Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
09.06.2019, 00:00

Boeing o poruche lietadiel 737 MAX vedel. Odstránenie odkladal tri roky

Celkom Boeing predal 370 lietadiel s touto vadou.

Boeing o poruche lietadiel 737 MAX vedel. Odstránenie odkladal tri roky
Zdroj: Reuters

Spoločnosť Boeing už v roku 2017 zistila, že v lietadlách 737 MAX-8 nefunguje výstražná kontrolka, ktorá pilotov upozorňuje na odlišné údaje z dvoch snímačov uhla nábehu.

Závadu však nepovažovala za nebezpečnú a opraviť ju chcela až v roku 2020. Funkčné čidlo pritom podľa niektorých expertov mohlo zabrániť leteckým haváriám v Indonézii a Etiópii, píše agentúra AP.

Boeing podľa agentúry AP v máji priznal, že závadu na výstrahe senzorov uhlu nábehu našiel už v roku 2017, v prvých mesiacoch po uvedení lietadla na trh. Americký úrad pre letectvo (FAA) spoločnosť informovala o možnom probléme až potom, čo sa v vlani v októbri zrútil prvý Boeing 737 MAX-8 v Indonézii.

Stroje poslednej štvrtej generácie MAX tak Boeing ďalej predával bez toho, aby výstražné svetlo fungovalo. Celkom Boeing predal 370 lietadiel s touto vadou, než ich v tohtoročnom marci letecké spoločnosti v obavách o bezpečnosť hromadne prestali používať.

Opravu Boeing plánoval až v roku 2020

Ako ukazuje časový rozpis opráv, ktorý v piatok zverejnila americká vyšetrovacia komisia, Boeing plánoval čidla opraviť až v roku 2020, zároveň s uvedením novej generácie strojov MAX na trh. Po októbrovom páde lietadla síce opravu vo svojom harmonograme posunul na skorší dátum, stále ju však nevnímal ako dôležitú.

Hoci spoločnosť o chybe vedela už od roku 2017, podľa združenia pilotov Amerických aerolínií Boeing pilotov po havárii v októbri 2018 aktívne uisťoval o tom, že výstražná kontrolka dokáže zlyhanie snímačov odhaliť ešte pred štartom lietadla.

"Aj kvôli tomuto uisteniu sme vydali vyhlásenie, že budeme so strojmi (737 MAX-8) ďalej lietať. Neskôr sa ukázalo, že to vôbec nebola pravda," uviedol predseda únie Jason Goldberg. Boeing však stále trvá na tom, že kontrolka snímačov nie je pre bezpečnosť kriticky dôležitá.

Systém tlačil stroj k zemi

Stroje štvrtej generácie MAX využívajú dva senzory uhla nábehu. Pri zlyhaní však snímače môžu merať uhol stúpania rozdielne, čo predchádzalo nehode lietadla Lion Air v Indonézii vlani v októbri, a následne tiež marcovom páde lietadla etiópskych aerolínií pri Addis Abeby. Rozdiel v snímaní spôsobil, že automatické systémy tlačili nos lietadla dole a neumožnili strojom nabrať výšku. Výstražná kontrolka potom pilotov na chybu zrejme neupozornila.

Pri nehodách dohromady zomrelo 346 ľudí. Či boli havárie spôsobené nefunkčným výstražným senzorom je teraz predmetom vyšetrovania.

Špeciálna vyšetrovacia komisia v USA, ktorá pátra po príčinách oboch havárií, v piatok zisťovala, prečo sa Boeing odstráneniu závady u 737 MAX-8 nevenoval a prečo závadu nahlásil až po trinástich mesiacoch od zistenia. Prešetrí tiež rokovania Amerického úradu pre letectvo, ktorý potom, čo bol po prvej nehode o probléme informovaný, ho označil za "nízke riziko."

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.