Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
20.01.2020, 16:27

Air Lease Boeingu: Zbavte sa slova MAX, táto značka už nedáva žiadny zmysel

Boeing tento mesiac zastavil výrobu modelu 737 MAX po tom, ako úrady na celom svete nariadili jeho uzemnenie.

Air Lease Boeingu: Zbavte sa slova MAX, táto značka už nedáva žiadny zmysel
Zdroj: TASR/Elaine Thompson

Predseda významnej leteckej lízingovej spoločnosti Air Lease, ktorá má objednaných 150 uzemnených lietadiel Boeing 737 MAX, v pondelok vyzval amerického výrobcu, aby upustil od "zničenej" značky a zabránil tak podkopaniu hodnoty lietadla.

Steven Udvar-Hazy, jeden zo zakladateľov odvetvia lízingu lietadiel, ktorého firma financuje približne polovicu svetovej flotily dopravných lietadiel, tak zopakoval výzvu prezidenta USA Donalda Trumpa z apríla minulého roka na "rebrand", teda zmenu značky problematického stroja 737 MAX. Boeing vlani v júni uviedol, že nemá v pláne zmeniť názov lietadiel.

"Požiadali sme spoločnosť Boeing, aby sa toho slova MAX zbavila," uviedol Udvar-Hazy na finančnej konferencii Airline Economics v Dubline. Dodal, že "značka MAX je natoľko poškodená, že už nedáva žiadny zmysel".

Zastavenie výroby

Boeing tento mesiac zastavil výrobu modelu 737 MAX po tom, ako úrady na celom svete v marci 2019 nariadili uzemnenie tohto najpredávanejšieho lietadla po dvoch smrteľných haváriách počas piatich mesiacov, pri ktorých zahynulo 346 ľudí.

Zdroj z USA oboznámený so situáciou, ktorý nechcel byť menovaný, koncom minulého týždňa uviedol, že americký Federálny úrad pre letectvo (FAA) pravdepodobne do marca, a možno až do apríla, neschváli návrat lietadla do prevádzky.

Letecké spoločnosti American Airlines Group a Southwest Airlines informovali o tom, že očakávajú predĺženie zákazu letov MAX do začiatku júna.
Na otázku, či značka MAX môže poškodiť hodnotu lietadiel alebo budúce lízingové sadzby, Udvar-Hazy uviedol, že to zatiaľ nie je jasné.

Neochota cestovať

Letecké spoločnosti sa stále snažia odhadnúť neochotu cestujúcich lietať na strojoch MAX, uviedol s tým, že nevie, ako dlho to potrvá. Sám nevie, "či to budú dva mesiace, bude to šesť mesiacov alebo to bude iné v rôznych častiach sveta".

"Zabudnú ľudia v USA po niekoľkých mesiacoch na nehody a pomyslia si, že je to len ďalší stroj 737, alebo budú ľudia v iných častiach sveta poverčivejší a bude trvať dlhšie, kým sa vymaže táto stigma?" spýtal sa.

Air Lease má v súčasnosti uzemnených 42 lietadiel MAX. Udvar-Hazy podľa vlastných slov neočakáva, že stroje MAX po schválení návratu na oblohu zaplavia trh a znížia lízingové sadzby, pretože je nepravdepodobné, že Boeing bude schopný dodávať viac ako 50 až 60 lietadiel mesačne po obnovení výroby.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.