Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
07.03.2020, 21:09

Koronavírus spôsobil vo svete nákupný ošiaľ. Nedostatkovým tovarom číslo jedna je toaletný papier

V Japonsku sú na verejných toaletách rolky priviazané k stene reťazami.

Koronavírus spôsobil vo svete nákupný ošiaľ. Nedostatkovým tovarom číslo jedna je toaletný papier
Zdroj: Reuters

Vo svete každý deň pribúdajú nové prípady ochorenia na nový koronavírus. Ich počet rastie geometrickým radom, a to vyvoláva strach. Výsledkom je panika a nákupný ošiaľ. Ľudia po celom svete skupujú základné potraviny a hygienické produkty.

V niektorých ázijských krajinách a v Austrálii sa nedostatkovým tovarom číslo jedna stal toaletný papier.

Vo veľkých obchodoch v Austrálii obmedzili jeho predaj na jedno balenie na osobu.

V Japonsku sú na verejných toaletách rolky priviazané k stene reťazami. V Hongkongu ozbrojení lupiči prepadli supermarket práve v čase, keď tam vykladali nové dodávky toaletného papiera.

"Budovanie zásob"

Z toaletného papiera sa tak prekvapujúco stal najžiadanejší tovar. Aj ďalšie trvanlivé výrobky, vhodné na "budovanie zásob", vrátane dezinfekčných prostriedkov, vreckoviek či potravín, ako sú ryža a cestoviny, patria medzi tzv. top nákupné položky. Ale obyčajný toaletný papier pred nimi s náskokom vedie. Obrázky prázdnych regálov zaplavili sociálne siete.

Psychológovia tvrdia, že hromadenie je prirodzená reakcia ľudí v čase veľkých obáv a úzkosti. Túžba zabezpečiť si dostatočné zásoby základných produktov, a to vrátane toaletného papiera, tak pre nich nie je príliš veľkým prekvapením.

"Bol to divoký týždeň"

Fotografie preplnených nákupných vozíkov a prázdnych regálov tento týždeň ovládli aj titulné strany novín a časopisov v mnohých krajinách Ázie. V Austrálii musela spory v obchodoch urovnávať polícia a časopis NT News mal v najnovšom výtlačku osem prázdnych strán s odkazom, že prináša ľuďom len to, čo chcú.

„Bol to zlý a divoký týždeň. Všetci s údivom sledujeme, čo sa deje,“ povedal Simon Griffiths, spoluzakladateľ sociálneho podniku Who Gives A Crap, ktorý predáva recyklovaný toaletný papier a polovicu zisku dáva na charitatívne účely. Spoločnosť musela v stredu (4. 3.) zastaviť predaj aj nové objednávky, keďže jej odbyt v predchádzajúcom dni vyskočil o 1100 percent.

V Japonsku spustilo ministerstvo hospodárstva reklamnú kampaň na upokojenie situácie. Na svojom účte na sociálnej sieti Twitter začalo na dennej báze zverejňovať fotografie z vykladania nových dodávok toaletného papiera v obchodoch.

"Chceli sme poslať spotrebiteľom správu, aby pochopili, že zásoby prichádzajú," uviedol hovorca ministerstva Jasušhi Nozawa.

Nie je to prvýkrát, čo Japonsko podľahlo horúčke "toaletného papiera". Počas globálnej ropnej krízy v roku 1973 sa v niektorých obchodoch vyskytli dokonca násilnosti, keď sa ľudia snažili zásobiť sa týmto produktom. Podľa odborníkov v dnešných časoch zohrávajú hlavnú úlohu pri šírení nákupnej paniky sociálne médiá.

Japonská sieť supermarketov Aeon sa po náročnom týždni uchýlila k tomu, že na vybraných a najviditeľnejších miestach naskladala 12-kusové balenia toaletného papiera do veľkých "veží", aby upokojila zákazníkov a ukázala im, že ho má dosť pre všetkých.

Sekcia Globálne vznikla v rámci programu Svet medzi riadkami, ktorý v spolupráci s HN realizuje mimovládna organizácia Človek v ohrození a Katedra žurnalistiky na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského. Projekt spolufinancuje SlovakAid. 

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.