Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
23.06.2019, 17:00

Parížsky aerosalón ukázal lietadlá budúcnosti. Prichádza éra strojov na baterky

Okrem lietadla na baterky pútali na parížskej medzinárodnej leteckej prehliadke pozornosť aj projekty lietadiel na hybridný pohon.

Parížsky aerosalón ukázal lietadlá budúcnosti. Prichádza éra strojov na baterky
Zdroj: TASR/Michel Euler

Podobne ako je tomu pri automobilovom priemysle, i budúcnosť leteckej dopravy zrejme tkvie v pohone na elektrinu.

Naznačuje to záujem, ktorý na tohtoročnom Parížskom aerosalóne vzbudili napríklad čisto elektrické lietadlo izraelského Startup Eviation alebo plány hybridných lietadiel od Airbusu či spoločnosti United Technologies.

Okrem objednávok na nové lietadlá v hodnote desiatok miliárd dolárov, ktoré tento týždeň na Parížskom aerosalóne získali Airbus s Boeingom, bodovali na jednej z najväčších leteckých show na svete tiež malí nováčikovia a ich návrhy "lietadiel budúcnosti".

Objednávky sa sypú

Jedným z nich je stroj Alice od izraelského Startup Eviation, ktorý bol na prehliadke k videniu naživo. Zatiaľ však len na zemi, ale prvýkrát by mal vzlietnuť už tento rok. Deväťmiestne lietadlo s čisto elektrickým pohonom by mal na jedno nabitie prekonať vzdialenosť tisíc kilometrov, píše agentúra Reuters.

A objednávky od leteckých spoločností sa už firme Eviation sypú. Záujem prejavil napríklad americký regionálny dopravca Cape Air, ktorý podľa spravodajského portálu CNBC súhlasil s kúpou "dvojciferného" počtu týchto lietadiel. Cena jedného stroja sa pohybuje okolo štyroch miliónov dolárov.

Hybridy pútali pozornosť

Okrem lietadla na baterky pútali na parížskej medzinárodnej leteckej prehliadke pozornosť aj projekty lietadiel na hybridný pohon, teda kombináciu elektriny a klasického paliva. Svoje plány hybridného lietadla, ktoré by malo lietať od roku 2022, predstavil napríklad americký výrobca United Technologies.

V rovnakom roku by sa mali na oblohe objaviť aj hybridy od Airbusu. Európsky gigant tento týždeň oznámil, že na jeho vývoji bude spolupracovať s francúzskymi technologickými firmami Daher a Safran.

Airbus už má s vývojom hybridného lietadla skúsenosti, v spolupráci s britským Rolls-Roycom a nemeckým Siemensom vyvinul stroj E-Fan X, ktorý by mal vzlietnuť v roku 2021.

Spomínané firmy uzavreli na parížskom aerosalóne dohodu, podľa ktorej Rolls-Royce od Siemensu odkúpi divíziu, ktorá sa zaoberá vývojom elektrických a hybridných leteckých motorov. K predaju by malo dôjsť do konca tohto roka, informovala CNN. Prechod k elektrine bude mať podľa riaditeľa spoločnosti Rolls-Royce Roba Watsona "dramatický" vplyv na celý letecký priemysel.

Jeho slová potvrdzuje analytická spoločnosť Roland Berger, podľa ktorej posun smerom k vývoju elektricky poháňaných lietadiel prebieha v rámci celého odvetvia. Za posledný rok podľa analytikov stúpol počet modelov elektrických lietadiel vo vývoji o 50 percent. Vo svete sa momentálne pracuje na zhruba 170 rôznych prototypoch lietadiel na baterky, pričom koncom tohto roka by ich mohlo byť cez 200.

Dva hlavné faktory

Podľa CNN stoja za zvýšenou mierou investícií do elektrických lietadiel dva hlavné faktory: vysoká produkcia emisií leteckou dopravou a nákladná spotreba leteckého paliva. Letecký priemysel totiž produkuje zhruba tri percentá všetkých emisií CO2 a globálne náklady na letecké palivo predstavujú 180 miliárd dolárov ročne.

Nízke náklady pri pohone na elektrinu sú hlavným dôvodom, prečo sa vývojom elektrických leteckých motorov zaoberá napríklad austrálska firma MagniX. "Nie sme environmentálna spoločnosť, robíme to preto, že to dáva ekonomický zmysel," uviedol pre BBC jej šéf Roei Ganzarski.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.