Reuters
StoryEditor

Doprava medzi Írskom a Úniou po brexite narástla o takmer sto percent

12.08.2021, 15:55
Autor:
TASRTASR
Doprava medzi írskymi a britskými prístavmi teraz predstavuje 67 percent z celého objemu prepravy v porovnaní s 84 percent pred dvoma rokmi.

Obchodné trenice po brexite "výrazne zmenili" nákladnú dopravu medzi Írskom a Britániou a priniesli prudký nárast dopravy z Írska do členských štátov Európskej únie. Ukázala to vo štvrtok správa írskej vládnej agentúry.

Zavedenie kontroly niektorých tovarov po tom, ako Británia 31. decembra 2020 opustila colnú úniu a jednotný trh EÚ, znížilo dovoz z Británie do Írska o 35 percent v prvých piatich mesiacoch 2021. A zároveň počet prepravných trás do kontinentálnej Európy sa viac ako zdvojnásobil.

V 2. štvrťroku 2021 bola doprava medzi írskymi a britskými prístavmi o 20 percent nižšia ako v rovnakom období 2019, čo bol posledný rok pred vypuknutím pandémie nového koronavírusu.

Na druhej strane objem prepravy na trasách medzi Írskom a EÚ vzrástol o 99 percent oproti 2. štvrťroku 2019, uviedol írsky úrad pre námorný rozvoj. Celkový objem prepravy z Írska bol však v porovnaní s 2. štvrťrokom 2019 o 0,2 percenta nižší.

Najvýznamnejším faktorom týchto zmien bolo, že obchodníci prestali využívať kedysi rýchlejší britský "pozemný most", keď dopravcovia v minulosti absolvovali krátku námornú plavbu medzi Dublinom a Holyheadom vo Walese, prešli cez Britániu a potom sa ďalším trajektom dostali do kontinentálnej Európy.

Podľa štvrťročnej správy IMDO sa mnohí vyhýbajú tejto trase pre obavy z meškania po zavedení nových colných kontrol v Británii.

"Je zrejmé, že po prvých šiestich mesiacoch od brexitu sa konfigurácia írskej dopravy výrazne zmenila," uviedla agentúra s odvolaním sa na nové obchodné opatrenia.

Doprava medzi írskymi a britskými prístavmi teraz predstavuje 67 percent z celého objemu prepravy v porovnaní s 84 percent pred dvoma rokmi. Priame trasy do EÚ zdvojnásobili svoj podiel na 33 percent.

Podľa IMDO to však automaticky neznamená väčší obchod s inými členskými štátmi EÚ, ale skôr rekonfiguráciu dodávateľských reťazcov mimo britského pozemného mosta.

Nákladná doprava cez prístavy v Severnom Írsku tiež stúpla na najvyššiu úroveň od roku 2007, pretože dopravcovia, ktorí pred brexitom využívali dublinský prístav, namiesto toho posielajú tovar priamo zo Severného Írska.

01 - Modified: 2024-04-09 13:35:45 - Feat.: - Title: Írsko má najmladšieho premiéra v histórii, Simon Harris získal podporu parlamentu 02 - Modified: 2024-04-06 09:48:16 - Feat.: - Title: Budúci írsky premiér hovorí, že zjednotené Írsko nie je teraz priorita 03 - Modified: 2024-03-27 21:13:08 - Feat.: - Title: Írsko sa pridá k súdnemu podnetu Juhoafrickej republiky proti údajnej izraelskej genocíde v Gaze 04 - Modified: 2024-03-24 18:24:13 - Feat.: - Title: Írsko bude mať doteraz najmladšieho premiéra. Stane sa ním Simon Harris 05 - Modified: 2024-03-20 13:49:25 - Feat.: - Title: Leo Varadkar rezignuje na post írskeho premiéra, skončí aj na čele strany
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
16. apríl 2024 07:10