Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
10.07.2019, 00:00

Nórsky veľkochovateľ: V produkcii zdravého mäsa z lososov nám pomáha umelá inteligencia

V letnom seriáli prinášame rozhovory s esami svetového biznisu. Dnes vám predstavíme Piera Griega, aktuálneho nórskeho EY Podnikateľa roka a predsedu predstavenstva firmy Grieg Seafood.

Nórsky veľkochovateľ: V produkcii zdravého mäsa z lososov nám pomáha umelá inteligencia
Zdroj: GRIEG.NO

Patríte medzi globálnych lídrov v chove rýb, predovšetkým atlantického lososa. Prečo ste ste si vybrali práve tento segment?
Pochádzam z rodiny, ktorá má dlhú tradíciu podnikania v oblasti lodnej dopravy. V tomto biznise pracuje celá rodina, fungujeme v ňom už 35 rokov. Ja som sa pred 27 rokmi rozhodol pre zmenu. Založil som firmu, ktorá sa zaoberá chovom rýb, pretože sa práve v tom období začal tento biznis viac rozvíjať. Bola to pre mňa zaujímavá príležitosť. Nórsko má rozsiahle pobrežné oblasti, ktoré sú na takéto podnikanie ako stvorené.

V ktorých nórskych regiónoch podnikáte?
Sídlo Grieg Seafood sa nachádza v Bergene. Naše chovné stanice máme v oblasti Rogaland na juhozápade a vo Finnmarku na severe krajiny. Okrem toho sme prenikli aj do zahraničia.

Je o vás známe, že pri chove využívate umelú inteligenciu. Ako vám pomáha pri práci?
Veľmi dôležitou súčasťou procesu chovu je zbieranie veľkého množstva dát a ich následné spracovanie. Tieto dáta sú zozbierané priamo z chovných staníc, tedea životného prostredia rýb. Poskytujú nám cenné informácie o kvalite vody, teplote, svetle, kyslíku či ďalších iných látkach, ktoré sa nachádzajú vo vode. Vďaka umelej inteligencii a ďalším technológiám potom dokážeme analyzovať získané údaje, aby sme lepšie pochopili, čo sa s rybami deje, a vedeli predpokladať ich ďalší vývoj. Tieto dáta získavame a vyhodnocujeme každý deň, každú chvíľu v reálnom čase. Sme tak schopní okamžite reagovať na rôzne zmeny a aplikovať nevyhnutné opatrenia pri kŕmení či inom zaobchádzaní s rybami.


Máte vo svojom tíme IT expertov, ktorí sa vývojom týchto technológií zaoberajú?
Áno, samozrejme, máme špecialistov, ktorí na tom pracujú prostredníctvom systému umelej inteligencie IBM Watson.

Dbáte pri chove na ekologické aspekty?
Jednoznačne áno. Práve toto hľadisko je pre nás veľmi dôležité. Dbáme o blaho rýb. Snažíme sa, aby sa každý losos cítil vo svojom prostredí dobre a zdravo. Je to pre náš chov kľúčová požiadavka. Takisto spolupracujeme s verejnou správou a ďalšími stranami na udržiavaní zdravého životného prostredia. V tomto smere sa správame veľmi starostlivo a zodpovedne. Napokon, je to aj v našom vlastnom záujme.

Môžete spomenúť niektoré špeciálne kroky, vďaka ktorým je vaše podnikanie ekologické?
Predovšetkým robíme všetko pre to, aby boli ryby zdravé. To je alfou a omegou nášho chovu. Prirodzene, ďalšou základnou podmienkou je udržať ich vnútri nášho zariadenia, teda zabrániť akémukoľvek úniku do vonkajšieho prostredia. Je to mimoriadne dôležité, pretože ovplyvňovanie vonkajšieho prostredia chovom, teda prienik našich rýb do otvoreného mora si rozhodne neželáme. Tieto dve prostredia treba udržiavať oddelené.

Kto je vašim hlavným klientom – veľkoobchody či reštaurácie?
Obe tieto skupiny, teda gastronomické zariadenia a služby aj supermarkety, ale takisto spracovatelia mäsa a výrobcovia jedla. Produkty, ktoré chováme, vyvážame do šiestich desiatok krajín po celom svete. V každom prípade naše výrobné štandardy a programy manažmentu kvality dovoľujú poskytovať zákazníkovi možnosť sledovať cestu svojho lososa od vajíčka až po predajný pult v obchode.

Hovoríte, že vyvážate do 60 krajín sveta. Ktoré trhy sú pre vás najdôležitejšie?
Zhruba 60 percent našej produkcie smeruje na európske trhy, 20 percent na ďaleký východ a zvyšných 20 percent do severnej Ameriky. Čo sa týka východnej a juhovýchodnej Ázie, väčšina našej produkcie ide na Taiwan, do Hongkongu, Číny, Indonézie, Vietnamu či ďalších krajín tohto regiónu.

Môžeme vaše produkty nájsť aj v slovenských obchodoch?
Rozhodne áno. Neviem síce presne, v ktorých obchodoch a aké množstvo našich lososov sa u vás predá, ale kúpiť si ich môžete aj vy.

