj do hlavného mesta Indonézie doletel.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.