Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
10.07.2019, 00:00

Záujem o mäso z lososa rýchlo rastie

V letnom seriáli prinášame rozhovory s esami svetového biznisu. Dnes vám predstavíme Piera Griega, aktuálneho nórskeho EY Podnikateľa roka a predsedu predstavenstva firmy Grieg Seafood.

Záujem o mäso z lososa rýchlo rastie
Zdroj: GRIEG.NO

Patríte medzi globálnych lídrov v chove rýb, predovšetkým atlantického lososa. Prečo ste ste si vybrali práve tento segment?
Pochádzam z rodiny, ktorá má dlhú tradíciu podnikania v oblasti lodnej dopravy. V tomto biznise pracuje celá rodina, fungujeme v ňom už 35 rokov. Ja som sa pred 27 rokmi rozhodol pre zmenu. Založil som firmu, ktorá sa zaoberá chovom rýb, pretože sa práve v tom období začal tento biznis viac rozvíjať. Bola to pre mňa zaujímavá príležitosť. Nórsko má rozsiahle pobrežné oblasti, ktoré sú na takéto podnikanie ako stvorené.

V ktorých nórskych regiónoch podnikáte?
Sídlo Grieg Seafood sa nachádza v Bergene. Naše chovné stanice máme v oblasti Rogaland na juhozápade a vo Finnmarku na severe krajiny. Okrem toho sme prenikli aj do zahraničia.

Je o vás známe, že pri chove využívate umelú inteligenciu. Ako vám pomáha pri práci?
Veľmi dôležitou súčasťou procesu chovu je zbieranie veľkého množstva dát a ich následné spracovanie. Tieto dáta sú zozbierané priamo z chovných staníc, tedea životného prostredia rýb. Poskytujú nám cenné informácie o kvalite vody, teplote, svetle, kyslíku či ďalších iných látkach, ktoré sa nachádzajú vo vode. Vďaka umelej inteligencii a ďalším technológiám potom dokážeme analyzovať získané údaje, aby sme lepšie pochopili, čo sa s rybami deje, a vedeli predpokladať ich ďalší vývoj. Tieto dáta získavame a vyhodnocujeme každý deň, každú chvíľu v reálnom čase. Sme tak schopní okamžite reagovať na rôzne zmeny a aplikovať nevyhnutné opatrenia pri kŕmení či inom zaobchádzaní s rybami.


Máte vo svojom tíme IT expertov, ktorí sa vývojom týchto technológií zaoberajú?
Áno, samozrejme, máme špecialistov, ktorí na tom pracujú prostredníctvom systému umelej inteligencie IBM Watson.

Dbáte pri chove na ekologické aspekty?
Jednoznačne áno. Práve toto hľadisko je pre nás veľmi dôležité. Dbáme o blaho rýb. Snažíme sa, aby sa každý losos cítil vo svojom prostredí dobre a zdravo. Je to pre náš chov kľúčová požiadavka. Takisto spolupracujeme s verejnou správou a ďalšími stranami na udržiavaní zdravého životného prostredia. V tomto smere sa správame veľmi starostlivo a zodpovedne. Napokon, je to aj v našom vlastnom záujme.

Môžete spomenúť niektoré špeciálne kroky, vďaka ktorým je vaše podnikanie ekologické?
Predovšetkým robíme všetko pre to, aby boli ryby zdravé. To je alfou a omegou nášho chovu. Prirodzene, ďalšou základnou podmienkou je udržať ich vnútri nášho zariadenia, teda zabrániť akémukoľvek úniku do vonkajšieho prostredia. Je to mimoriadne dôležité, pretože ovplyvňovanie vonkajšieho prostredia chovom, teda prienik našich rýb do otvoreného mora si rozhodne neželáme. Tieto dve prostredia treba udržiavať oddelené.

Kto je vašim hlavným klientom – veľkoobchody či reštaurácie?
Obe tieto skupiny, teda gastronomické zariadenia a služby aj supermarkety, ale takisto spracovatelia mäsa a výrobcovia jedla. Produkty, ktoré chováme, vyvážame do šiestich desiatok krajín po celom svete. V každom prípade naše výrobné štandardy a programy manažmentu kvality dovoľujú poskytovať zákazníkovi možnosť sledovať cestu svojho lososa od vajíčka až po predajný pult v o

Nedozvedeli ste sa všetko?

Predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov a získajte neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu s ktorým vám nič neunikne.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.