Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
08.01.2021, 10:37

Čína otvára novú kapitolu v obchode s jazdenkami. Do pár rokov chce vytvoriť miliardový trh

Vo vlastníctve áut Čína zaostáva, keďže trh s nimi je tam relatívne mladý. Politici sa to chystajú zmeniť.

Čína otvára novú kapitolu v obchode s jazdenkami. Do pár rokov chce vytvoriť miliardový trh
Zdroj: Reuters

Po čínskych cestách sa preháňa viac ako 270 miliónov áut, ojazdených áut sa tam však v roku 2019 predalo len 15 miliónov.

To je v ostrom kontraste s krajinami ako Austrália, Británia alebo Spojené štáty, kde ľudia kupujú viac ojazdených áut ako nových. Čínski politici to však chcú zmeniť.

Cieľom je do roku 2025 zdvojnásobiť veľkosť trhu s ojazdenými vozidlami asi na dva bilióny jüanov (251,9 miliardy eur). Napísala to agentúra Bloomberg.

Mladý trh 

Na dosiahnutie tohto cieľa Peking znížil daň z predaja ojazdených áut z troch na 0,5 percenta. Pri nových autách predstavuje daň 17 percent.

Zjednodušil tiež predajcom obchodovanie s ojazdenými autami, ojazdené auto bez poznávacej značky totiž označili za komoditu a nie za osobný majetok, čo zjednodušuje transakcie.

"Obchod s ojazdenými autami sa chystá vstúpiť do úplne novej kapitoly," povedal generálny tajomník zväzu čínskych predajcov áut (CADA) Siao Čeng-san. "Uvidíme v tejto oblasti priaznivejšiu politiku."

Dôvody, prečo nemá Čína významný trh s ojazdenými autami, sú dva. Po prvé je čínsky automobilový trh relatívne mladý.

Prvý zahraničný spoločný podnik medzi automobilkou Volkswagen a SAIC Motor vznikol v roku 1984 a rast predaja áut jednotlivcom začal až na začiatku tisícročia. Vo vlastníctve áut však stále Čína zaostáva za ďalšími mladými trhy.

Na 1000 ľudí v Číne pripadá 173 áut, zatiaľ čo v Malajzii je to 433 a v Rusku 373. V Spojených štátoch potom na 1000 obyvateľov pripadá 837 áut a v Austrálii 747, ukazujú údaje spoločnosti McKinsey & Co. Veľa ľudí v Číne má stále svoje prvé auto.

Zmena kultúry 

Druhý dôvod je kultúrny. V Číne bola vždy kúpa auta alebo domu veľkou udalosťou, vyjadrením sociálneho postavenia a symbolom, a to nielen pre jednu osobu, ale pre celú rodinu.

V posledných rokoch sa toto myslenie zmenilo. Mladí ľudia sú vzdelanejší a je u nich menej pravdepodobné, že prijmú koncept, kedy je potrebné ukázať, že majú solídny majetok, aby si zachovali tvár.

Rodičia tak radšej kúpia starší byt blízko dobrej školy, než úplne nový, ale ďaleko. Podobne sa mení myslenie v tom, že nedáva zmysel míňať za nové auto, keď sa dá kúpiť ojazdený automobil vo výbornom stave.

Tieto meniace sa postoje podporia dopyt po ojazdených autách, domnieva sa CADA. V najbližších piatich rokoch by tak mohol ročný predaj ojazdených áut vystúpiť na 25 miliónov vozidiel. Zmeny sú už viditeľné.

V roku 2018 sa Leonardo DiCaprio objavil v reklame internetového predajcu ojazdených áut Uxin a vo veľkých mestách vznikli vonkajšie trhy s ojazdenými autami, vrátane jedného v Pekingu, ktorý pripomína rozľahlé parkovisko.

Nepredané autá pôjdu von 

Šéf zväzu CADA očakáva, že veľký trh s ojazdenými autami podporí tiež predaj nových áut, obzvlášť elektrických, pretože efektívnejší systém obchodovania s ojazdenými autami zlepšia pre spotrebiteľov možnosť vymeniť staršie vozidlo za nové.

Pre jazdené autá, ktorá sa nepredajú, Čína spustila vývozný program, a posiela ich predovšetkým do krajín, ktoré sa pripojili k jej ambicióznemu plánu novej Hodvábnej cesty.

Je to napríklad Azerbajdžan, Bangladéš a Tadžikistan, kde je automobilový trh menej konkurenčný a menej rozvinutý. V roku 2019 sa vyviezlo asi 3000 ojazdených áut, do roku 2025 však plánuje vláda zvýšiť vývoz asi na 500-tisíc áut ročne. Aj tak bude zaostávať za Japonskom, pre ktoré je vývoz ojazdených áut veľmi prosperujúcim podnikaním. V roku 2019 Japonsko vyviezlo 1,2 milióna ojazdených áut.

Očakáva sa, že podpora predaja ojazdených áut pomôže hlavne malým rodinným alebo nezávislým firmám, ktoré tomuto rodiacemu sa sektoru dominujú. Viac ako 80 percent predajcov ojazdených áut sú malé podniky s ponukou do 30 áut a hŕstkou zamestnancov.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.