Spomínali ste, že ste so svojimi chovnými stanicami prenikli aj do zahraničia. Chystáte nové expanzie, plánujete ísť na nové trhy?
Áno, chceli by sme zvýšiť našu produkciu a rozšíriť ju aj do iných oblastí sveta. Tento proces sa už začal. Vybudovali sme nové chovné zariadenia v najzápadnejšej kanadskej provincii Britská Kolumbia. V Kanade expandujeme aj na východnom pobreží. Ďalšiu stanicu na britskom súostroví Shetlandy na severe Škótska. Tieto prevádzky sme pripojili k dvom už existujúcim chovným zariadeniam v Nórsku.

Čo považujete za váš najúspešnejší produkt?
My sa primárne zaoberáme chovom. Produkujeme ryby, ktoré potom predávame rôznym druhom zákazníkov. Takže našim hlavným produktom je mäso z lososa. Máme s ním veľký úspech v Kanade, kde je oň záujem v reštauráciách. Čoraz žiadanejší je aj na nových trhoch. Jednoducho všade tam, kde ľudia žiadajú vysokú kvalitu.

Plánujete popri lososoch chovať aj iné druhy rýb?
Našou hlavnou špecializáciou je práve atlantický losos. Chovali sme aj pstruha, halibuta či iné druhy rýb. Možno v budúcnosti sa opäť vrátime k halibutovi. Momentálne sa však zameriavame len na lososa. Cieľom na budúci rok je vyrobiť 100-tisíc ton lososieho mäsa očisteného od vnútorností.

V čom vidíte najväčšie prekážky, ktoré vám bránia rozšíriť chov aj o ďalšie druhy?
V prvom rade existujú veľké rozdiely medzi chovaním lososa a halibuta. Ak by sme chceli rozšíriť chov povedzme o halibuta, potrebovali by sme vybudovať nové špeciálne zariadenia. Rôzne druhy si vyžadujú rozličné podmienky, kvalitu vody, teplotu a podobne. Losos je pritom špecifický v tom, že je jednoduchšie chovať než iné druhy vrátane halibuta. Rýchlejšie vyrastie a je schopný rozmnožovania. Jeho chov je ekonomicky výhodnejší.

Prezentujete sa tým, že váš chov je udržateľný. Čo si pod týmto pojmom môžeme predstavovať?
Znamená to dodržiavanie celého radu vzorcov a rešpektovanie základných pilierov, na ktorých stojí naše podnikanie. Naša uhlíková stopa je udržateľná, dokonca najnižšia zo všetkých druhov živočíšnych druhov. Naša produkcia rýb je zodpovedná aj z hľadiska budúcnosti. Moria udržiavame zdravé a produktívne.

Kto patrí medzi vašich najväčších konkurentov v biznise?
Najväčším konkurentom je nórska spoločnosť Mowi, v minulosti známa ako Marine Harvest. Je to celosvetovo najväčšia firma v odvetví produkcie morských plodov a rýb. Mimochodom, dve najväčšie spoločnosti v tomto sektore pochádzajú z Nórska. Celkovo naša krajina pokrýva globálne viac ako 60 percent, teda približne dve tretiny produkcie morských plodov a rýb.

Máte konkurentov aj v Ázii?
Nie, aspoň čo sa týka chovu lososov. Tie sa v ázijských moriach a oceánoch nevyskytujú a chov lososov tam nie je dlhodobo udržateľný. Samozrejme, vo výrobe niektorých ďalších produktov sú Ázijčania dominantní.

Konzumenti zo strednej a východnej Európy často uprednostňujú lacné ryby z Ázie ako je pangasius, ktorých kvalita sa však často spochybňuje. Myslíte si, že mentalita ľudí sa postupne prikláňa skôr ku kvalite a zdravému rybiemu mäsu?
Áno, zdá, že sa táto mentalita ľudí naozaj mení. Sme svedkami toho, ako sa zvyšuje dopyt po zdravom morskom mäse. Tento nárast sa z globálneho hľadiska pohybuje medzi piatimi až desiatimi percentami ročne. Takže záujem ľudí neustále rastie. Chcú mať na tanieri kvalitné jedlo, to sa pre nich stáva prioritou.

Spomínali ste, že vaša rodina už 35 rokov podniká v lodnej doprave. Je v tomto segmente stále aktívna?
Áno, správne, mám tri sestry, ktoré sú aktívne aj v biznise lodnej dopravy. Všetci štyria sme zapojení do rôznych odvetví podnikania.

Sú vaše biznisy nejako prepojené, využívate synergické efetky?
Ani nie, sú to veľmi rozdielne druhy podnikania. Najdôležitejšou vecou však pre nás je to, že všetci štyria máme znalosti a skúsenosti medzinárodného biznisu, poznáme jeho výhody aj riziká. Takže možno práve toto je niečo, čo máme v rodine spoločné.

