Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
27.11.2019, 00:00

Twitter zakázal politickú reklamu. Čo to znamená v praxi?

Šéf Twitteru Jack Dorsey oznámením ďalej rozvíril prebiehajúcu debatu na túto tému v súvislosti s Facebookom.

Twitter zakázal politickú reklamu. Čo to znamená v praxi?
Zdroj: Reuters

Na sociálnej sieti Twitter platí od víkendu úplný zákaz politickej reklamy. Platené oznámenia týkajúce sa zásadných spoločenských tém na tejto platforme nekončia úplne, po novom však nesmú odkazovať na konkrétnych kandidátov či zákony a nesmú ich nakupovať politici ani politické strany.

Šéf Twitteru Jack Dorsey oznámením ďalej rozvíril prebiehajúcu debatu na túto tému v súvislosti s Facebookom. Jeho krok bol vykladaný aj ako odpoveď šéfovi väčšej z dvoch sociálnych sietí Markovi Zuckerbergovi, ktorého platforma zatiaľ politickú inzerciu obmedzovať nemieni a svoj prístup zdôvodňuje vierou v slobodu slova.

„Tu nejde o slobodný prejav. Ide o platenie za publikum. A platenie za zvyšovanie dosahu politických vyjadrení má dôležité následky, ktoré možno dnešná infraštruktúra nie je pripravená zvládnuť. Stojí za to urobiť krok späť, aby sme to vyhodnotili,“ napísal Dorsey. Dosah politických oznámenia by podľa neho mal byť zaslúžený, nie zaplatený.

Opatrenie vyvolalo zmiešané reakcie. Podľa kritikov nie sú nové pravidlá celkom jasné a znepokojili aktivistov aj neziskové organizácie.

Čo toto opatrenie znamená v praxi?

1. Prečo takýto zákaz vznikol?
Za nápadom zakázať politickú reklamu stoja obavy vedenia Twitteru z možného zneužitia politickej reklamy. „Zatiaľ čo reklama na internete je pre komerčných inzerentov veľmi silná a účinná, v politike taký typ reklamy predstavuje značné riziká. Možno ju použiť na ovplyvnenie hlasovania,“ vysvetlil na svojom twitterovom účte plány na zákaz politickej reklamy Dorsey.

2. Ako Twitter definoval politickú reklamu?
Táto otázka hneď od oznámenia vzbudila početné diskusie. Politický obsah nakoniec vedenie Twitteru doslovne formulovalo ako obsah, ktorý spomína kandidáta, už zvoleného politika, politickú stranu, voľby, referendum, návrh schvaľovaný občanmi, zákony, reguláciu, smernicu alebo súdne rozhodnutie. A práve v príspevkoch, ktoré sa budú akýmkoľvek spôsobom dotýkať týchto oblastí, dôjde k zákazu možnosti využitia platenej propagácie. Ak však politik či politická strana napíšu svoj vlastný názor a nenechajú si ho pomocou reklamy šíriť ďalej, nič sa nedeje.

3. Ako sa zákaz prejaví?
Prejaví sa tak, že šanca na využitie platenej inzercie bude existovať aj naďalej, nie však vtedy, ak sa v nej objavil politický obsah (pozri predchádzajúci bod). V prípade porušenia týchto zásad bude sociálna sieť postupovať podľa daných pravidiel používania Twitteru – napríklad môže zrušiť účet používateľa, ktorý sa previnil.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.