Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
05.04.2019, 18:00

Šéf Boeingu priznal chybu pri nehodách s 346 mŕtvymi. Čo to znamená pre firmu a Trumpa?

Dennis Muilenburg čelí najťažšiemu testu spoločnosti v celej jej 102-ročnej histórii.

Šéf Boeingu priznal chybu pri nehodách s 346 mŕtvymi. Čo to znamená pre firmu a Trumpa?
Zdroj: TASR/AP

Generálny riaditeľ Boeingu Dennis Muilenburg je jedným z najlepšie platených manažérov na svete. Jeho ročný plat presahuje 1,5 milióna eur. Americký Forbes ho pravidelne označuje za „manažéra snov“. Minulý rok doviedol spoločnosť k rekordným stomiliardovým tržbám s čistým ziskom 10,5 miliardy dolárov.

Veľké priznanie

Vo štvrtok sa Muilenburg musel postaviť pred kameru a ospravedlniť sa rodinám obetí zrúteného lietadla typu Boeing 737 MAX 8 v Etiópii, kde zahynulo všetkých 157 pasažierov vrátane štyroch Slovákov. Katastrofa sa stala len päť mesiacov po páde rovnakého modelu lietadla aeroliniek Lion Air v Indonézii, ktorý si vyžiadal 189 obetí.

​ „Po zverejnení predbežnej správy o vyšetrovaní nehody letu Ethiopian Airlines 302 je zrejmé, že pri oboch letoch sa Systém vylepšovania manévrovacích vlastností, známy ako MCAS, aktivoval v reakcii na chybné údaje o uhle nábehu," hovorí Dennis Muilenburg vo videu. Niekoľkokrát opakuje, že mu je ľúto, že si táto chyba vyžiadala toľko obetí. 

Ako funguje systém MCAS v lietadlách Boeing 737 MAX:

Zdroj: HN

​Po týchto dvoch leteckých haváriách, pri ktorých zahynulo dovedna 346 ľudí, letecké úrady a letecké spoločnosti po celom svete zakázali lety všetkých lietadiel z kategórie 737 MAX. Predbežné opatrenie stojí aerolinky podľa výpočtov HN približne 60 miliónov dolárov denne. Tieto lietadlá sú hlavný zdroj príjmov pre spoločnosť, ktorá zamestnáva viac ako 150-tisíc zamestnancov.

 A tak všetci investori upierajú zrak na kroky jedného muža. Muilenburg čelí najťažšiemu testu spoločnosti v celej jej 102-ročnej histórii. Muž, ktorého americký prezident označil v rozhovore pre CNN ako správneho chlapa“, podľa Donalda Trumpa krízu bezproblémovo prekoná“.

Trump a Muilenburg však majú k sebe roky blízko. Najmä kvôli tomu, že Trump mal v minulosti vlastné aerolínie, ktoré mali vo svojej flotile lietadlá od Boeingu. A od nástupu do prezidentského úradu Trump niekoľkokrát podporil Boeing. Podporil ho aj deň po nehode, kedy apeloval na Federálny letecký úrad, aby lietadlá neuzemnil. Pod tlakom ostatných leteckých úradov bol nakoniec nútený tri dni po nehode uzemniť všetky stroje 737 MAX 8 a 9. 

Nedozvedeli ste sa všetko?

Predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov a získajte neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu s ktorým vám nič neunikne.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.