Za prvých 10 mesiacov minulého roka vyviezli závody automobiliek pôsobiacich na Slovensku najviac osobných áut do Číny (14,3% slovenského vývozu automobilov). Tá tak na prvom mieste vystriedala silné európske duo – Francúzsko (14,2%) a Nemecko (13,4%).
Napriek tomu trh EÚ ostáva pre slovenské automobilky naďalej kľúčový. Smeruje naň viac ako 60% exportu na Slovensku vyrobených osobných áut.
Graf poukazuje na vývoj registrácií nových osobných áut v krajinách EÚ v roku 2011. Po relatívne silnejšom úvode roka, kedy v niektorých krajinách ešte stále doznievalo šrotovné (napr. Francúzsko), zaznamenali registrácie nových áut v Európe v jari a lete opäť výraznejšie spomalenie. Hoci predaje v Európe ostali na relatívne nízkych úrovniach aj v jeseni a zime, záver roka predsa už len naznačil mierne rastúci trend.
Zdá sa, že predaje nových áut v Európe sa od dna pravdepodobne už odrazili. Podľa štatistík ACEA sa v EÚ v roku 2011 zaregistrovalo najmenej nových áut od roku 2003 (začiatok štatistík). V porovnaní s rokom 2010 registrácie poklesli o 1,8%, v porovnaní s predkrízovým obdobím (2005-2008) boli nižšie o takmer 13%. Vývoj registrácií nových áut sa však v jednotlivých krajinách EÚ výrazne líšil. Registrácie v EÚ ťahali nadol najmä krajiny strednej a východnej Európy (s výnimkou väčšiny krajín V4) a krajiny zápasiace s dlhovou krízou (PIIGS).
Väčšina krajín západnej Európy (s výnimkou PIIGS) a krajiny V4 (okrem Maďarska) pritom nezaznamenala v porovnaní s obdobím pred krízou zásadnejší prepad predaja. Práve naopak, počet registrácií nových áut vo väčšine z týchto krajín dokonca mierne rástol. V Nemecku, najväčšom trhu EÚ, boli registrácie v roku 2011 porovnateľné s predkrízovým obdobím (mierny pokles o 2,5%) a medziročne vyššie o takmer 9%.
Slovensko sa zaradilo medzi krajiny EÚ, kde registrácie nových áut medziročne rástli. V roku 2011 síce zaznamenali úrovne mierne nižšie ako v rekordných rokoch 2008 (posledný predkrízový) a 2009 (šrotovné), v porovnaní s obdobím rokov 2005-2008 však boli vyššie o takmer 11%. Klesajúci dopyt v krajinách južnej a východnej Európy kompenzovali slovenské závody automobiliek v roku 2011 vyššími vývozmi na trhy mimo EÚ (najmä do Číny).
Prípadne oslabenie dopytu v krajinách mimo EÚ by však v nasledujúcich rokoch mohli opäť vykryť krajiny regiónu strednej a východnej Európy. Tie v počte registrácií nových áut na jedného obyvateľa stále výrazne zaostávajú za vyspelými krajinami západnej Európy. V posledných rokoch sa pritom s výnimkou krajín V4 (okrem Maďarska) konvergencia v tomto smere zastavila. Je pritom predpoklad, že s konvergenciou životnej úrovne by sme mohli pozorovať aj konvergenciu v dopyte po nových automobiloch. Región strednej a východnej Európy sa tak zo strednodobého hľadiska javí pre európske automobilky ako región s veľkým potenciálom.
Ľubomír Koršňák
analytik UniCredit Bank