StoryEditor

Slovenské automobilky využili záujem Číny

Slovensko sa zaradilo medzi krajiny únie, kde registrácie nových áut medziročne rástli.

Za prvých 10 mesiacov minulého roka vyviezli závody automobiliek pôsobiacich na Slovensku najviac osobných áut do Číny (14,3% slovenského vývozu automobilov). Tá tak na prvom mieste vystriedala silné európske duo – Francúzsko (14,2%) a Nemecko (13,4%).

Napriek tomu trh EÚ ostáva pre slovenské automobilky naďalej kľúčový. Smeruje naň viac ako 60% exportu na Slovensku vyrobených osobných áut.

Graf poukazuje na vývoj registrácií nových osobných áut v krajinách EÚ v roku 2011. Po relatívne silnejšom úvode roka, kedy v niektorých krajinách ešte stále doznievalo šrotovné (napr. Francúzsko), zaznamenali registrácie nových áut v Európe v jari a lete opäť výraznejšie spomalenie. Hoci predaje v Európe ostali na relatívne nízkych úrovniach aj v jeseni a zime, záver roka predsa už len naznačil mierne rastúci trend.

Zdá sa, že predaje nových áut v Európe sa od dna pravdepodobne už odrazili. Podľa štatistík ACEA sa v EÚ v roku 2011 zaregistrovalo najmenej nových áut od roku 2003 (začiatok štatistík). V porovnaní s rokom 2010 registrácie poklesli o 1,8%, v porovnaní s predkrízovým obdobím (2005-2008) boli nižšie o takmer 13%. Vývoj registrácií nových áut sa však v jednotlivých krajinách EÚ výrazne líšil. Registrácie v EÚ ťahali nadol najmä krajiny strednej a východnej Európy (s výnimkou väčšiny krajín V4) a krajiny zápasiace s dlhovou krízou (PIIGS).

Väčšina krajín západnej Európy (s výnimkou PIIGS) a krajiny V4 (okrem Maďarska) pritom nezaznamenala v porovnaní s obdobím pred krízou zásadnejší prepad predaja. Práve naopak, počet registrácií nových áut vo väčšine z týchto krajín dokonca mierne rástol. V Nemecku, najväčšom trhu EÚ, boli registrácie v roku 2011 porovnateľné s predkrízovým obdobím (mierny pokles o 2,5%) a medziročne vyššie o takmer 9%.

Slovensko sa zaradilo medzi krajiny EÚ, kde registrácie nových áut medziročne rástli. V roku 2011 síce zaznamenali úrovne mierne nižšie ako v rekordných rokoch 2008 (posledný predkrízový) a 2009 (šrotovné), v porovnaní s obdobím rokov 2005-2008 však boli vyššie o takmer 11%. Klesajúci dopyt v krajinách južnej a východnej Európy kompenzovali slovenské závody automobiliek v roku 2011 vyššími vývozmi na trhy mimo EÚ (najmä do Číny).

Prípadne oslabenie dopytu v krajinách mimo EÚ by však v nasledujúcich rokoch mohli opäť vykryť krajiny regiónu strednej a východnej Európy. Tie v počte registrácií nových áut na jedného obyvateľa stále výrazne zaostávajú za vyspelými krajinami západnej Európy. V posledných rokoch sa pritom s výnimkou krajín V4 (okrem Maďarska) konvergencia v tomto smere zastavila. Je pritom predpoklad, že s konvergenciou životnej úrovne by sme mohli pozorovať aj konvergenciu v dopyte po nových automobiloch. Región strednej a východnej Európy sa tak zo strednodobého hľadiska javí pre európske automobilky ako región s veľkým potenciálom.

Ľubomír Koršňák

analytik UniCredit Bank

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. apríl 2024 20:45