Dá sa v prípade Grieg Seafood hovoriť o rodinnej firme?
Možno v budúcnosti, dnes však nie. Naša spoločnosť je zapísaná na burze v Osle, primárny úpis akcií sme urobili v polovici roka 2007. Mám však dcéru, ktorá pracuje vo firme spolu s najvyšším manažmentom, takže možno sa z Grieg Seafood raz skutočne stane rodinný podnik.

Uvažujete, že odovzdáte dcére vedenie? Pohybuje sa v spoločnosti od detstva?
Nie tak celkom. Prirodzene, občas sa vo firme objavila už ako dieťa. Medzitým však pracovala v iných spoločnostiach. Bolo to ešte pred tým, než k nám pred štyrmi rokmi prišla. Každopádne tvrdí, že má prácu u nás veľmi rada.

Hovorili ste, že máte za sebou vstup na burzu. Považujete to s odstupom času za významné rozhodnutie pre firmu?
Určite áno, bol to pre nás veľmi veľký krok. Vtedy sme sa totiž zlúčili s inou spoločnosťou. Obaja sme boli v tomto segmente veľkými konkurentami. Po zlúčení sme sa stali trikrát väčšou spoločnosťou, než bola naša firma predtým.

Máte nejaké sociálne programy, podporujete charitatívne aktivity?
Áno, naša rodina vedie nadáciu Grieg Foundation, ktorá je 25-percentným vlastníkom Grieg Seafood. Pomocou nej sa podieľame na mnohých medzinárodných projektoch. Rozvíjame komunitný život, podporujeme projekty zamerané na pomoc deťom či obyvateľom dedín v rozvíjajúcich sa krajinách. Predvlani prispela naša nadácia do 32 takýchto projektov. Podstatná časť peňazí pochádza práve od Grieg Seafood. Takže v tomto smere máme toho naozaj veľa.



Per Grieg je priekopníkom využívania umelej inteligencie pri chove rýb
Success story


Jeho rodina podniká už 35 rokov v lodnej doprave. Keď on sám mal 35 rokov, rozhodol sa vstúpiť do iného biznisu – chovu rýb. V roku 1992 tak založil spoločnosť Norwegian Salmon, z ktorej sa neskôr stal koncern Grieg Seafood.


Dnes je nórsky podnikateľ Per Grieg jedným z najúspešnejších chovateľov atlantického lososa na svete. Spoločnosť Grieg Seafood zamestnáva takmer 800 ľudí, jej ročný obrat dosahuje viac ako 800 miliónov eur a na budúci rok plánuje vyrobiť 100-tisíc ton lososieho mäsa očisteného od vnútorností. Globálne tak ide o siedmu najväčšiu spoločnosť, ktorá sa zaoberá chovom rýb.

Po zlyhaní prišiel úspech
Grieg Seafood sídli v nórskom pobrežnom meste Bergen. Práve v Nórsku, ktoré je suverénne najväčším svetovým producentom morského mäsa a plodov, má dve veľké chovné stanice – v regióne Rogaland na juhu krajiny a vo Finnmarku na severe. Spoločnosť v posledných rokoch expandovala aj do ďalších krajín, ktorých vody sú považované za domov atlantického lososa – do Kanady a Škótska.


Nie celý príbeh Griegovho podnikania bol poznačený úspechmi. Firma zažila existenčné problémy krátko po prelome tisícročí, keď jej nevyšli niektoré plány zamerané na expanziu na nové trhy a rozšírenie produkcie.


Pera však tieto neúspechy motivovali k ďalším plánom. Koncentroval sa na akvizície a vytváranie strategických partnerstiev. Jeho plán vytvoriť firmu s globálnym dosahom sa nakoniec stal realitou. Grieg Seafood v súčasnosti exportuje lososie mäso do celej Európy a Spojených štátov, ako i na rýchlo rastúce trhy východnej Ázie.

Umelá inteligencia
Pera Griega charakterizuje moderné a inovatívne ponímanie takého tradičného odvetvia, akým je chov rýb. Pomáhajú mu v tom umelá inteligencia či big data, vďaka ktorým dokáže lososom pripraviť zdravé prostredie. Jeho firma investovala 150 miliónov dolárov do technológií, ako sú systém diaľkového kŕmenia rýb, pokročilé senzory monitorujúce životné prostredie lososov či videokamery umiestnené pod hladinou, ktoré umožňujú zamestnancom firmy sledovať správanie rýb.


Grieg, ktorý je aktuálnym nórskym EY Podnikateľom roka, tiež patrí medzi priekopníkov udržateľného chovu rýb. Je presvedčený, že zdravé ryby, čisté moria a ekonomický zisk vôbec nemusia byť vo vzájomnom rozpore. „Pre nás je obzvlášť dôležité udržať moria zdravé a produktívne, dnes aj v budúcnosti,“ uvádza vo svojej štúdii o udržateľnosti spoločnosť Grieg Seafood. Tá patrí do skupiny Grieg Group, v ktorej okrem Pera podnikajú aj jeho tri sestry – Elna-Kathrine, Camilla a Elisabeth Griegové.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.