Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
20.01.2020, 14:26

Washington sa vyhráža Česku obchodnou vojnou. Nepáči sa im pripravovaná digitálna daň

Digitálna daň sa zameriava na veľké technologické firmy, ktoré svoje služby predávajú po celej Európe.

Washington sa vyhráža Česku obchodnou vojnou. Nepáči sa im pripravovaná digitálna daň
Zdroj: Reuters

Už dlhší čas sa firmy v Česku obávajú, že americký prezident Donald Trump by mohol uvaliť clá na dovoz európskych áut a autokomponentov, čo by ťažko zasiahlo českú ekonomiku. K zavedeniu týchto ciel sa Trump zatiaľ neodhodlal, jeho vláda ale Česku pohrozila odvetou pre iný obchodný problém - vadí jej pripravovaná česká digitálna daň.

"Ak bude daň diskriminovať americké firmy, vyhradzujeme si právo zaviesť odvetné opatrenia," povedal pre Hospodářské noviny pod sľubom anonymity americký vládny zdroj s tým, že USA v českom návrhu digitálnej dane diskrimináciu skutočne vidia. A to preto, že by ju museli platiť najmä americké spoločnosti ako Google či Facebook.

Digitálna daň sa zameriava na veľké technologické firmy, ktoré svoje služby predávajú po celej Európe, tržby ale kumulujú a zdaňujú výhodnou sadzbou iba vo vybraných krajinách, napríklad v Írsku. Štáty, v ktorých tieto podniky peniaze skutočne utŕžia, tak na daniach nedostanú takmer nič. Nakoľko sa Európska únia na jednotnej digitálnej dani zatiaľ nedohodla, rozhodli sa niektoré krajiny zaviesť daň samy.

​Slovensko možnosť zavedenia digitálnej dane víta. Závisí však na jednotnom riešení v rámci Európskej únie a z prijatých záverov OECD, informovalo HN ministerstvo financií. "Priebeh doterajších rokovaní na úrovni OECD bude predstavený v EÚ v priebehu roka 2020 ako súčasť úvodných pracovných stretnutí v rámci začiatku chorvátskeho predsedníctva," informovalo ministerstvo. 

Francúzi daň už majú

V Česku by mala začať platiť už od polovice tohto roka, pričom firmy by mali odvádzať sedem percent z tržieb. Podľa ministerstva financií daň prinesie štátnemu rozpočtu päť miliárd českých korún (198,83 milióna eur) ročne.

Američania zatiaľ s hrozbou zavedenia odvetných ciel voči Česku verejne nevystúpili. Francúzsku, ktoré digitálnu daň schválilo už vlani, ale opakovane pohrozili uvalením ciel na vybrané francúzske výrobky dovážané do USA. "Zdôrazňujeme, že sa to týka všetkých krajín, ktoré chcú daň zaviesť," vyhlásil americký vládny zdroj.

​Washington nechcel uviesť, aké vysoké clá by mohol uvaliť a na aké výrobky. Pre HN to potvrdilo aj české ministerstvo financií s tým, že mu americkí diplomati iba všeobecne oznámili, že Spojeným štátom sa digitálna daň nepáči a sú na ňu pripravené odpovedať.

Clá na typické produkty

V prípade Francúzska Američania chystajú 100-percentné clá na tovar v prepočte za viac než 54 miliárd korún. Ide o clá na typické francúzske produkty ako šampanské, syry alebo luxusnú módu. Francúzsko pritom zavádza troj-percentnú daň, zatiaľ čo česká sadzba má byť spomínaných sedem percent.

Na to upozorňujú aj českí podnikatelia, ktorí sa americkej odvety obávajú. "Je fatálny nezmysel, že sadzba je navrhnutá na sedem percent. Keby to boli tri percentá, tak je to ešte akceptovateľné," povedal pre HN hlavný akcionár firmy Linet Zbyněk Frolík, ktorého spoločnosť dodáva do USA najmä nemocničné postele.

"My ako vývozcovia do USA budeme robiť všetko možné, aby sa v takejto podobe daň v Česku neodhlasovala," dodal s tým, že spolu s ďalšími podnikateľmi plánuje presviedčať poslancov aj senátorov zo všetkých politických strán. Ak by Trump uvalil daň vo výške niekoľkých desiatok percent a týkala by sa aj výrobkov Linetu, biznis firmy by v USA podľa Frolíka úplne skončil.

Pre riziko poškodenia českých firiem sa chystaná daň nepáči ani českej Hospodárskej komore. Tá varuje, že Česko by ju nemalo zavádzať samostatne, ale malo by k nej pristúpiť až vtedy, ak by došlo k zhode na medzinárodnej úrovni. Rovnaký názor majú aj Američania - chcú, aby štáty počkali, až sa na spôsobe zdanenia digitálnych firiem zhodne Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD).

Ako povedal hovorca Hospodárskej komory Miroslav Diro, "dôsledkom českej iniciatívy by mohla byť ťažko zahojiteľná strata trhov pre českých podnikateľov, strata konkurencieschopnosti, nižší prílev zahraničných investícií a tak ďalej. A to všetko pre pár miliárd korún".

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.