Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
22.05.2020, 17:30

Dôležitý bod na mape. Koronavírus posiela lietadlá na cintorín v púšti

  • Parkovanie lietadiel na letiskách je drahé a priestor obmedzený, vhodnou alternatívou sa tak pre mnohé významné spoločnosti stávajú "cintoríny lietadiel".
  • Starobylé mesto, ktoré je na zozname svetového dedičstva UNESCO, od čias koronavírusovej pandémie nikto z turistov nenavštívil.
  • Záujem o parkovanie je obrovský a miesta v polopúštnej krajine je dostatok, preto spoločnosť začala plánovať expanziu.
Uzemnenie lietadiel
Zdroj: MAFRA/P. Topič

Približne 60 percent všetkých lietadiel po celom svete je v súčasnosti uzemnených kvôli pandémii covid-19. Letecké spoločnosti preto musia riešiť, kam s nepoužívanými lietadlami.

Parkovanie lietadiel na letiskách je drahé a priestor obmedzený, vhodnou alternatívou sa tak pre mnohé významné spoločnosti stávajú "cintoríny lietadiel".

Dôležitý bod na mape

Ešte než svet zachvátila pandémia koronavírusu, lietala väčšina veľkých lietadiel s dvoma uličkami, ktoré vzlietajú z nemeckého Frankfurtu, diaľkové trasy do Dubaja, New Yorku alebo Šanghaja.

Od vypuknutia pandémie ale obrie Airbusy A380 od Lufthansy lietajú len jedným smerom, do celkom zvláštnej destinácie. Let LH9924, ktorý nebol uvedený v žiadnom letovom poriadku, v stredu odletel na miesto, ktoré spravidla nepoznajú ani tí najskúsenejší odborníci na leteckú dopravu -⁠ do Teruelu.

35-tisícové mesto sa nachádza v provincii Aragónsko vo východnom Španielsku, približne na pol ceste medzi Madridom a Valenciou.

Starobylé mesto, ktoré je mimochodom na zozname svetového dedičstva UNESCO, od čias koronavírusovej pandémie nikto z turistov nenavštívil.

Pre letecký priemysel sa ale stalo dôležitým bodom na mape. Spoločnosť Tarmac Aerosave tu totiž ponúka dlhodobé parkovanie pre veľké lietadlá, vrátane ich úplnej údržby, uviedla nemecká televízia Deutsche Welle.

mapa
Zdroj: PhoneMaps

Klienti s veľkým menom

Spoločnosť Tarmac Aerosave si vďaka koronavírusu myje ruky. Záujem o jej služby totiž v posledných mesiacoch razantne vzrástol.

Letecká spoločnosť Lufthansa sem odoslala sedem A380 a šesť svojich štvormotorových lietadiel A340-600, ktoré v súčasnej dobe nepotrebuje.

Air France tu zaparkuje niekoľko svojich zastaralých A380 a British Airways päť Boeingov 747. V súčasnej dobe tu našlo azyl asi 115 lietadiel.

Dostupná parkovacia plocha je takmer plná. "Nikdy sme tu toľko lietadiel nemali. Ďalšie parkovacie miesta sme vytvorili v poli tak, že sme na zem umiestnili obrovské kovové plechy," povedal riaditeľ spoločnosti Tarmac Aerosave Pedro Saez.

Plocha o rozlohe asi 140 futbalových ihrísk by mala vystačiť pre ďalších 20 až 25 lietadiel.

Plány na rozšírenie

Záujem o parkovanie je obrovský a miesta v polopúštnej krajine je dostatok, preto spoločnosť začala plánovať expanziu. Tú už schválili aj regionálni lídri.

Dokončenie ale bude trvať niekoľko rokov. To by podľa odborníkov nemuselo prekážať, pretože u mnohých lietadiel sa počíta s tým, že budú natrvalo vyradené z prevádzky.

Spoločnosť Tarmac Aerosave by tak z nich mohla mať prospech aj dlho potom, čo koronavírusová kríza ustúpi. Spoločnosť sa totiž špecializuje aj na demontáž a recykláciu prebytočných lietadiel.

Časté sucho v Španielsku tomuto biznisu priamo nahráva, pretože minimalizuje nebezpečenstvo korózie hliníka. Odhady priemyselného portálu Cirium naznačujú, že do konca apríla bolo uzemnených takmer 17-tisíc lietadiel všetkých veľkostí, čo je asi 64 percent z celkovej globálnej flotily.

Americký "cintorín lietadiel" je príliš ďaleko

Najväčšie a najznámejšie "cintoríny lietadiel" sa nachádzajú na juhu USA. Jeden na leteckej základni Davis Monthan Air Force Base v Tucsone a druhý v Marane. Obidva sú v štáte Arizona.

Pre európske lietadlá je to ale príliš ďaleko. Mnohé spoločnosti sa spočiatku zaoberali dočasným uzatváraním pristávacích dráh na hlavných európskych letiskách, ale vzhľadom na zhoršenú finančnú situáciu sa snažili rýchlo nájsť lacnejšiu alternatívu.

"Frankfurt je veľmi drahý," vyhlásil nedávno generálny riaditeľ Lufthansy Carsten Spohr. Jedným z hlavných problémov je podľa neho to, že je ťažké predvídať, kedy budú lietadlá znovu potrebovať.

Letecké spoločnosti všeobecne dúfajú, že cestovné obmedzenia budú v najbližších niekoľkých týždňoch zmiernené a v júli už budú môcť pomaly začínať prevádzku.

Dopyt rastie aj vo Francúzsku

Po Terueli je druhým najväčším európskym zariadením letisko Tarbes-Lourdes-Pyrénées v juhozápadnom Francúzsku, kde parkovanie, údržbu a recykláciu lietadiel prevádzkuje aj spoločnosť Tarmac Aerosave.

Aj na tomto letisku spoločnosť zaznamenala veľký záujem o parkovanie lietadiel, a to nielen v krátkodobom horizonte. Svoju flotilu A380 parkuje vo Francúzsku napríklad British Airways.

Swiss Air Lines zaparkovala veľkú časť svojej flotily na vojenskom letisku Dübendorf v blízkosti svojho domovského letiska Zürich-Kloten. Lietadlá, u ktorých sa predpokladá dlhodobejšie parkovanie, boli zaslané do jordánskeho Ammánu.

Najväčší dopyt po parkovaní lietadiel bol zaznamenaný na letisku Alice Springs v austrálskom vnútrozemí.

Zariadenie založil len pred niekoľkými rokmi bývalý analytik Deutsche Welle Tom Vincent. Od roku 2014 jeho spoločnosť Apas zaparkovala 40 lietadiel.

Až s koronavírusovou krízou ale prišiel ten naozajstný boom. Alice Springs je jediné skladisko lietadiel na dosah v ázijsko-pacifickom regióne.

Vincent vďaka súčasnej dobe získal trinásťmesačnú zmluvu, ktorá mu zaistila za parkovanie jedného Boeingu 777 takmer 300-tisíc eur. "Môj telefón neprestal zvoniť, dopyt explodoval," povedal Vincent nedávno Financial Times.

Jeho zatiaľ najväčšou zákazkou bolo poskytnutie parkovania pre štyri najnovšie A380 Singapore Airlines. "Do konca mesiaca plánujeme expanziu, aby sme mohli prijať 70 až 80 lietadiel," dodal Vincent.

Koronavírus a Covid - 19

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.