Reuters
StoryEditor

"Klauni pod dohľadom opíc." Boeing zverejnil interné správy, ktoré kritizujú 737 MAX

10.01.2020, 08:25
Autor:
ČTKČTK
Komunikácia vykresľuje hlboko znepokojujúci obraz toho, kam až bol Boeing ochotný ísť, aby sa vyhol kontrole zo strany regulačných orgánov.

Americký výrobca lietadiel Boeing zverejnil stovky interných správ, ktoré obsahujú tvrdú kritiku vývoja modelu 737 MAX. Tieto lietadlá boli vlani po dvoch smrteľných haváriách odstavené v celom svete z prevádzky. V dokumentoch sa zamestnanci tiež napríklad chvália tým, ako tlačili na regulátorov, aby schválili, že piloti nemusia absolvovať výcvik na simulátore.

"Toto lietadlo navrhli klauni, ktorí sú sami pod dohľadom opíc," uviedol v správe z roku 2016 určenej kolegom jeden z firemných pilotov. Firma už poskytla dokumenty zákonodarcom aj ľuďom z amerického Federálneho úradu pre letectvo (FAA), ktorí vyšetrujú okolnosti vývoja lietadla aj proces, pri ktorom bolo týmto strojom udelená spôsobilosť lietať. 

Neuveriteľne kritické

Zverejnené správy by mohli ohroziť snahy Boeingu získať späť dôveru verejnosti v lietadlo 737 MAX. "Tieto novo zverejnené e-maily sú neuveriteľne kritické," povedal podľa agentúry Bloomberg demokratický poslanec Peter DeFazio, ktorý predsedá výboru, ktorý vyšetruje Boeing aj stroje MAX.

​Podľa neho e-maily vykresľujú hlboko znepokojujúci obraz toho, kam až bol Boeing zrejme ochotný ísť, aby sa vyhol kontrole zo strany regulačných orgánov, letových posádok aj verejnosti, aj keď jeho vlastní zamestnanci interne bili na poplach, dodal DeFazio.

Nedostatok školení

Jedným z hlavných dôvodov podporujúcich predaj tohto lietadla bolo to, že piloti s certifikáciou na skoršiu generáciu lietadla 737 potrebovali iba krátky počítačový kurz, aby mohli lietať s modelom MAX. Toto uistenie pomohlo urobiť z modelu MAX najpredávanejšie lietadlo Boeingu.

Firemné správy odhaľujú tlak na zamestnancov i zákazníkov, aby nepodstupovali ďalšie školenia. Ukazujú tiež na technické závady, s ktorými mali problémy simulátory lietadiel MAX, keď stroj začal v polovici roku 2017 komerčné lety.

Boeing uviedol, že všetky prípadné bezpečnostné nedostatky zistené v dokumentoch boli vyriešené. Dodal, že komunikácia neodráža to, aká firma v skutočnosti je a musí byť. Zistená komunikácie je ale podľa Boeingu úplne neprijateľná.

Úrad FAA uviedol, že tieto správy nevyvolávajú nové bezpečnostné obavy, aj keď tón a obsah niektorých vyjadrení v dokumentoch je neuspokojivý. Lietadlá 737 MAX boli po celom svete odstavené z prevádzky vlani v marci. Dôvodom boli dve tragické nehody, pri ktorých prišlo o život celkovo 346 ľudí.

01 - Modified: 2020-01-06 14:35:00 - Feat.: 0 - Title: Kontroly uzemnených boeingov odhalili ďalšiu chybu. Kabeláž môže skratovať 02 - Modified: 2020-01-07 13:59:40 - Feat.: 0 - Title: 737 MAX končí. Boeing však prepúšťať nechce 03 - Modified: 2020-01-08 13:01:40 - Feat.: 0 - Title: Otázky a odpovede: Záhada pádu ukrajinského lietadla. Irán nechce Boeingu odovzdať čierne skrinky 04 - Modified: 2020-01-09 19:53:13 - Feat.: 0 - Title: Kanadský premiér potvrdil zostrelenie ukrajinského lietadla. Mala ho zasiahnuť iránska raketa 05 - Modified: 2020-01-10 05:22:09 - Feat.: 0 - Title: Pád ukrajinského lietadla: Irán povolí, aby sa do vyšetrovania zapojili americkí experti Boeingu
01 - Modified: 2024-04-10 10:28:28 - Feat.: - Title: USA preverujú tvrdenia o chybách na boeingoch, Senát naplánoval vypočúvanie 02 - Modified: 2024-04-09 18:11:14 - Feat.: - Title: Boeing v prvom štvrťroku výrazne obmedzil produkciu. Dodal len 66 strojov 03 - Modified: 2024-04-04 21:04:09 - Feat.: - Title: Boeing vyplatil spoločnosti Alaska Air odškodné 160 miliónov dolárov 04 - Modified: 2024-03-25 14:42:17 - Feat.: - Title: Boeing oznámil veľké zmeny vo vedení. Končí aj šéf spoločnosti 05 - Modified: 2024-03-16 07:33:34 - Feat.: - Title: Boeing pristál v Oregone bez časti vonkajšieho plášťa. Je možné, že oň prišiel počas letu
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
16. apríl 2024 22:58