Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
27.03.2021, 00:00

Suez: Načasovanie nehody nemohlo byť horšie. Veľkí prepravcovia uvažujú, že pošlú lode okolo Afriky

Vyslobodenie lode v Suezskom prieplave podľa analytikov najviac zasiahne európsky spracovateľský a automobilový priemysel.

Suez: Načasovanie nehody nemohlo byť horšie. Veľkí prepravcovia uvažujú, že pošlú lode okolo Afriky
Zdroj: Reuters

Dlhšia blokáda Suezského prieplavu by mohla ovplyvniť desať až 15 percent svetovej kontajnerovej dopravy, odhadujú analytici spoločnosti Moodys.

Takto vyzerá zablokovaný suezský prieplav:

Kontajnerová loď Ever Given s dĺžkou štyroch futbalových ihrísk a váhou 220-tisíc ton v utorok v tejto vodnej ceste uviazla a zatarasila ju.

Jej vyslobodenie by podľa odborníkov mohlo počas zlého počasia trvať aj niekoľko týždňov. Najviac blokáda zasiahne európsky spracovateľský a automobilový priemysel, myslia si analytici.

Prístavy sú preťažené 

Zablokovaná vodná cesta umocňuje záťaž dodávateľských reťazcov, ktoré sa i tak stretávajú s dôsledkami pandémie a s nárastom dopytu. Námornú dopravu navyše komplikuje nedostatok kontajnerov a preťažené prístavy.

Egyptský prezident Abdal Fatah Sisi vo štvrtok ohľadom vyslobodenia lode hovoril o 48, maximálne 72 hodinách, holandská spoločnosť Smit Salvage, ktorá už sa podieľala na vyslobodení lode Costa Concordia či ponorky Kursk, však hovorí o dňoch až týždňoch.

Správa Suezského prieplavu informovala, že po vybagrovaní 20-tisíc metrov kubických piesku do vyslobodzovania opäť zapojí remorkéry.

Bagrovacia časť operácie je podľa úradu hotová na 87 percent, musia sa dostať do hĺbky 12 až 16 metrov, uviedla agentúra AFP. S vyslobodzovaním lode by na začiatku budúceho týždňa mohol pomôcť príliv.

Presmerovanie lodí

Veľkí námorní prepravcovia, ako je dánsky Maersk a nemecký Hapag-Lloyd, vo štvrtok uviedli, že vzhľadom na zablokovaný Suez možno svoje lode presmerujú k juhu Afriky. Cesta okolo mysu Dobrej nádeje však znamená 9000 kilometrov a sedem až 12 dní navyše oproti bežnej trase.

"Vysoký spotrebiteľský a priemyselný dopyt, celosvetový nedostatok kontajnerov a nízka spoľahlivosť služieb prepravných spoločností spôsobili, že dodávateľské reťazce môže ľahko zasiahnuť aj malý vonkajší otras," uviedli analytici Moodys. "V tomto kontexte nemohlo byť načasovanie incidentu horšie," dodali.

Kapacita lodí medzi Áziou a Európou je plne vyťažená kvôli vysokému dopytu európskych dovozcov.

Európske prístavy kvôli protipandemickým opatreniam zápasia s nedostatkom pracovnej sily, upozornil Greg Knowler z poradenskej spoločnosti IHS Markit.

Čína vlani vystriedala Spojené štáty na pozícii hlavného obchodného partnera Európy. Tento fakt podľa agentúry Reuters podčiarkuje význam väzieb európskych spotrebiteľov a priemyslu s Áziou.

Významná cesta

Prieluky v návrate prázdnych kontajnerov do Ázie podľa Moodys ďalej prehĺbi ich súčasný globálny nedostatok. Suezský prieplav používajú aj americkí dovozcovia tovaru vyrobeného v juhovýchodnej Ázii a v Indii, napríklad topánok a odevov.

Najviac blokáda podľa analytikov zasiahne európsky spracovateľský a automobilový priemysel. Vysvetľujú to tým, že tieto odvetvia fungujú na princípe dodávok just-in-time, čo znamená, že súčiastky sú dodané vo chvíli, keď ich odberateľ potrebuje, takže ich nemusí nikde skladovať.

"Aj keby sa táto situácia rýchlo vyriešila, nejde sa vyhnúť zápcham v prístavoch a oneskorením v už tak obmedzenom dodávateľskom reťazci," uviedla Moodys.

Suezom ročne prepláva 30 percent všetkej kontajnerovej dopravy a prúdi ním asi 12 percent objemu tovaru, s ktorým sa vo svete obchoduje.

Vlani sa touto vodnou cestou prepravilo cez 19-tisíc lodí, čo je cez 50 plavidiel denne. Špecializovaný časopis Lloyds List denné straty v celosvetovom obchode vyčíslil na 5,1 miliardy dolárov v smere nákladu mieriaceho západným smerom a na 4,5 miliardy dolárov v opačnom smere. Zhruba 90 percent svetového obchodu využíva na prepravu tovaru lode.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.