"Nie je nám to nič, keď sa Škoda vyvíja k tretej prémiovej značke v rámci koncernu," vyhlásil v rozhovore publikovanom pred uplynulým víkendom šéf celého Volkswagenu Herbert Diess.
Rozhodujúci dielik skladačky je tým na svojom mieste. Diess pre Frankfurter Allgemeine Zeitung už naznačil, akú úlohu nový šéf Škody dostane. Mladoboleslavská automobilka sa musí posilniť v segmente cenovo výhodných áut.
Nádej sa vkladá do Schäfera
Tými dvoma značkami nemeckého koncernu, ktorým nemá Škoda podľa Diessa dýchať na krk, sú určite Audi a podľa všetkého Volkswagen. Tým, kto kormidlom značky pootočí, má byť Thomas Schäfer, ktorý sa v pondelok satal definitívne novým šéfom automobilky.
Bernhard Maier skončil vo funkcii predsedu predstavenstva Škoda Auto po necelých piatich rokoch. O jeho ďalšom osude sa ešte bude rozhodovať. Diess v rozhovore pre Frankfurter Allgemeine Zeitung uznal, že rozvoj vrcholových manažérov nie je silnou stránkou Volkswagenu (sám prišiel z BMW, z ktorého dnes pochádza nezvyčajne veľa vysoko postavených manažérov Volkswagenu).
Manažérov, ktorí prišli o pozíciu, si podľa Diessových slov chcú nechať v koncerne. Podľa zdroja iDnes.cz oboznámeného so situáciou v nemeckom koncerne však práve medzi Diessom a Maierom nepanujú zrovna priateľské vzťahy.
Denník Handelsblatt ihneď po Maierovom odvolaní napísal, že doplatil na prílišné sebavedomie, pretože Škoda svojimi vozidlami až príliš podkurovala kľúčovej značke Volkswagenu, rástol jej aj obrat a svojimi maržami prekonávala aj prémiové Audi, čo vedenie koncernu nieslo s nevôlou.
To Diess najnovšie vlastne potvrdil. V posledných dňoch sa ako o možnom Maierovom nástupcovi špekulovalo okrem iného o Martinovi Jahnovi, ktorý rovnako ako Maier skončil ako výkonný viceprezident pre predaj a marketing jedného zo spoločných podnikov skupiny Volkswagen v Číne 31. júla. Maier bol do čela českej automobilky povolaný v novembri 2015.
Škoda pod jeho vedením uviedla na trh SUV modely Kodiaq, Karoq alebo Kamiq a firma sa počas jeho pôsobenia zamerala aj na elektromobilitu, digitalizáciu a konektivitu. V minulom roku zvýšila Škoda Auto svoje tržby o 15 percent na 19,8 miliardy eur a prevádzkový výsledok o pätinu na 1,7 miliardy eur.
"V tohtoročnom prvom polroku napriek dramatickému poklesu cez pokles dodávok nových vozidiel o 31,3 percenta na 426 700 vozidiel zostala spolu s Porsche a Scaniou jedinou značkou, ktorá za prvých šesť mesiacov vykázala kladný hospodársky výsledok, a to 228 miliónov eur. V súčasnej dobe je v Európe len veľmi málo výrobcov, ktorí za prvý polrok dokázali udržať zisk," uvádza magazín AutoWeek.
Škoda proti Dacii?
"Škoda nie je dostatočne agresívna v konkurencii s Kórejcami a Francúzmi. Tam márnime našu šancu," uviedol Diess. Nemecký koncern dlhodobo stroskotáva v snahe vytvoriť lacnú značku, ktorá by konkurovala extrémne úspešnej Dacii.
Či je hlavnou úlohou Škody teraz bojovať hlavne s ňou, alebo s Citroënom a Kiou, ktoré hierarchicky patria vyššie ako lowcostová Dacia, nie je úplne jasné. Stojí však za pripomenutie, že keď Škoda predstavovala aktuálne novú Octaviu, ktorá sa vždy profilovala ako auto prerastajúce klasickú nižšiu strednú triedu o kategóriu vyššie, vymenovávali manažéri Škody medzi hlavnými konkurentmi práve modely Opel Astra, Kia Ceed alebo Renault Mégane.