Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
16.06.2019, 11:26

Piloti upozorňujú na problém ďalších Boeingov. Zlyháva im kľúčový systém

Americký Federálny úrad pre letectvo (FAA) rozhodol, že prevádzku týchto lietadiel nezakáže.

Piloti upozorňujú na problém ďalších Boeingov. Zlyháva im kľúčový systém
Zdroj: Eric Salard

Piloti leteckých spoločností sa obávajú o bezpečnosť Boeingu 787 Dreamliner, pretože kľúčový protipožiarny systém je náchylný k poruchovosti. S odvolaním sa na nemenovaných pilotov to uviedol nedeľník The Observer.

Spoločnosť Boeing aerolínie na záležitosť upozornila a americký Federálny úrad pre letectvo (FAA) rozhodol, že prevádzku týchto lietadiel nezakáže, hoci pripustil, že tento problém existuje, napísal denník.

Prepravcom, v ktorých flotile sú stroje Boeing 787 Dreamliner, Boeing oznámil, že spínač hasiaceho systému požiaru motora v "malom počte" prípadov zlyhal. Zariadenie tiež preruší prívod paliva a hydraulickej kvapaliny, aby sa zabránilo šíreniu požiaru. Britské aerollínie Tui, British Airways a Virgin Atlantic prevádzkujú viac ako 60 Dreamlinerov.

Piloti podľa denníka tvrdia, že je ohrozená bezpečnosť cestujúcich a posádky. "Keby došlo k požiaru motora na transatlantickom lete a lietadlo malo jeden z chybných požiarnych spínačov, potom by sme museli letieť s horiacim krídlom až tri hodiny, než by sme mohli bezpečne pristáť," uviedol jeden z nich.

Boeing vo svojom oznámení aerolínie upozornil na to, že dlhodobo spustené kúrenie môže spôsobiť, že požiarny spínač sa bude držať v uzamknutej polohe, takže nebude môcť byť použitý k uvoľneniu hasiacich prístrojov v motoroch.

FAA vydal smernicu o letovej spôsobilosti, v ktorej oznámil, že problém "pravdepodobne existuje alebo sa môže objaviť v iných výrobkoch rovnakej konštrukcie" a že "existuje možnosť, že požiar bude nekontrolovateľný". Prevádzku lietadiel však nezakázal a namiesto toho leteckým spoločnostiam nariadil kontrolovať spínač každých 30 dní.

Lietadlo Dreamliner, ktoré bolo uvedené na trh v roku 2011, malo zdokonaliť leteckú prepravu vďaka palivovo úsporným technológiám a dlhšiemu doletu. O dva roky neskôr bol stroju, ktorý stojí 200 miliónov dolárov, zakázaný prevádzka po sérii požiarov spôsobených chybnými batériami.

Tento rok Boeing zvýšil výrobu týchto lietadiel z 12 na 14 mesačne a oznámil, že nahradí až 900 kontrolórov kvality inteligentnou technológiou. Kritici tvrdia, že rýchlosť výroby je na úkor bezpečnosti.

"Boeing trvá na tom, že riziko požiaru motora je veľmi nízke, a to je pravda. Ale to, čo nás znepokojuje, je postoj firmy k riziku, najmä vo svetle nedávnych problémov Boeingu 737 Max. Ak dôjde k poruche požiarneho spínača, nie je možné zahájiť hasenie a oheň uhasiť ručným zásahom," vysvetlili piloti.

Prevádzka lietadiel 737 MAX je po celom svete pozastavená kvôli dvom tragickým nehodám tohto stroja, pri ktorých zomrelo 346 ľudí. Boeing potom začal aktualizáciu príslušného softvéru.

Tui, British Airways a Virgin Atlantic denniku oznámili, že dodržiavajú bezpečnostné požiadavky stanovené leteckými úradmi, lietadlá boli skontrolované a budú pokračovať v prevádzke ako zvyčajne.

Boeing uviedol, že vady boli zistené u necelého jedného percenta spínačov. "Požiare z motorov sú veľmi nepravdepodobnou udalosťou a v histórii flotily 787 neboli zaznamenané žiadne," uviedol. FAA odmietol obavy pilotov komentovať s tým, že ich vyzval k reakciám vo februári, kedy pripravil smernicu o letovej spôsobilosti.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.