StoryEditor

Máme šancu na ďalšiu automobilku

25.05.2006, 00:00
Slovensko má šancu získať ďalšiu automobilku. Medzi Poľskom, Českom, Slovinskom, Tureckom a nami sa totiž rozhoduje japonská spoločnosť Daihatsu.

Slovensko má šancu získať ďalšiu automobilku. Medzi Poľskom, Českom, Slovinskom, Tureckom a nami sa totiž rozhoduje japonská spoločnosť Daihatsu.
"Rokovania stále bežia a všetky krajiny majú rovnakú šancu uspieť," povedal pre turecký denník Zaman tamojší generálny manažér automobilky Ali Haydar Bozkurt. V novej továrni by sa mali vyrábať ľahké úžitkové autá alebo lacné miniautá s cenou v prepočte do 200-tisíc. V ponuke automobilky sú v tejto kategórii napríklad modely Cuore a Sirion.
Hoci Slovensko dobrou polohou, daňovým systémom či cenou práce s Českom uspelo v boji o žilinský závod Kia, favoritom je podľa všetkého práve Turecko. Vyrábané vozidlá by totiž mali byť pre východoeurópsky a indický trh.
Keďže západ Slovenska je automobilkami už obsadený, medzi potenciálne slovenské lokality patrí východ, napríklad Rimavská Sobota alebo košický priemyselný park Kechnec. Vládna agentúra SARIO, ktorá sa zaoberá zahraničnými investíciami, zatiaľ hovorí o obchodnom tajomstve. "Môžem povedať akurát toľko, že o Rimavskú Sobotu sa zaujíma osem firiem, čaká sa však na vysporiadanie pozemkov po odchádzajúcej nemeckej spoločnosti Dräxlmaier," povedal hovorca agentúry Michal Novota. Primátor Rimavskej Soboty Štefan Cifruš včera ešte o Daihatsu nič nevedel.
Ak by Japonci prišli postaviť svoju fabriku na Slovensko, po Volkswagene, Peugeote a Kii by boli už štvrtým výrobcom automobilov u nás. V Kechneci začne vyrábať prevodovky Getrag Ford.
O Daihatsu sa na Slovensku hovorilo už v roku 2003, vtedy mal prísť aj dnes už skrachovaný Rover, či BMW. Analytik Ľudovej banky Mário Blaščák: "Najskôr sa treba zamyslieť nad dopravnou infraštruktúrou, až potom stavať ďalšiu fabriku. Krátkodobo by závod Daihatsu dovozmi zabrzdil pozitívny vývoj obchodnej bilancie, neskôr by rovnako ako ostatné automobilky začal posúvať Slovensko ešte viac vpred. Všetko je však otázkou približne piatich rokov, ktoré zvyknú uplynúť od ohlásenia investície až po spustenie výroby."

Vizitka Daihatsu
Rok založenia: 1907
Fabriky: Japonsko, Čína, Vietnam, Pakistan, Malajzia, Indonézia, Venezuela, Taliansko
Sídlo: Osaka, Japonsko
Počet zamestnancov: 10 906
Vlaňajša výroba: 870−tisíc automobilov
Vlaňajší obrat: 294 miliárd korún
Zdroj: Daihatsu

01 - Modified: 2003-03-05 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: kratke správy 02 - Modified: 2003-03-05 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Krátke správy 03 - Modified: 2003-03-05 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Powell: Príliš málo a neskoro
menuLevel = 1, menuRoute = dennik, menuAlias = dennik, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
05. máj 2024 06:29