25.06.2014, 14:39

Toyota predstavila konkurenta pre Teslu. Je lacnejší a má dlhší dojazd

Nové auto jazdí na palivové články s nulovými emisiami, má dlhý dojazd a je lacnejšie.

Toyota predstavila konkurenta pre Teslu. Je lacnejší a má dlhší dojazd

Auto, ktoré jazdí s nulovými emisiami, má dlhý dojazd a jeho natankovanie trvá iba pár minút. Takýmito prívlastkami sa dnes pochválila japonská automobilka Toyota. Vozidlo, ktoré jazdí na pohon, ktorý využíva palivové články, sa začne predávať už na budúci rok. Podľa odborníkov ide o prvého seriózneho konkurenta amerického elektromobilu Tesla. Toyota ju poráža nielen rýchlosťou tankovania, ale aj dojazdom a cenou. Tá sa v prípade Toyoty začína na 50 tisíckach eur.

S podporou vlády
Japonská automobilka Toyota Motor uvedie budúci rok na trh auto s pohonom využívajúcim palivové články. Túto technológiu môže Toyota do sveta vypustiť vďaka podpore japonskej vlády, pripomína agentúra Reuters. Od rozšírenia áut na palivové články si Japonci sľubujú koniec problémov s automobilovými emisiami.



Nový automobil sa bude od apríla budúceho roka v Japonsku predávať za zhruba sedem miliónov jenov. V lete ho potom firma plánuje uviesť na trhy v Spojených štátoch a Európe.

Reakcia vodíka s kyslíkom
Palivové články využívajú reakcie vodíka s kyslíkom na výrobu elektrickej energie, ktorá potom poháňa automobil. Tento proces neprodukuje žiadne emisie okrem vodnej pary. Vodíkové automobily majú päťkrát vyššie dojazdovú vzdialenosť než klasické elektromobily s batériou. Ich natankovanie navyše zaberie iba niekoľko minút, zatiaľ čo nabíjanie batérie trvá až niekoľko hodín.

Väčšiemu rozmachu tejto technológie zatiaľ bránia vysoké náklady. Nová hospodárska stratégia japonskej vlády preto počíta s opatreniami na podporu predaja automobilov s palivovými článkami. Prostredníctvom dotácií a daňových úľav chce vláda znížiť cenu týchto vozidiel a plánuje tiež podporu výstavby vodíkových čerpacích staníc.

"Ak si chce Japonsko udržať globálnu konkurencieschopnosť, nemôže si dovoliť zostať v tejto oblasti pozadu," vyhlásila bývalá japonská ministerka ochrany životného prostredia Jurík Koikeová, ktorá teraz stojí v čele skupiny zákonodarcov presadzujúcich vodíkovú energiu.