Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
07.09.2020, 12:23

Jeden šok strieda druhý. Nemecko prišlo o hlavného ťahúňa ekonomiky, tvrdí štúdia

Kancelárka Angela Merkelová zatiaľ odmieta požiadavku podporiť "srdce priemyslu".

Jeden šok strieda druhý. Nemecko prišlo o hlavného ťahúňa ekonomiky, tvrdí štúdia
Zdroj: Reuters

Nemecký automobilový sektor zasiahla koronakríza viac ako iné odvetvia a jeho doterajšie problémy ešte prehĺbila. Sektor tak po mnohých rokoch prestane byť ťahúňom ekonomiky, uvádza štúdia nemeckého hospodárskeho inštitútu, o ktorej píše denník Handelsblatt. Vplyvy najviac pociťujú menší dodávatelia.

Najprv zasiahlo výrobu áut prerušenie globálnych dodávateľských reťazcov. "Teraz čelí odvetvie dopytovému šoku, z ktorého sa spamätáva len pomaly," uvádza štúdia.

​Len koncernu Volkswagen klesol v prvej polovici roka odbyt o 22 percent. Dcérske značky Audi a Škoda Auto mali o štvrtinu nižšie tržby.

Veľmi silno zasiahla koronakríza nemeckého výrobcu luxusných áut BMW. Zákazníkom v Spojených štátoch firma dodala od začiatku apríla do konca júna 50 957 vozidiel, čo predstavuje medziročný pokles o viac ako 39 percent. Od začiatku roka tam predaj klesol o 28 percent.

Zamestnáva takmer milión ľudí

Podľa štúdie situáciu zhoršili nadbytočné kapacity a technologické zmeny. "V dôsledku sa tak automobilový sektor ocitol prvýkrát po desiatich rokoch pred nutnosťou personálnych zmien a ako rastová lokomotíva Nemecka zatiaľ vypadne," píšu autori štúdie.

Zasiahnuté sú hlavne menšie dodávateľské firmy. Kým veľké automobilové koncerny môžu prejsť na výrobu elektromobilov, dodávatelia túto možnosť nemajú.

Posledných desať rokov sa pritom automobilový priemysel "vyvíjal výrazne lepšie ako spracovateľský sektor ako celok", a výrazne tak prispel k rastu nemeckej ekonomiky. Ešte stále má na hrubom domácom produkte Nemecka podiel takmer desať percent. Priamo a nepriamo odvetvie zamestnáva 936-tisíc ľudí.

Rokovanie s Merkelovou

V utorok sa v sídle nemeckého kancelára v Berlíne zídu zástupcovia automobilového priemyslu s členmi spolkovej vlády a krajinských vlád. Kancelárka Angela Merkelová zatiaľ odmieta požiadavku podporiť "srdce priemyslu", ako tento sektor označil bavorský premiér Markus Söder, ďalšími úľavami.

Podľa jej vyjadrenia na ne nie je dôvod, pretože aj výrobcovia áut so spaľovacím motorom ťažia zo schváleného zníženia dane z pridanej hodnoty.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.