Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
16.06.2019, 18:30

Z koníčka biznis. Čilský podnikateľ roku ukazuje svoju krajinu turistom

Návštevníkov bral do miest, kde okrem nádhernej prírody a miestnych obyvateľov "nič nebolo".

Z koníčka biznis. Čilský podnikateľ roku ukazuje svoju krajinu turistom
Zdroj: archív hotelov

Ešte pred tridsiatimi rokmi do Čile nikto veľmi nejazdil. Ani za obchodom, ani za turistikou, rozpráva sedemdesiatštyriročný otec šiestich detí Pedro Ibanez. Biznismen, ktorý pricestoval do Monaka ako čílsky víťaz na svetové finále súťaže EY Podnikateľ roka, spomína, že v tom čase s priateľmi rád na koni alebo po svojich objavoval odľahlé oblasti svojej vlasti.

"Bol to môj veľký koníček. A napadlo mI, že niečo podobné by som mohol sprostredkovať aj návštevníkom. ChcelI sme otvoriť Čile turizmu, ale nie bežným spôsobom," hovorí Ibanez. V roku 1993 založil spoločnosť Explora Čile, najal sprievodcov a začal návštevníkom ukazovať prírodu a kultúru juhoamerickej krajiny.

Už vtedy mal podnikateľské skúsenosti z rôznych odborov. Hovorí, že jeho snom bolo robiť veci nejako inak. "Chcel som hosťom ponúknuť niečo, aby vzdialené oblasti skúmali, nie len navštevovali," dodáva. Návštevníkov bral do miest, kde okrem nádhernej prírody a miestnych obyvateľov "nič nebolo".

Začali na juhu, v Patagónii, kde neskôr tiež postavili prvý hotel. "Bez toho sa to nezaobišlo, nebola tam žiadna turistická infraštruktúra. A turisti sa museli niekde najesť a niekde vyspať," hovorí Čiľan.

Po niekoľkých rokoch sa posunul na sever krajiny k púšti Atacama, neskôr aj na Veľkonočný ostrov a do peruánskeho Valle Sagrado. Teraz plánuje otvoriť ďalší hotel v argentínskej časti Patagónie.

Explora sa nezameriava na "backpackers", ale skôr na majetnejších klientov. "Čile je veľmi vzdialená krajina, zaberie dlho, než sa tam niekto dostane, a je to celkom drahé. Vylúčili sme klientelu, ktorá nemá dostatok prostriedkov, aby mohla prísť. A zamerali sa na vyšší segment. Nie sú to však žiadni milionári," dodáva.

Práve oslovovanie klientov bolo v začiatkoch to najťažšie. Vtedy ešte neexistoval internet, Ibanez sa vraj snažil dať o sebe vedieť prostredníctvom cestovateľských magazínov. Teraz je viac ako 95 percent klientov zo zahraničia, najviac z USA, z Veľkej Británie a ďalších európskych krajín. Zostávajú obvykle okolo siedmich dní.

Hotely majú vraj "nepostrádateľný luxus", sú však postavené z prírodných materiálov. "S nami necestujete aby ste zostali v hoteli, ale aby ste čo najviac času strávili na vzduchu. Nie sme hotelový reťazec," hovorí. V každej lokalite si návštevníci môžu vybrať zo zoznamu expedícií, napríklad v Patagónii sú to štyri desiatky výprav na rôzne miesta.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.