Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
29.11.2019, 14:52

Nákupy, pri ktorých zomierajú ľudia. Je Black Friday skutočne taký výhodný?

  • Od roku 2005 bol Black Friday v Spojených štátoch najrušnejším nákupným dňom v roku.
  • Priemerný Slovák minie počas Čierneho piatku 200 eur.
  • Zľavy však môžu byť zavádzajúce a nie vždy ponúknu naozaj výhodnú cenu. 

Black Friday (Čierny piatok) nasleduje po oslave Vďakyvzdania a od roku 1952 ním v Spojených štátoch štartuje vianočná nákupná horúčka. Predajcovia v tento deň predávajú svoj tovar s výraznými zľavami, nie vždy sú však tieto ceny skutočné výhodné.

Existuje viacero verzií, ako názov Black Friday vznikol. Jednou z teórii je, že obchodné prevádzky, ktoré sú väčšinou roka v strate, prichádzajú k zisku práve v období po Vďakyvzdaní. A kedže sa v starých účtovných knihách straty zaznamenávali červeným a zisky čiernym atramentom, dostal hlavný deň začiatku obdobia zisku názov Black Friday, teda Čierny piatok. 

Najrušnejší deň

Od roku 2005 bol Black Friday v USA najrušnejším nákupným dňom v roku. Od roku 2006 v súvislosti s nákupným ošiaľom v Spojených štátoch zomrelo 12 ľudí a 117 sa zranilo. 

Minulý rok v Spojených štátoch nakupovalo v období od Dňa vďakyvzdania do pondelka (ktorý sa nazýva Cyber Monday) 165 milión ľudí. Priemerne pritom spotrebitelia minuli 313,29 amerického dolára, informuje portál investopedia.

U nás internetový obchod Alza počas minuloročného Black Friday zaznamenal rekordné tržby vo výške 77 miliónov eur. Priemerný Slovák minie počas Black Friday 203 eur. Počas nákupného sviatku Alza predala 2,4 milióna kusov tovaru, informuje Techbyte

Nie vždy výhodné

Práve Alza mala minulý rok v akciovej ponuke televízor Samsung za vyše 700 eur, uvedená pôvodná cena bola 1400 eur, zistili HN. ​Televízor však iné eshopy predávali lacnejšie, a to aj bez zľavy. Samotný Samsung televízor ponúkal za 1099 eur.

Agentúra Which? pre BBC informovala, že len len štyri z 83 produktov boli minulý rok lacnejšie. Niektoré produkty dokonca boli lacnejšie v iných dňoch než na Black Friday. 

Which? v Británii monitorovalo predajcov Currys PC World, Amazon a John Lewis. Podľa ich zistení len štyri produkty boli na Black Friday lacnejšie, než v iný čas roka, šesť z desiatich produktov bolo lacnejších alebo za tú istú cenu minimálne jedenkrát v polroku predchádzajúcom Black Friday. 

Štrajk v Amazone

Pri pohľade na produkty v období dva týždne pred "sviatkom nákupov", tri štvrtiny produktov boli lacnejšie alebo za tú istú cenu v predchádzajúcich šiestich mesiacoch. Napríklad Amazon Echo, ktorý bol v akcii za 54,99 britských libier bol v období pred Čiernym piatkom lacnejší minimálne 13-krát. 

„Počas Black Friday evidujeme, že sa ceny rovnakých produktov u rozličných predajcov môžu líšiť až o 43 percent,“ informuje marketingový riaditeľ nákupného radcu Heureka Michal Vodák.

Tohtoročný Black Friday sprevádza štrajk zamestnancov Amazonu v šiestich distribučných centrách v Nemecku. Štrajkujúci bojujú za lepšie platy a pracovné podmienky. 

Súčasne so štrajkom v Nemecku prebiehal aj protest proti environmentálnemu vplyvu konzumerizmu vo Francúzsku, kde aktivisti zablokovali vstup do skladu spoločnosti, informovalo BBC.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.