Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
14.10.2019, 00:00

Stop pre obchvat Prievidze brzdí aj miestne firmy

Rýchlostná cesta spájajúca Prievidzu s Trenčínom už zrejme nie je na programe dňa, hovorí projektový manažér prievidzskej spoločnosti B&B Montagen Jaroslav Balogh.

Stop pre obchvat Prievidze brzdí aj miestne firmy
Zdroj: HN/Alžbeta Pňačeková

Ako bude vyzerať región hornej Nitry po roku 2023, teda po plánovanom útlme baníctva?
Podľa môjho názoru je to otázka toho, do akej miery dokážu občania, firmy, obce a mestá v našom regióne tlačiť na štát, aby na premene regiónu pracoval a mal konkrétny výsledok zo zadefinovaných cieľov. Začiatkom tohto týždňa sa uskutočnil seminár Rozpodnikajme región za účasti zástupcov ministerstva hospodárstva a vlády a nielen môj dojem zo stretnutia bol, že sa z projektu vytratila energia.

Prečo?
Počul som tam veľa hesiel, používalo sa veľa kľúčových slov, ale žiadne konkrétne ciele, dátumy plnenia alebo kto konkrétny bude za výsledok zodpovedný. Firmám z regiónu v tejto chvíli ponúka štát možnosť zapojiť sa do niektorých všeobecných grantových schém. Podľa prezentovaných štatistík majú podniky z hornej Nitry najväčšiu bariéru pri čerpaní podpory najmä v dôsledku zložitosti administratívy, na ktorú si musia najať odbornú firmu, ktorá si dá svoju odbornosť a osobné kontakty pri schvaľovaní patrične zaplatiť.

Vláda počas leta predstavila akčný plán, ktorý by mal región nasmerovať po ťažbe uhlia. Z hľadiska spoločnosti priamo z regiónu – pomôže?
To bude znovu len a len na štáte, či má záujem tento plán realizovať. Najdôležitejšia je rýchlostná cesta. Toto by malo byť prioritou akčného plánu. Na otázku, ktorú som dal v pondelok na stretnutí vzhľadom na cestu, som dostal odpoveď, že obchvat Prievidze administratívne mešká a pravdepodobne nebude dokončený, kým sa budú dať naň použiť pripravené finančné prostriedky. Na zvyšné napojenie som odpoveď nedostal, len rezignované myknutie plecami.

Takže Prievidza bude naďalej bez rýchlostnej cesty?
Vychádza mi z toho, že cesta už skutočne nie je na programe dňa. Ak však nie je záujem budovať infraštruktúru, čo bude so zvyškom plánu? Už teraz sa medzi lokálnymi politikmi šepká, že väčšina grantových finančných prostriedkov pre región bude tiecť opäť do bane.

S akými problémami sa v regióne stretávate najčastejšie?
Je tu stále nevyužitý potenciál turizmu. Cestu nemáme, rýchlik z Bratislavy prichádza do Prievidze takmer po troch hodinách. Chodia k nám návštevy z veľkých zahraničných firiem a pre nás, ktorí sa snažíme šíriť dobré meno krajiny za hranicami, je zjazd z D1 a cesta na Prievidzu veľkou hanbou.

A, naopak, aké sú najväčšie výhody prievidzského regiónu?
Najväčšou devízou sú tunajší ľudia, ktorí ešte chcú a dokážu manuálne pracovať. Všetkým by pomohla cesta, aby sa museli lokálni veľkí zamestnávatelia zapojiť do súťaže o pracovníka a ponúkať lepšie platové ohodnotenie. Na našom trhu je stále dosť kvalifikovanej sily, ale nie za minimálnu mzdu.

V roku 2018 vám narástol čistý zisk o 20 percent, tržby dokonca takmer o tretinu. Ako by ste ho zhodnotili?
Tento aj predchádzajúce roky boli pre nás veľmi úspešné. Máme veľmi silný tím ľudí, ktorí tvrdo pracujú, aby sme sa presadili aj v konkurencii veľkých firiem. Na západných trhoch montujeme najnovšie automatizačné????, pričom tieto diela vieme dokončiť načas a vo výnimočnej kvalite. Asi najdôležitejšia je však bezproblémová platobná disciplína našich odberateľov.

Bude rok 2019 rovnako úspešný? Nastáva ekonomické ochladenie, bude ho cítiť?
Je ešte len začiatok októbra, tak si na to chvíľu počkáme. V intralogistike a automatizácii, v ktorej fungujeme, je však stále boom, internetové predaje stúpajú, takže obavy nemáme.

Zdroj: HN




Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.