Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
18.09.2019, 00:00

Singapurský bioinžinier: Naša databáza patentov uľahčuje výskum NASA aj ďalším gigantom

HN vám prinášajú interview s esami svetového biznisu. Dnes má slovo Jeffrey Tiong, šéf technologickej spoločnosti PatSnap a aktuálny singapurský EY Podnikateľ roka.

Singapurský bioinžinier: Naša databáza patentov uľahčuje výskum NASA aj ďalším gigantom
Zdroj: EY Podnikatel roka

Prevádzkujete elektronickú databázu patentov PatSnap, ktorá pomáha koncernom a organizáciám vyvíjať nové unikátne technológie. Ako ste vôbec dostali nápad rozbehnúť takýto biznis?
Firmu som založil v roku 2007, ale príbeh, ktorý ma k nej doviedol, sa začal ešte predtým. Keď som študoval na Národnej univerzite Singapuru, dostal som príležitosť zúčastniť sa na programe pre budúcich podnikateľov. Tento program ponúkal študentom s podnikateľským zmýšľaním možnosť odcestovať na 18-mesačnú stáž do Spojených štátov a v rámci nej si vyskúšať prácu v miestnych startupoch. Ja som študoval na Whartonovej škole Filadelfskej univerzity za bioinžiniera. Popritom som na plný úväzok pracoval v startupe vyvíjajúcom medicínske zariadenia.

Čo ste mali v tejto spoločnosti na starosti?
Poverili ma hĺbkovou starostlivosťou v oblasti patentov a duševného vlastníctva. V tomto odvetví totiž dochádza k rýchlemu pokroku, v dôsledku čoho je každý rok zaregistrovaných mnoho nových patentov. Po tom, ako som získal v tejto oblasti dostatok skúseností, urobil som ďalší krok a rozbehol som vlastný biznis. Začal som zhromažďovať informácie o patentoch a založil ich databázu. Mojou misiou je pomocou tejto databázy urobiť svet výskumu a vývoja oveľa produktívnejším, než bol doteraz.


V rozhovoroch o sebe tvrdíte, že vaša firma je niečo ako legendárny Q, postava z filmov o Jamesovi Bondovi, ktorá slávneho špióna zásobuje najnovšími vynálezmi. Inšpiroval vás práve Q pri rozbehnutí biznisu?
Určite áno. Po celom svete máme tisícky zákazníkov, ktorí sa venujú práve výskumu a vývoju. A ja som presvedčený, že im naozaj môžeme pomôcť inovovať lepšie a efektívnejšie, využívať správne nástroje a najnovšie vedecké výdobytky. Teda presne tak, ako to robil Q pre Jamesa Bonda. Cítime to úplne rovnako. To je pravý dôvod, prečo PatSnap považujem za akéhosi doktora Q pre inovatívne firmy po celej planéte.

Dnes poskytujete služby už viac ako ôsmim tisíckam spoločností a organizácií. Môžete vymenovať aspoň niektoré z nich?
Tých spoločností a inštitúcií je naozaj veľa. Spolupracujeme napríklad s americkým Národným úradom pre letectvo a vesmír NASA, čínskym technologickým koncernom Xiaomi a mnohými ďalšími subjektmi. Pokrývame skutočne širokú škálu segmentov. Máme zákazníkov v rôznych odvetviach, ktoré sa nemusia týkať len pokročilých technológií, ale aj tradičných odvetví, ako sú bankovníctvo či jedlá a nápoje.

S ktorými potravinárskymi producentmi spolupracujete?
Napríklad s výrobcami čokolády alebo piva. Aj vďaka našej databáze sa napríklad podarilo vyvinúť nový druh nealkoholického piva. Vyzerá, vonia aj chutí ako pivo, avšak nemá v sebe ani trochu alkoholu. Tento nápoj je určený najmä pre mladú generáciu. Vyvinuli ho v Holandsku a v súčasnosti ho vyrába viacero veľkých pivovarníckych spoločností. Jednou z nich je Heineken. Môžem vám povedať, že toto pivo milujú mnohí Ázijčania.

Dá sa teda konštatovať, že pomáhate firmám hľadať úplne nové možnosti v tradičných i rozvíjajúcich sa odvetviach?
Presne tak, tých využití je naozaj veľa. Zákazníci môžu pomocou našej databázy sledovať vývoj technologických trendov a pozerať sa na svoj biznis z nových uhlov pohľadu a dosiaľ nepoznaných perspektív. Umožňujeme im nachádzať budúcich partnerov medzi startupmi či univerzitami. Následne vstupujú do iných oblastí podnikania a prenikajú na nové trhy, na ktoré umiestňujú svoje vynálezy. Aj to je dôvod, prečo máme zákazníkov naozaj všade. Jednoducho pre nich vytvárame nástroje, aby mohli využiť všetky príležitosti, ktoré im nové technológie ponúkajú.

