V Nórsku sa dostalo vlani na cesty viac ako 33 percent áut s elektrickým pohonom. Hovorca nórskeho automobilového združenia Petter Haugneland uviedol, že tento rok sa podiel nových áut s nulovou emisiou, ktoré sa dostanú na cesty v krajine, zvýši na polovicu. To bude nový míľnik.
V Nemecku je situácia celkom iná. Takmer zo 46,5 milióna áut na cestách je s elektrickým pohonom len 53 861 vozidiel. Dôvodom tohto stavu zostáva, že elektrické autá sa pokladajú za drahé.
Keď nórska vláda pred troma rokmi ohlásila cieľ, že v roku 2025 chce umožniť na cesty len autám s elektrickým pohonom, denníky na celom svete to uviedli s výraznými titulkami na prvej strane. Mnohí pochybovali o tomto cieli.
V súčasnosti sa zámer vlády pokladá za dosiahnuteľný. „Keď tento rok dosiahneme 50 %, potom je pravdepodobné, že cieľ dosiahneme,“ uviedol Haugneland.
Prechod na využívanie áut s elektrickým pohonom v celej krajine je dôležitým príspevkom Nórska k dosiahnutiu ochrany ovzdušia. V krajine sa vyrába okolo 95 percent elektrickej energie v hydroelektrárňach.
Vďaka štátnym subvenciám je kúpa elektroauta i jeho prevádzka lacnejšia ako u vozidiel s klasickým pohonom. Výhodou krajiny v porovnaní s Nemeckom je to, že Nórsko nemá ani jednu automobilku, na ktorú by malo brať ohľad.
Niektorí obchodníci s autami nie sú celkom spokojní. Hallgeir Olson povedal, že zákazníci na svoje elektroauto čakajú až dva roky. Obchodník Bertel O. Steen, ktorý predáva Kie dodal: „Nedostávame dosť vozidiel, nemôžeme uspokojiť dopyt.“
Až 7-tisíc Nórov čaká na Kiu Niro. "Tento rok sa však k objednanému vozidlu dostane len 2-tisíc z nich,“ uviedol Steen.