Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
01.06.2020, 19:30

Je v lietadle vyššia hrozba nákazy koronavírusom? Odborník vyvracia obvyklú domnienku

Viaceré aerolinky začínajú s obnovovaním letov. Obavy z nákazy koronavírusom im môžu prekaziť plány.

Je v lietadle vyššia hrozba nákazy koronavírusom? Odborník vyvracia obvyklú domnienku
Zdroj: Reuters

Letná dovolenková sezóna sa blíži. S postupným uvoľňovaním opatrení obnovujú lety aj viaceré aerolinky. "Nízkonákladovka" Ryanair v máji oznámila, že z bratislavského letiska plánuje opätovne lietať od júla

Maďarský Wizz Air sa dokonca rozhodol svoje pôsobenie rozšíriť o štyri nové základne. Zároveň sa stal prvou európskou aerolinkou, ktorá spustila lety, píše The Telegraph.

​Pravidelné lety sú však na Slovensku stále zakázané a to minimálne do 11. júna, informuje Letisko M.R. Štefánika. "Presný dátum spustenia letovej prevádzky pre civilné lety nie je známy," uvádza.

Na Slovensku je od minulého týždňa povolená nepravidelná obchodná a súkromná doprava do ôsmich štátov, s návratom do 48 hodín bez nutnosti karantény. 

Práve karanténa odrádza väčšinu cestujúcich. Podľa prieskumu Medzinárodného združenia leteckých dopravcov IATA pre ňu odmieta cestovať 69 percent ľudí. Nechuť cestovať na dovolenku letecky podporuje aj strach z nákazy koronavírusom. Viaceré štúdie respiračných ochorení skúmali túto problematiku, o ich záveroch informoval spravodajský portál BBC.

Problém nie je na palube 

Štúdia z roku 2018 uskutočnená na Univerzite Emory v americkej Atlante prišla k záveru, že je nákaza nepravdepodobná, ak by infikovaný cestujúci sedel meter od ostatných. "Tým pádom je prenos obmedzený na jeden rad pred a za infikovaným cestujúcim," uvádza štúdia. 

Ich skorší výskum poukazuje na to, že k nákaze došlo ešte pred nástupom do lietadla, teda na letisku, pri nástupe či výstupe z lietadla, alebo priamym dotykom kontaminovaných povrchov.

Veľa ľudí sa obáva, že dlhší čas strávený v uzavretom priestore môže podporiť šírenie infekcií, túto domnienku však šéf technikov leteckej spoločnosti Airbus Jean-Brice Dumont poprel. 

Podľa neho sú moderné lietadlá navrhnuté tak, aby bol vzduch v nich veľmi čistý. "Každé dve až tri minúty, matematicky, je vzduch obnovený. To znamená že 20 až 30-krát v hodine je vzduch okolo vás úplne nový," povedal. 

Systém funguje tak, že vzduch mimo kabíny je "namiešaný" s tým zvnútra lietadla. "Zrecyklovaný" vzduch prejde cez HEPA filtre podobné tým, ktoré používajú nemocnice. Taký filter dokáže zachytiť častice väčšie ako 10 nanometrov. Vírus Covid-19 má v priemere približne 125 nanometrov.

HEPA filter však nemusí účinne zachytiť častice vírusu skôr, než ich cestujúci vdýchne, povedal virológ Julian Tang. Podľa neho sú najrizikovejšie rozhovory tvárou v tvár a blízky kontakt. Ani vzdialenosť nie je podľa neho ideálnym riešením, keďže niektoré častice môžu cestovať až 16 metrov od infikovanej osoby. 

Minimalizácia rizík 

Dumont však verí, že nosenie rúška, či kýchanie do lakťovej jamky v kombinácii s výmenou vzduchu riziká minimalizuje. "Problémom je, že ak sedíte vedľa niekoho, kto je v ekonomickej triede od vás vzdialený 0,6 metra a kašle a kýcha, aerosól sa ku vám dostane skôr, než sa stihne dostať do filtračného systému," dodáva virológ. 

IATA vydala akúsi "mapu", ktorú majú vlády pri spúšťaní leteckej dopravy nasledovať. Medzi navrhované opatrenia patrí obmedzený prístup do terminálov, kontrola telesnej teploty, či vykonávanie check-inu doma.

Podľa viceprezidenta IATA Nicka Careema samotný let nepredstavuje výrazné riziko. Dôležité je pravidelné a hĺbkové čistenie na palube a zabránenie hromadného združovania cestujúcich mimo lietadla. 

Koronavírus a Covid - 19

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.