V súčasnosti sa viac považujete za inžiniera alebo manažéra?
Najviac svojho času momentálne venujem manažovaniu spoločnosti. Čo sa týka technológií, vo firme máme inžinierov, ktorí sa špecializujú výlučne na výskum a vývoj. Práve oni majú u nás na starosti kľúčové inovácie. Jeden tím pracuje na umelej inteligencii, ďalšie sa zaoberajú strojovým učením a podobnými vecami.

Koľko percent z vašich tržieb investujete do výskumu a vývoja?
To je správna otázka, keďže naša firma do inovácií investuje skutočne veľmi veľké peniaze. Odhadol by som, že to je približne 40 až 50 percent tržieb ročne.

Čo považujete za vlajkovú loď vašej spoločnosti, ktorý produkt je najúspešnejší?
Naším najúspešnejším produktom, o ktorý je medzi klientmi najväčší záujem, je jednoznačne PatSnap Database. Dosiaľ je v nej zhromaždených vyše 125 miliónov patentov.

Aktívne pôsobíte vo viac ako štyroch desiatkach krajín po celom svete. Je pre vás najdôležitejší domáci, teda ázijský trh?
Nie. Pravda je taká, že najväčšia časť nášho biznisu sa nachádza v Severnej Amerike. A to z jednoduchého dôvodu. Náš trh je nadviazaný na investície v oblasti výskumu a vývoja. V tomto smere sú jasným číslom jeden Spojené štáty. Na druhom mieste je Čína a číslo tri je Európa, predovšetkým vyspelé krajiny Európskej únie.

Ktorý trh považujete za najperspektívnejší a chcete sa mu v budúcnosti najviac venovať?
Sú to práve Spojené štáty a Čína. Očakávame totiž, že práve v týchto krajinách bude najviac investícií do výskumu a vývoja. V oboch prípadoch ide o priemyselne rozvinuté ekonomiky, ktoré investujú obrovské peniaze do vývoja odvetví, ako sú farmaceutický priemysel či medicína, ale aj automotive alebo pokročilé technológie. Takže aj v budúcnosti sa chceme zameriavať najmä na tie sektory, v ktorých sa očakávajú veľké investície do výskumu a vývoja.

Predsa len, keby ste mali vyzdvihnúť jeden alebo dva segmenty, v ktorých vidíte najväčšiu perspektívu, ktoré by to boli?
Povedal by som, že to bude medicína a farmaceutiká.

Z ktorých krajín pochádzajú vaši hlavní konkurenti?
Máme niekoľko veľkých konkurentov v rôznych regiónoch sveta. Nedá sa však povedať, že by ich bolo príliš veľa. Jeden významný je napríklad v Spojených štátoch, ďalší pôsobí v Číne.

Ak by ste mali vychádzať z vašich vlastných skúseností, ktoré krajiny sú pri inováciách najaktívnejšie?
Pokiaľ ide o počet nových patentov, najúspešnejšou krajinou sú Spojené štáty. Je to najrozvinutejšia ekonomika, ktorá má zároveň najlepšiu právnu ochranu patentov najmä v oblasti informačných technológií. V počte patentov však rýchlo rastie aj Čína.

Dá sa očakávať, že sa jedného dňa stane číslom jeden práve aj Čína?
Je to možné. Predpokladám, že by sa tak mohlo stať niekedy o päť, 10 či 15 rokov.

Ste aktívni len doma v Singapure, alebo máte pobočky aj v iných kútoch sveta?
Technicky sídlime v Singapure, veľké zastúpenie však máme aj v Číne, konkrétne v mestách Šanghaj, Šen-čen, Peking a Sü-čou. Naše vlastné pobočky sme však otvorili i v ďalších krajinách po celej planéte. Európsky biznis zastrešujeme z Londýna, v Severnej Amerike sme prítomní v kalifornskom Los Angeles a kanadskom Toronte.

Máte nejaký biznis aj v americkom Silicon Valley?
Áno, samozrejme. V našej pobočke v Los Ageles zamestnávame ľudí, ktorí sa starajú o biznis aj priamo v Silicon Valley.

Predpokladám, že veľa času na cestách trávite aj vy osobne...
Je to úplne prirodzené. Prednedávnom som bol v Londýne, dva týždne predtým v Číne. Cestujem teda naozaj všade, kde máme rozbehnutý biznis.

Neuvažujete nad tým, že by ste boli aktívni aj v krajinách strednej a východnej Európy?
V tejto chvíli nad tým príliš nerozmýšľame, aj keď nevylučujem, že do vášho regiónu niekedy pôjdeme. Zatiaľ poslednou pobočkou, ktorú sme nedávno otvorili, bolo Toronto. Takže najbližšie budem pomerne veľa času tráviť práve v Kanade. Hneď ako túto pobočku zastabilizujeme, začneme sa obzerať po iných mestách vo svete. A možno po Londýne budeme zvažovať aj ďalšie časti Európy, v ktorých by sme radi rozvinuli naše aktivity.

