TASR/AP
StoryEditor

Na začiatku 20. storočia bola svetovým gigantom. Firma, ktorá postavila Titanic, je na pokraji bankrotu

05.08.2019, 13:37
Autor:
ČTKČTK
Spoločnosť Harland and Wolff bola ponúknutá na predaj pre vážne finančné problémy jej nórskeho majiteľa.

Britský staviteľ lodí Harland and Wolff, ktorého najznámejším dielom je Titanic, je na pokraji bankrotu a ešte dnes by mohol byť umiestnený pod zvláštnu správu.

Môže to znamenať aj koniec firmy, uviedol dnes portál BBC. V ohrození je 130 pracovných miest, v čase najväčšieho rozkvetu pritom mala firma cez 30-tisíc zamestnancov.

Spoločnosť bola ponúknutá na predaj pre vážne finančné problémy jej nórskeho majiteľa.

"Zdá sa stále menej pravdepodobné, že nájdeme v krátkodobom horizonte riešenie, a spoločnosť bude musieť možno ísť do správy," povedal pre BBC poslanec Gavin Robinson.

Požiadali o peniaze vládu

Odbory chcú, aby firma bola znárodnená. To podporuje aj Labouristická strana. Vláda však uviedla, že kríza je problémom komerčného sektora.

Robinson a Harland and Wolff požiadali vládu o 650-tisíc libier na pokrytie deficitu, čo by firme umožnilo fungovať ešte v auguste a mohla by zatiaľ preskúmať ďalšie možnosti svojho pôsobenia.

Avšak úrady upozornili, že firma nemá žiadne nevybavené objednávky, takže peniaze by neslúžili na výrobu alebo generovanie zisku, a bolo by to v rozpore s pravidlami pre štátnu pomoc.

Najväčší staviteľ na svete

Lodenica bola založená v roku 1861 Edwardom Harlandom a Gustavom Wolffom. Na začiatku 20. storočia bola najväčším staviteľom zámorských lodí.

Za druhej svetovej vojny vyrobila 140 vojnových lodí, 123 obchodných lodí a viac ako 500 tankov. Po vojne počet jej zamestnancov stúpol až na takmer 35-tisíc.

Od konca 50. rokov však firma zápasila s rastúcou globálnou konkurenciou a dopadmi rastu záujmu o leteckú prepravu.

Poslednou vyrobenou loďou na námornú prepravu cestujúcich bola Canberra, ktorá bola uvedená do prevádzky na začiatku 60. rokov a okrem iného sa objavila v bondovke Diamanty sú večné.

Nedokázala konkurovať

Od polovice 60. rokov začal vážny pokles podnikania a vedenie sa obrátilo so žiadosťou o pomoc na vládu. Začalo tak viac ako 30 rokov trvajúce obdobie štátnych dotácií, kedy firma získala od daňových poplatníkov približne jednu miliardu libier, aby sa udržala nad vodou. V roku 1975 bola znárodnená.

V roku 1989 sa vrátila do súkromných rúk, keď ju kúpil zamestnanec-člen vedenia za pomoci nórskeho priemyselníka Freda Olsena.

Spoločnosť sa viac zamerala na ropný a plynárenský sektor, nepodarilo sa jej však konkurovať veľkým staviteľom lodí z východnej Ázie. Poslednú loď postavila v roku 2003 - trajekt Anvil Point pre ministerstvo obrany.

Odvtedy pôsobí v iných oblastiach námorného inžinierstva, ako renovácie ropných plošín a veterné turbíny na mori.

01 - Modified: 2024-03-27 09:47:34 - Feat.: - Title: Kus dreva, ktorý v Titanicu udržal hrdinku nažive, vydražili za vyše 700-tisíc dolárov 02 - Modified: 2024-03-14 23:00:00 - Feat.: - Title: Prekvapivé stretnutia: mamuty a pyramídy, gilotína a Hviezdne vojny 03 - Modified: 2023-11-13 08:01:45 - Feat.: - Title: V Británii za 100-tisíc eur vydražili jedálny lístok večere podávanej na Titanicu. Pozri sa, čo podávali ľuďom v 1. triede 04 - Modified: 2023-11-12 22:05:01 - Feat.: - Title: V Británii vydražili jedálny lístok večere podávanej na Titanicu 11. apríla 1912 05 - Modified: 2023-11-08 11:00:00 - Feat.: - Title: Toto sú najväčšie katastrofy osobných lodí v histórii. V počte obetí je Titanic až na štvrtom mieste
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
20. apríl 2024 15:20