Vidíte perspektívu povedzme v Rusku?
Zatiaľ nie. Rusko momentálne nie je pre nás až také zaujímavé.

Vy ste sám veľmi mladý manažér a nepochybne máte nastupujúcu generáciu bohato zastúpenú aj vo svojej firme...
Áno, je to tak. Sme dosť mladá organizácia. Máme mladých ľudí, priemerný vek našich zamestnancov sa pohybuje medzi 25 a 28 rokmi.

Z ktorých krajín máte zamestnancov?
Náš tím je zložený z ľudí naozaj zo všetkých možných štátov. V našich pobočkách po celom svete pracujú miestni ľudia, ako aj špecialisti zo zahraničia. Takže máme Číňanov, Európanov, Američanov, skutočne pestrú zmes. A keď navštevujem pobočky, tak mám pocit, že zamestnávame čoraz mladších a šikovnejších ľudí.

To nie je nič prekvapujúce. Netajíte sa tým, že práve vzdelávanie tvorí veľkú časť vašich sociálnych aktivít...
Áno, sociálny segment je pre nás veľmi dôležitý. Venujeme sa mu prakticky vo všetkých krajinách a regiónoch sveta, v ktorých pôsobíme. Napríklad v našej londýnskej pobočke sme rozbehli program, prostredníctvom ktorého umožňujeme študentom stredných škôl, aby raz za mesiac prišli na pol dňa do našej kancelárie. Tam sa im venujú naši zamestnanci, ktorí im poskytujú rôzne informácie. Dávajú im školenia, vysvetľujú im všetko, čo ich zaujíma. Aj vďaka tomu sa títo mladí ľudia môžu ľahšie rozhodnúť, čo by potenciálne mohli vo svojom budúcom živote robiť.

Ako vyzerajú vaše hlavné plány do blízkej budúcnosti?
Skutočne najdôležitejšou vecou je pre nás to, aby sme si nielen uchovali, ale aj získavali nových zákazníkov. V budúcnosti sa preto budeme zameriavať najmä na ich potreby. Ak sa nám podarí udržať si ich priazeň, verím, že naša spoločnosť bude mať všetky predpoklady na to, aby dosiahla ďalší prirodzený rast. A ja som si istý, že sme schopní to dokázať.

Aj vďaka našej databáze sa napríklad podarilo vyvinúť nový druh nealkoholického piva. Vyzerá, vonia aj chutí ako pivo, avšak nemá v sebe ani trochu alkoholu.


PatSnap ukazuje firmám cestu k novým technológiám
Má ešte len 34 rokov, napriek tomu patrí medzi hlavných lídrov biznisu svojej krajiny. Jeffrey Tiong sa síce narodil v Kota Kinabalu, hlavnom meste malajzijského štátu Sabah na severe ostrova Borneo, dnes však vo svete podnikania reprezentuje svoju novú krajinu – Singapur. Práve v tomto miništátiku južne od Malajzie v roku 2007 založil spoločnosť PatSnap, ktorá vytvorila jednu z najúspešnejších databáz patentov na svete.

Najnovšie trendy
Tiong vybudoval firmu úplne od nuly. PatSnap začínal ako startup, dnes zamestnáva viac ako 800 špecialistov. V prevažnej väčšine ide o mladých ľudí. Priemerný vek zamestnancov spoločnosti dosahuje 25 až 28 rokov. Firma priťahuje aj investorov, ktorí do nej naliali zhruba 100 miliónov dolárov.


Táto investícia sa im bohato vracia. Spoločnosť raketovo rastie. V súčasnosti patrí medzi jej zákazníkov okolo osemtisíc veľkých spoločností či organizácií zo štyroch desiatok krajín celého sveta, vrátane amerického úradu NASA, telekomunikačných gigantov China Mobile alebo Vodafone či potravinárskeho koncernu Quorn Foods. Databáza PatSnap poskytuje informácie o viac 125 miliónoch patentoch z najrôznejších priemyselných odvetví. Tento počet sa zvyšuje každý týždeň. Firmy, ktoré sa venujú výskumu a vývoju, sa aj vďaka tomu môžu informovať o najnovších trendoch či technológickom pokroku a nadväzovať spoluprácu s vytypovanými startupmi, univerzitami alebo výskumnými inštitúciami.

Inovácie za dva bilióny
Podľa Tionga bude význam takéhoto podnikania v budúcnosti ešte narastať. „Každý rok sa do výskumu a vývoja globálne investujú dva bilióny dolárov,“ hovorí muž, ktorý je aktuálnym signapurským EY Podnikateľom roka.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.